Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Recht op de KOR regeling?

04 januari 2016

Beste forumleden.

Al enige tijd ben ik internet aan het afstruinen naar een duidelijk antwoord op mijn vraag, hebben we in onze situatie recht op de KOR regeling?
In het kort hieronder een schema: (Voorbelasting en inkoop goederen buiten de EU met inklaring BTW apart vermeld.)

Betalen BTW omzet:     1627,- 

Voorbelasting 2015:      1800,-
BTW inklaring 2015       1103,-

Alleen al met de voorbelasting komen we in de min uit. Op internet spreekt men elkaar tegen, de 1 zegt het maakt niet uit of je in de min staat en de ander zegt zo dra je in de min komt dan vervalt de KOR regeling. 
De voorbelasting is nu gewoonweg wat hoger omdat we in 2015 begonnen zijn en dus met aanschaf te maken hebben gehad van diverse producten. 

Hopelijk kan iemand mij hier wat meer over vertellen. 
Alvast bedankt. 

Groeten,

Francois
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Recht op de KOR regeling?

04 januari 2016

Volgens mij is het zo dat de KOR "te vervallen" komt, omdat je meer btw terug vraagt dan je betaald.
Per saldo krijg je dan het bedrag terug dat je in de min komt. Dit wordt uitbetaald als voorbelasting.
Er is alleen sprake van KOR als je meer btw betaald dan je terug vraagt.
Eigenlijk komt hij dus niet te vervallen, maar is hij gewoon niet van toepassing.
 
Gebruikersavatar
Webwinkel Boekhouder
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 november 2015
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Recht op de KOR regeling?

04 januari 2016

Helemaal juist PixieBell.

De kleineondernemersregeling (KOR) is een correctie die je mag uitvoeren op een netto te betalen BTW aanslag over het belastingjaar.
Je telt alle aanslagen (Q1 t/m Q4) bij elkaar op. Heb je per saldo betaald dan mag je dit bedrag als extra aftrek opvoeren in de aanslag over Q4.
Als je per saldo geld terug krijgt is er geen aanslag om te corrigeren. 
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Recht op de KOR regeling?

05 januari 2016

Bedankt tot zover voor de reacties, het is mij nu al een stuk duidelijker geworden.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.