Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
geertkuit
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 februari 2016

Import en belasting

01 februari 2016

Hoi allemaal,

We zijn op dit moment bezig met het opzetten van een webshop in trouwartikelen en hebben enkele producten geïmporteerd uit Azië en Amerika.

Het probleem is dat we de producten in huis kregen zonder import of BTW kosten te hoeven betalen. Omdat we die nog wel moeten betalen, belden we de belastingdienst en die begonnen over het in de hand nemen van allemaal dure adviseurs maar daar hebben we eigenlijk het geld niet voor..

Daarom: Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt! Heb al veel topics hierover gelezen maar vond nog niet echt het antwoord dat ik zocht.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Import en belasting

01 februari 2016

Als je ze zo krijgt dan gewoon zo laten en dus zonder btw inboeken. 
Hoe meer je erachteraan gaat hoe meer tijd je kwijt bent en eigenlijk kan niemand van de instanties je goed helpen aan hoe je het betalen moet. Het is al meer voorbij gekomen op dit forum.
 
geertkuit
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 februari 2016

Re: Import en belasting

01 februari 2016

Beste Paul,

Super bedankt voor je snelle antwoord! Boek je het dan gewoon in onder de '0 % categorie'? En als ik het goed begrijp, ook niets doen met de invoerrechten?

Alvast bedankt!
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Import en belasting

01 februari 2016

Het helpt ook om de verkopers te vragen de werkelijke waarde van het pakket aan te geven op de inklaringsformulieren.
Als zij die verlagen of er gift op zetten, dan komen ze altijd zonder btw door de douane. Mocht dit zo zijn, ben ik daar zelf nooit
zo'n fan van, omdat het problemen op zou kunnen leveren bij controle. Zeker bij grotere pakketten.
Even aangeven dat je dat graag wilt, dan kom je, in ieder geval met pakketpost, een stuk verder. En kan je het ook gewoon in je
administratie verwerken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
geertkuit
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 februari 2016

Re: Import en belasting

01 februari 2016

Goede tip, bedankt!
 
Twan
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 juli 2013

Re: Import en belasting

03 februari 2016

Uiteindelijk krijg je dan wel bij kwartaal aangifte omzetbelasting een dure rekening dus hou daar rekening mee!
Dual-Sim Smartphones en Accessoires via www.dualslim.nl en www.doogee.nl
 
geertkuit
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 februari 2016

Re: Import en belasting

03 februari 2016

Beste Twan, Bedankt voor je bericht! Waar krijg je dan precies de rekening voor? Voor de importkosten, of iets anders?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Import en belasting

03 februari 2016

Een rekening is hoog of laag, fors desnoods, maar dat terzijde. De kosten van import zijn voor het leeuwendeel gewoon te verrekenen met de af te dragen btw. De rest van de importkosten (inklaring etc.) kan een importeur incalculeren bij zijn/haar verkoopprijs. Wie dat allemaal niet wil, kan beter niet zelf importeren en alles van de groothandel betrekken.
 
geertkuit
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 februari 2016

Re: Import en belasting

03 februari 2016

Toch is me 1 ding nog niet helemaal duidelijk (ben ook niet echt een held wat betreft belastingen e.d.):
Aangezien ik die invoerrechten niet bij levering van de producten heb moeten betalen, vraag ik me af of (en zo ja) hoe ik die kan betalen. Kun je dat zelf doen, moet je dat laten doen?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Import en belasting

03 februari 2016

Zie post 2!
 
Twan
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 juli 2013

Re: Import en belasting

03 februari 2016

Beste Twan, Bedankt voor je bericht! Waar krijg je dan precies de rekening voor? Voor de importkosten, of iets anders?
Niet zozeer de rekening, maar als je ex BTW inkoopt en incl BTW verkoopt, dan heb je een forse BTW omzetbelasting post, omdat je bijna geen voorbelasting hebt ivm 0% afdracht bij invoer.

Gaat dus om een flinke bijbetaling aan omzetbelasting in jouw situatie. Dat is op zich niet erg, maar als je bijv. Incl BTW zou kopen dan heb je die vooraf al verrekend met je omzetbelasting.

Reken jezelf dus niet te snel rijk!
(Lastig eenvoudig te verwoorden)
Dual-Sim Smartphones en Accessoires via www.dualslim.nl en www.doogee.nl
 
geertkuit
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 februari 2016

Re: Import en belasting

03 februari 2016

Beste Twan, 

Ik snap het helemaal: Super bedankt voor je antwoord! 

