Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
rbr201
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 november 2015

Btw margegoed

02 december 2015

Hallo leden, ik ben bezig met het opzetten van een webshop in gebruikte goederen en maak gebruik van een eenvoudige website maker. Nu wordt mij, bij het invoeren van de productprijs, gevraagd hoeveel % btw ik in de prijs door wil berekenen. Omdat het gebruikte, en dus geen nieuwe goederen, betreft, twijfel ik of ik 21% moet doorberekenen.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Btw margegoed

02 december 2015

 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Btw margegoed

02 december 2015

In aanvulling op Henk's reactie:

Kijk ook even in de zoekfunctie van het forum. Hier zijn best al wat topics over geschreven. Zelfs nog maar een paar dagen geleden...
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Btw margegoed

03 december 2015

Het probleem lijkt me meer voor TS hoe je het invult. 21% is goed maar dan rekent het programma dat over het totale bedrag. Dus hoe doe je dat met de software? 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw margegoed

03 december 2015

Controleer of de artikelen worden genoemd bij goederen met 6% btw; staan ze daar niet bij, dan is het 21% btw.

De margeregeling is inderdaad van belang voor je webbouwer. Normaal gesproken bereken je de btw over het gehele verkoopbedrag exclusief btw. Bij de margeregeling bereken je de btw echter alleen over het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs (de marge).

Inkoopprijs: € 200
Bij: winstmarge exclusief btw: € 100
Bij: btw over uw winstmarge 21% x € 100: € 21
Totaal: verkoopprijs inclusief btw: € 321

Kortom: je systeem moet de inkoopprijs weten om een btw-factuur te kunnen uitreiken die aan alle vormvereisten voldoet.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Btw margegoed

03 december 2015

Kortom: je systeem moet de inkoopprijs weten om een btw-factuur te kunnen uitreiken die aan alle vormvereisten voldoet.

Dat is eigenlijk best raar. Nu kan de klant zo achterhalen wat jou winst is op een product.
Ik zou op het factuur de BTW niet specificeren maar gewoon het totaal bedrag inclusief BTW 
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw margegoed

03 december 2015

Nee, voor margegoederen gelden afwijkende factuureisen. Op de factuur vermeld je de verkoopprijs en géén btw. Bovendien moet je vermelden dat de margeregeling van toepassing is.

Veel webwinkelsoftware kan daarmee niet uit de voeten. Die berekent vaak btw over het gehele verkoopbedrag (waardoor de btw ten onrechte wél wordt vermeld en dan ook nog te hoog is). Zet je dat uit met aangepaste btw-regels, dan kan er 0% btw op de factuur belanden (ook fout) of wordt het btw-bedrag € 0,00 (nog steeds niet goed).

Een webbouwer zal dat daarom meestal moeten verbouwen. En dan is het wel zo handig als je het direct in de software meteen goed berekent: inkoopprijs plus marge plus btw over de marge. Tenzij je liever een spreadsheet wilt bijhouden en verkoopprijzen wilt copypasten...