Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
cos
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 november 2014

BTW betalen over verzendkosten dropshipment

24 februari 2016

Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van mijn webshop. Gister kwam ik er achter dat ik ook belasting moet berekenen over de verzendkosten. 

Bij mij zit het zo dat mijn dropshipper het pakketje verstuurd, de verzendkosten die hij vraagt zijn 3,95. De prijzen van de artikelen op mijn webshop zijn excl. verzendkosten, deze kosten komen er bij bij het afrekenen. Klopt het dat ik hier geen BTW over hoef te berekenen? Ik betaal namelijk per bestelling de inkoopprijs (incl. verzendkosten) aan mijn dropshipper en dus betaal ik niet de verzendkosten direct aan de bezorger. In princiope betaal ik dus mijn dropshipper om het te verzenden en zouden hun BTW moeten betalen over de verzendkosten toch? Of is het slimmer om de verzendkosten die de dropshipper vraagt bij mijn inkoopprijs te stoppen? Dan staat er op mijn webshop ook geen verzendkosten bij.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :P 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: BTW betalen over verzendkosten dropshipment

24 februari 2016

Alle omzet binnen de EU (vwb consumenten) is onderhevig aan btw, ook verzendkosten. Btw die door een leverancier in rekening wordt gebracht verreken je bij de btw aangifte. Is niet ingewikkeld maar vereist wel boekhouding.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: BTW betalen over verzendkosten dropshipment

24 februari 2016

Jij brengt de dienst (verzenden) in rekening bij de klant, dus je dient gewoon de BTW hierover te berekenen en af te dragen.
 
cos
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 november 2014

Re: BTW betalen over verzendkosten dropshipment

24 februari 2016

Even een voorbeeld:

De dropshipper heeft in een offerte aangegeven dat de totaal prijs 10 is incl. BTW. In deze prijs zitten ook de verzendkosten inbegrepen.
Ik verkoop mijn product voor 24,20 incl. BTW dus ik geef €4,20 BTW af aan de belastingdienst.
Op mijn webshop staat vermeld dat de verzendkosten gratis zijn.

Dan zou het goed moeten zijn toch? Of ben ik verplicht om bij de verzendkosten 4,78 (3,95 + BTW) te vermelden?

Sorry, ik vind dit nogal verwarrend omdat ik zelf niks te maken heb met de verzenden. Ik geef namelijk mijn bestelling door aan de dropshipper. Correct me if i'm wrong.

Thanks!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: BTW betalen over verzendkosten dropshipment

24 februari 2016

Nee je doet het goed zo. Jij hebt geen verzendkosten dus ook geen btw daarover. 
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: BTW betalen over verzendkosten dropshipment

24 februari 2016

Even een voorbeeld:

De dropshipper heeft in een offerte aangegeven dat de totaal prijs 10 is incl. BTW. In deze prijs zitten ook de verzendkosten inbegrepen.
Ik verkoop mijn product voor 24,20 incl. BTW dus ik geef €4,20 BTW af aan de belastingdienst.
Op mijn webshop staat vermeld dat de verzendkosten gratis zijn.

Dan zou het goed moeten zijn toch? Of ben ik verplicht om bij de verzendkosten 4,78 (3,95 + BTW) te vermelden?

Sorry, ik vind dit nogal verwarrend omdat ik zelf niks te maken heb met de verzenden. Ik geef namelijk mijn bestelling door aan de dropshipper. Correct me if i'm wrong.

Thanks!
Als je de klant geen verzendkosten in rekening brengt doe je het zo goed. Echter impliceerde je in je openingspost wat anders :wink:
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: BTW betalen over verzendkosten dropshipment

25 februari 2016

Ik zou je adviseren een boekhouder in de arm te nemen. Dat of het handboek ondernemen van de belastingdienst van begin tot eind lezen. Je vraag getuigd ervan, dat je helaas erg weinig kennis hebt over boekhouden. Enige basiskennis is vereist als je gaat ondernemen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ondernemen
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht