Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
alicegirl
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 februari 2015

Meer reviews bol.com?

28 december 2015

Een vraag aan de mensen die via Bol.com verkopen. Hebben jullie een tip om meer reviews te krijgen van klanten die iets bestellen via Bol.com?
Ik merk dat mensen eigenlijk nooit een review plaatsen op bol tenzij n het een negatieve review is. Dit betekend dat het beoordelingscijfer bijna nooit hoger wordt.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Meer reviews bol.com?

28 december 2015

Waarom wil je het cijfer proberen te verhogen? Heb je slechte recensies gehad?

Daar zou ik me op richten. De beste manier is volgens mij altijd nog om problemen goed en snel op te lossen.

Een klant met een probleem dat naar tevredenheid wordt opgelost zal vaak eerder een recensie achterlaten dan een klant die het product kreeg zoals verwacht...
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Meer reviews bol.com?

28 december 2015

Echt tips heb ik niet voor je... Maar wist je dat klanten op Bol.com kunnen aangeven of zij überhaupt een reviewverzoek krijgen? Veel klanten hebben dit (naar mijn idee) uitgeschakeld en krijgen die verzoekjes ook niet en dat is bij jou te merken aan het aantal reviews. De klant kan dit in het account aan of uit zetten in het stukje "Nieuwsbrieven" en daarbij een vinkje (uit)zetten voor "Informatie rondom de aankoop" waar de reviews onder staan vermeld.

Verder is "geen bericht, goed bericht" wat geldt voor de klant van Bol.com: hoor je niets, dan heb je aan hun verwachting voldaan. Hoor je wel iets in de vorm van een review, dan is het vaak of uiterst positief (8+) of negatief (5-). De groep in het midden hoor / lees ik zelden.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Meer reviews bol.com?

28 december 2015

Waarom wil je het cijfer proberen te verhogen? Heb je slechte recensies gehad?
Wellicht omdat Bol.com een servicenorm hanteert met een minimaal cijfer van een 8?
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
alicegirl
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 februari 2015

Re: Meer reviews bol.com?

28 december 2015

Ik heb nu een 8 terwijl ik een heleboel goede recensies heb van de laatste paar jaar. Ik ben omlaag gehaald door een aantal anonieme reviews die hebben niet eens een tekst neergezet en zomaar een 1 gegeven, ik heb daar ook nooit op kunnen reageren om te vragen waarom ik een 1 heb gehad. Die optie hadden zij uitgezet in hun account blijkbaar.
Dit is bij meer mensen gebeurd heb ik gehoord dat zij op deze manier omlaag zijn gehaald door misschien een concurrent.
Dit heb ik aangegeven bij Bol.com maar die doen daar niets aan.
Nu wil ik die 8 omhoog proberen te krijgen alleen lukt dat niet als mensen die tevreden zijn geen review plaatsen.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Meer reviews bol.com?

28 december 2015

Ik ben omlaag gehaald door een aantal anonieme reviews die hebben niet eens een tekst neergezet en zomaar een 1 gegeven, ik heb daar ook nooit op kunnen reageren om te vragen waarom ik een 1 heb gehad. Die optie hadden zij uitgezet in hun account blijkbaar.
Dit is bij meer mensen gebeurd heb ik gehoord dat zij op deze manier omlaag zijn gehaald door misschien een concurrent.
Dit heb ik aangegeven bij Bol.com maar die doen daar niets aan.
Best bijzonder eigenlijk, dat Bol toestaat dat dit soort reviews, zonder verdere toelichting blijven staan en er geen oplossing voor wordt geboden, als ze vervolgens vasthouden aan een mininum van 8.
Voor webwinkels met veel orders zal het weinig verschil maken, maar als je nog wat minder orders hebt, zal het zeker effect hebben.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Meer reviews bol.com?

28 december 2015

Het beoordelingssysteem op Bol.com is waardeloos, maar dan ook echt heel erg. 

Wat je wel kan doen is naar je publieke winkelpagina gaan, hier wordt vaak wel de naam en plaatsnaam getoond. Dan kan je proberen de klant te achterhalen, bespreek met hem of haar dan even de situatie. Bol.com kan na akkoord van beiden de beoordeling verwijderen. 
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Meer reviews bol.com?

01 januari 2016

Welkom bij de club! Ik vraag me al tijden af wie al die nieuwe ideeën bij BOL verzint want het is het allemaal nét niet. Groot nieuws vorig jaar want "het was mogelijk op reviews te reageren". Iets met een dode blije mus... Anonieme reviews kan je geen f•ck mee, hebben mensen niet anoniem gereviewd en krijg je het voor elkaar dat men een beter cijfer geeft? Uiteraard alleen het overall cijfer is opnieuw te beoordelen, de rest zijn we vergeten mee te nemen in het beoordelingsverzoek. Vreselijk slap aftreksel van het Amazon review systeem. En dat geneuzel van een cijfer 8 of hoger minimaal vereist is, wat een onzin! Mijn ervaring is dat dit in Frankrijk, Duitsland e.d mogelijk is maar de gemiddelde zeikende Nederlandse en de vreselijk principiële (en vaak ronduit domme) Belgische consument zijn totaal ongeschikt voor dit reviewsysteem. 