Nog 1 ding dat ik nog niet helemaal snap: Kan ik nu het beste maar niet meer achter de invoerrechten aangaan, of krijg ik daar later gedoe mee?

Alvast bedankt!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Import en belasting

04 februari 2016

Ik zou zelf bij de BD een art 23 aanvragen. De BTW wordt dan verlegd naar jou. 
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Import en belasting

04 februari 2016

Het is altijd persoonlijk wat je het fijnste vindt. Ik zelf vind het vooral belangrijk dit soort dingen goed te regelen, omdat je er, als je het niet doet, uiteindelijk problemen mee kunt krijgen.
Jij bent verantwoordelijk voor de invoer van de producten. En dus ook voor het afdragen van de verplichte btw. Doe je dat niet, om welke reden dan ook, komen ze toch bij jou verhaal halen.
En dat kan inderdaad behoorlijk vervelende situaties en kosten opleveren.

Wat ik ook altijd vind, je haalt er geen enkel nadeel uit als je het wel goed regelt. Zoals gezegd hierboven, is de btw af te trekken als voorbelasting. De invoerrechten zijn niet altijd zo hoog en vaak goed te verrekenen in je verkoopprijs.
Je hebt er zelfs, als je opstart en je omzet nog niet al te hoog is, een voordeel aan. Want hoe meer btw je af kunt trekken als voorbelasting, hoe lager het te betalen btw bedrag per jaar zal zijn, en hoe meer kans je maakt om de te betalen btw terug te vorderen met de kleine ondernemers regeling. En dat bedrag kan oplopen tot zo'n 1300 euro.
Ik zie dus alleen maar voordelen om het netjes te regelen. Geen gedoe achteraf, is een hoop waard!

Informeer eens bij de belastingdienst. Daar kan je een nummer aanvragen wat de verkoper op je pakket kan zetten. Samen met het aangeven van de werkelijke waarde van de producten, gaat de inklaring dan een stuk sneller en heb je altijd de goede factuur.
Succes!
 
John7
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 oktober 2015

Re: Import en belasting

11 februari 2016

Hoi allemaal,

We zijn op dit moment bezig met het opzetten van een webshop in trouwartikelen en hebben enkele producten geïmporteerd uit Azië en Amerika.

Het probleem is dat we de producten in huis kregen zonder import of BTW kosten te hoeven betalen. Omdat we die nog wel moeten betalen, belden we de belastingdienst en die begonnen over het in de hand nemen van allemaal dure adviseurs maar daar hebben we eigenlijk het geld niet voor..

Daarom: Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt! Heb al veel topics hierover gelezen maar vond nog niet echt het antwoord dat ik zocht.
Dit probleem had ik ook.
Heb meerdere mensen van de belastingdienst en douane aan de lijn gehad, niemand had antwoord.

Het is uiteindelijk heel simpel. Je kan het gewoon opgeven bij BTW aangifte elk kwartaal staat een apart vak voor btw producten van buiten Europa.
Als je de juiste papieren hebt zoals factuur etc etc... kan je het onderaan meteen weer aftrekken als voorbelasting..
Dit zat overigens ook tussen de antwoorden van 1 persoon van de belastingdienst.

Maar goed niet zo druk om maken.. dit zijn slechts een paar 'samples' neem ik aan? Als je straks meer producten gaat bestellen dan komen de grotere pakketten standaard aan je deur en moet je aan de deur belasting betalen wat je daarna weer gewoon kan opgeven en terug kan krijgen.
 
geertkuit
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 februari 2016

Re: Import en belasting

11 februari 2016

Hoi John,
Super bedankt voor je bericht! Heb jij verder nog iets gedaan met de importkosten, of heb je daar verder niets mee gedaan?
Alvast bedankt!
 
John7
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 oktober 2015

Re: Import en belasting

11 februari 2016

Nee sorry daar kan ik je niet mee helpen.
Maar wat me wel is verteld door de douane dat als je het pakket hebt ontvangen dat zij na de tijd geen geld meer (kunnen) innen.
Dus, niet druk om maken.
 
geertkuit
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 februari 2016

Re: Import en belasting

11 februari 2016

Thnx :)