Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
sjoerd93
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 januari 2016

Ontheffing administratieve verplichtingen

26 januari 2016

Goedemiddag,

Binnen enkel dagen wil ik mijn webshop online zetten. Kvk is aangevraagd en de producten liggen op voorraad. Een ding is voor mij nog niet duidelijk. Gezien ik het eerste jaar nog niet al te veel omzet verwacht heb ik volgens mij recht op 'Ontheffing administratieve verplichtingen'. Dit lijkt me een interessant onderdeel, gezien ik meer btw in dan dat ik terug kan vragen. Verder ben ik ook minder tijd kwijt aan administratie.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Bedankt! 
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Ontheffing administratieve verplichtingen

26 januari 2016

Waar kom je aan die informatie? Iedereen moet zijn administratie bijhouden... Wel staat dit los van het feit of je BTW plichtig bent. Het kan wel zijn dat je uiteindelijk geen BTW hoeft te betalen omdat je omzet te laag is.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Ontheffing administratieve verplichtingen

26 januari 2016

 
sjoerd93
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 januari 2016

Re: Ontheffing administratieve verplichtingen

26 januari 2016

Uiteraard moet de administratie bijgehouden worden, maar in dat geval hoef je geen btw-aangifte te doen. Is het aan te bevelen om hier gebruik van te maken gezien de kleine btw voordelen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Ontheffing administratieve verplichtingen

26 januari 2016

Als je denkt de komende jaren onder de grens te blijven kun je het overwegen. Maar wil je eronder blijven of meer verdienen?
Ook mag je geen btw rekenen dus voor consumenten kun je zo 20% goedkoper zijn dan de concurrent. Maar zodra je door dit voordeel teveel verkoopt moet je uit de regeling en wordt je 20% duurder en vervalt het voordeel. Waardoor je vaste klanten weer kwijtraakt.
Ikzelf zou gewoon btw rekenen en van de KOR regeling gebruik maken. Zolang je onder de grens zit is de btw dan pure winst die je kunt gebruiken voor bijv advertenties of optimalisatie van je webshop. Ga je meer verdienen dan ga je in ieder geval op dezelfde voet verder qua prijzen, factureren etc 
 
sjoerd93
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 januari 2016

Re: Ontheffing administratieve verplichtingen

26 januari 2016

Duidelijk verhaal waar ik verder mee kan. 

Thanks voor je hulp!
 
paulvdb
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 december 2015

Re: Ontheffing administratieve verplichtingen

27 januari 2016

Die 20% goedkoper is natuurlijk niet waar. Je kunt immers geen betaalde BTW terugvorderen over je inkoop, dus hoeveel goedkoper je kunt zijn is afhankelijk van je winstmarge. Bij een grote marge kun je zo inderdaad voor consumenten een stuk goedkoper zijn. Daar staat tegenover dat je niet interessant bent voor bedrijven. Die zullen niet bij jou kopen omdat ze geen betaalde BTW kunnen terugvorderen en zijn dus uiteindelijk duurder uit.

En zoals al vermeld, als je groeit kom je uiteindelijk boven de drempelwaarde en zul je alsnog BTW in rekening moeten brengen. Afhankelijk van hoeveel voorraad je hebt is het mogelijk dat je dan dus een voorraad hebt liggen waarover je geen betaalde BTW hebt kunnen terugvorderen, maar waar je bij verkoop wel BTW over moet afdragen.