Heeft je winkel een 5.8 en verkoop je niet zoveel? Dan sluit het performanceteam direct je winkel want "dat ziet er niet zo mooi uit als cijfer bij je winkel". Heb je een 4.8 gemiddeld maar wel 150 reviews in 3 maanden en verkoop je dus schijnbaar goed/veel? Geen vrees! BOL.com denkt in dit geval met de portemonee en laat je met rust. En ja met beide heb ik voorbeelden uit de praktijk.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Meer reviews bol.com?

01 januari 2016

Groot nieuws vorig jaar want "het was mogelijk op reviews te reageren". Iets met een dode blije mus... Anonieme reviews kan je geen f•ck mee, hebben mensen niet anoniem gereviewd en krijg je het voor elkaar dat men een beter cijfer geeft? Uiteraard alleen het overall cijfer is opnieuw te beoordelen, de rest zijn we vergeten mee te nemen in het beoordelingsverzoek. Vreselijk slap aftreksel van het Amazon review systeem. 
En dan vergeet je te melden dat je alleen achter de schermen kan reageren naar de consument: De consument mag op de voorzijde alles schrijven, maar je kan niet openbaar (transparant) reageren naar de consument.
En het herbeoordelen kan ook alleen maar op het moment dat de klant daar toestemming voor heeft gegeven om de "feedback te delen" met de verkoper. 
En als de consument uiterst positief is (overal een 10 geeft) en aanduidt "deel met de verkoper", dan krijg je van Bol.com een geautomatiseerde e-mail met de suggestie contact te zoeken met de consument voor een betere prestatiecijfer... 
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
alicegirl
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 februari 2015

Re: Meer reviews bol.com?

02 januari 2016

Soms heb ik echt het gevoel dat zij ons totaal niet serieus nemen als wij hierover klagen bij hun.
Wat ik ook heel vreemd vind is het volgende: Ik had een product dat ik via hun LVB programma liet verzenden. Nu dacht ik oké ik ben 1. de goedkoopste 2. ik heb de snelste levertijd 3. 30 dagen bedenktijd 4. ik scoorde net even iets hoger dan de concurrenten met mijn cijfer.
Ik had alles precies vergeleken met de concurrent en op geen enkel punt scoorde ik lager dan de concurrent die in de buy box stond. Toch kwam ik niet in de buy box bovenaan te staan. Toen vroeg ik om uitleg van Bol, die kunnen het zelf niet eens verklaren waardoor dat komt.
Het antwoord waar ik het mee moet doen is dat zij een formule hebben bedacht en die berekend aan de hand van een aantal punten(die ik net opnoemde) wie daar bovenaan mag staan. Nadat ik mijn verhaal daarover deed kreeg ik geen reactie meer.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Meer reviews bol.com?

02 januari 2016

Als Bol.com het product zelf verkoopt voor een hogere prijs dan komt deze ook als eerste te staan. Terwijl de concurrent ook snel kan leveren.
Daarom bied ikzelf ook geen producten aan die Bol.com ook verkoopt.

Ik vraag me dan ook wel af om je jou eigen producten mag voortrekken als de klant hiermee niet voordeliger uit is. 
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Meer reviews bol.com?

12 januari 2016

Soms heb ik echt het gevoel dat zij ons totaal niet serieus nemen als wij hierover klagen bij hun.
Wat ik ook heel vreemd vind is het volgende: Ik had een product dat ik via hun LVB programma liet verzenden. Nu dacht ik oké ik ben 1. de goedkoopste 2. ik heb de snelste levertijd 3. 30 dagen bedenktijd 4. ik scoorde net even iets hoger dan de concurrenten met mijn cijfer.
Ik had alles precies vergeleken met de concurrent en op geen enkel punt scoorde ik lager dan de concurrent die in de buy box stond. Toch kwam ik niet in de buy box bovenaan te staan. Toen vroeg ik om uitleg van Bol, die kunnen het zelf niet eens verklaren waardoor dat komt.
Het antwoord waar ik het mee moet doen is dat zij een formule hebben bedacht en die berekend aan de hand van een aantal punten(die ik net opnoemde) wie daar bovenaan mag staan. Nadat ik mijn verhaal daarover deed kreeg ik geen reactie meer.
Bol.com is geen charitatieve instelling. Je moet ervan uitgaan dat die formule een bepaald langetermijndoel maximeert. Dat kán maximale winst op lange termijn zijn, maar ook een andere KPI (key perfomance indicator), Daar zitten ongetwijfeld variabelen tussen die je onmogelijk kunt terugvinden in een eenvoudige één-op-één-vergelijking met een concurrent. Waarschijnlijk kunnen ze je dat bij bol.com precies uitleggen, maar willen ze dat niet omdat kennis van het algoritme de uitkomst manipuleerbaar maakt.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht