Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

goederen 100% betalen voordat ze in de haven zijn?

18 december 2015

Is onderstaand verhaal/reactie inderdaad de normale gang van zaken? het betreft een EU bedrijf die rechtstreeks voor mij uit zijn fabriek in azie een container met producten zal toe sturen.
wij zullen 50% aanbetalen en de overige 50% moeten we betalen voordat het schip gelost is (dus onderweg is). Ik wilde eigelijk 50% pas betalen als de vrachtwagen bij ons magazijn is.
Het gaat om een behoorlijk bedrag. Wat is jullie advies?

It is correct, that 100% will be paid before the goods arrive in your warehouse. That is common practise in international business.

Often, the seller even demand to have the balance payment before the goods are loaded on the ship!
 
DDP mean “Delivered Duty Paid”, so duty/tax, transportation,  harbour costs, insurance etc. is the responsibility of the seller.
That also means, that it is the responsibility of the seller in case that the ship sinks or the container is lost.
 
Before shipment we will forward to you a quality report incl. photos of the xxxxx and packing and even of the container being loaded.
When the container is onboard the ship, a B/L (Bill off Lading) is issued by the shipping company and handed over to the shipper.
A copy of that will along with packing list be forwarded to you as proof on that shipment has taken place.
 
An empty container is not an issue to discuss, since the packing lists are checked by both the VN customs and the shipping line.
 
Like your advisor, we are also a bit suspicious and we are not willing to take the risk not getting 100% paid before the goods are handed over to you.
In case that the procedures described above are not enough security for you, you are free to inspect the goods before it is shipped out .
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: goederen 100% betalen voordat ze in de haven zijn?

18 december 2015

Mijn vader doet al 40 jaar zaken met China en op zich is het normaal dat je een x% betaalt bij plaatsing order en het restbedrag zodra de productie klaar is voor verscheping. Ik zie dat je erg twijfelt, er zijn ook veel bedrijven die quality checks in China doen voordat de goederen de container in gaan.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: goederen 100% betalen voordat ze in de haven zijn?

18 december 2015

Wij betalen alles bij het doorgeven van de order, het duurt vanaf dat moment ongeveer 3 weken voordat we het hebben. Ze bieden overigens de mogelijkheid om dat 30/70 te doen (30% bij begin productie, 70% voor verzending), maar dan moet ik er weer om gaan denken. Het is wel een leverancier waar we enkele jaren zaken mee doen, dat begon met ordertjes van 500 euro en gaat nu meestal om een 6-9k per keer. Het is altijd goed gegaan overigens.
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: goederen 100% betalen voordat ze in de haven zijn?

18 december 2015

Dank voor de reacties. Heel gebruikelijke gang van zaken dus.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Jaap
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 februari 2010

Re: goederen 100% betalen voordat ze in de haven zijn?

18 december 2015

Om wat voor bedrag gaat het? Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een L/C
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: goederen 100% betalen voordat ze in de haven zijn?

21 december 2015

L/C is niet goed koop. Het gaat om een order van ongeveer 35-40K
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: goederen 100% betalen voordat ze in de haven zijn?

22 december 2015

Ik neem aan dat er FOB is gekocht?

Dit houdt in dat de verzender niet meer verantwoordelijk is voor de zending is zijn plicht heeft gedaan zodra de container over de reling van het schip is. Als bewijs dat de container is afgeleverd wordt er een Bill of Loading afgegeven. Zij verwachten dan logisch hun betaling.

De redenering tot aan het magazijn is ook niet logisch. Jij besteed het uit om de container te laten brengen dus is het jouw verantwoording. Het laatste controle punt voor jou zou kunnen zijn bij het laden van de container en de verzegeling (in China dus). Mocht je leverancier niet vertrouwen of is het de eerste bestelling kies dan voor een controleur/vertrouwenspersoon in China die bij het laden aanwezig is.

Bij DDP zou je wel kunnen betalen bij aflevering. Maar in veel gevallen moet er dan wel betaald worden voordat de container daadwerkelijk gelost wordt.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: goederen 100% betalen voordat ze in de haven zijn?

22 december 2015

Ik neem aan dat er FOB is gekocht?

Dit houdt in dat de verzender niet meer verantwoordelijk is voor de zending is zijn plicht heeft gedaan zodra de container over de reling van het schip is. Als bewijs dat de container is afgeleverd wordt er een Bill of Loading afgegeven. Zij verwachten dan logisch hun betaling.

De redenering tot aan het magazijn is ook niet logisch. Jij besteed het uit om de container te laten brengen dus is het jouw verantwoording. Het laatste controle punt voor jou zou kunnen zijn bij het laden van de container en de verzegeling (in China dus). Mocht je leverancier niet vertrouwen of is het de eerste bestelling kies dan voor een controleur/vertrouwenspersoon in China die bij het laden aanwezig is.

Bij DDP zou je wel kunnen betalen bij aflevering. Maar in veel gevallen moet er dan wel betaald worden voordat de container daadwerkelijk gelost wordt.
De order wordt geleverd als DDP, Vervoer ect. tot aan ons magazijn wordt geregeld (eigenaar van het bedrijf is een Europeaan). Maar hun voorwaarden zijn dat de order volledig is betaald voordat hij in Europa is. Zij vertrouwen mij net zo veel al ik hen en het is de 1e order.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht