Misbruik van garantie?

1
Hoi,

Ik exploiteer al enige tijd een webwinkel in uitleescomputers. Met heel veel plezier, maar ik kom zo nu en dan 1 probleem tegen.

Wanneer mensen mijn producten verkeerd gebruiken kan het zijn dat een computer onherstelbaar beschadigd raakt. Bijvoorbeeld als mensen een computer kopen, en terwijl hij aan het updaten is, de stekker eruit trekken. Zojuist had ik iemand aan de lijn die dat had gedaan en mij vertelde dat 'ik geen goed product' had geleverd en dat hij hem om wilde ruilen. Onmogelijk, want we testen alles voordat het de deur uitgaat.

Wat doen jullie in zon geval? Als het nu een product van een tientje is zou ik zeggen omruilen, maar in dit geval zijn het apparaten van meer dan 200 euro. De persoon in kwestie wist duidelijk zelf ook dat hij iets verkeerd heeft gedaan, maar denkt natuurlijk, laat die winkel het maar opknappen.

Erg moeilijk, ik ben altijd erg benauwd van (onterechte) negatieve feedback op forums e.d. dus mijn poot stijf houden vind ik ook lastig.

Re: Misbruik van garantie?

2
Als het duidelijk aan de klant ligt dan moet je ergens paal en perk stellen anders word er misbruik van gemaakt. Want ook dat spreekt zich snel rond en voordat je het weet heb je dagelijks zulke gevallen.

In dit geval zou ik het de klant duidelijk maken dat hij/zij echt zelf de fout heeft gemaakt en dat de handeling zoals de klant verricht heeft ook duidelijk in de beschrijving of op de website staat dat hij/zij dit niet moet doen en niet binnen de garantie valt.

Bied de klant aan om tegen een gereduceerd tarief (uit coulance) een nieuwe te bestellen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Misbruik van garantie?

3
Ik vind dit een moeilijke vraag moet ik bekennen. Aan de ene kant geef ik Eentje gelijk. Je moet ergens grenzen stellen en duidelijk zijn.

Aan de andere kant vertel je over een computer die stuk gaat als ie uitgaat op het moment dat ie update. Dat lijkt me gewoon niet echt een handig product. Je gaat er vanuit dat een apparaat een beetje rekening houd met het feit dat mensen nooit handleidingen lezen dus een stekker moet je eruit kunnen trekken. Dus is bovenstaande een beetje weinig informatie. Als het een klant betreft die regelmatig bij je koopt, die zich gewoon net als elk ander gedraagt, en nu een minpunt van jouw producten ontdekt omdat hij de handleiding niet had gelezen, dan moet je hem gewoon schadeloos stellen.

Als het een klant is die de vorige keer iets had laten vallen en per ongeluk zijn PC onder water had gezet en nu voor de derde keer terugkomt om garantie.... Je begrijpt mijn punt denk ik wel?

Je moet wel zorgen dat je pas op je strepen gaat staan als je toch minstens juridisch een zeer goede kans maakt. Dat is voor ons moeilijk te bepalen aan een forum berichtje.
Nu op mijn weblogs:

Re: Misbruik van garantie?

4
Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind dit ook een moeilijke kwestie. Het is in principe een hufter-proof product. Maar, als het apparaat iets aan het uitvoeren is moet je gewoon de stekker er even niet uittrekken. Dit geeft het apparaat zelf ook aan op het display!

Bijvoorbeeld een playstation :lol: doet dit ook als je een spelletje aan het saven bent moet je even de geheugenkaart niet uitrekken.

Maarja, ik ben dan wel geneigd om die man zijn geld terug te geven ipv een nieuw product. Anders hangt ie volgende week weer aan de lijn met een ander probleem :? .
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Misbruik van garantie?

6
Toch ben ik het ook met Dirkjan eens, je product is niet hufter proof (verreweg van zelfs), en je mag verwachten dat die het gewoon weer doet als je de stekker erin steekt. De stroom kan ook uitvallen, dan zou die ook stuk zijn. Beetje vreemd dan denk ik, er zit dus geen enkele buffer in het product.

Nu ken ik het product niet, maar in alle gevallen waarmee ik met scanners gewerkt hebt kwam het ook regelmatig voor dat ze dan niet meer werken, alleen konden we dan simpelweg de scanner resetten. Even opnieuw updaten en weer doorgaan.

Re: Misbruik van garantie?

7
@Dirkjan en meesleepbeest

Het is duidelijk dat jullie het product niet kennen.

Het geval zoals beschreven (correct me if i am wrong Zaphira) betreft een uitleesapparaat.

Bij elk uitleesapparaat is het zo dat tijdens de gegevensoverdracht de kabel tussen uitleesapparaat en in dit geval waarschijnlijk de chip van de (auto)motor niet los mag komen aangezien er dan iets of stuk gaat in het uitleesapparaat (software hard ingebakken) of in de chip van het motormanagement.

Dit is te vergelijken met het upgraden van firmware daar mag je ook nooit of te never tijdens de update de gegevensstroom onderbreken anders kan het apparaat waarvan je de firmware update ophouden te functioneren.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Misbruik van garantie?

8
Helemaal mee eens, we kennen inderdaad het product niet. Wat Dirkjan ook al zei, dat is moeilijk op te maken uit dit forumberichtje.

Als het inderdaad een apparaat is zoals jij beschrijft dan snap ik wel dat dat inderdaad problemen geeft.

Dan denk ik wel weer bij mezelf: "Waarom zit er niet een kleine back-up batterij in, om het apparaat zelf te beschermen?" Maar dat is weer een hele andere discussie.

Maar dat de chip kapot kan gaan snap ik dan nog, maar het uitleesapparaat... Maargoed, ik ken het product niet, het is niet verteld wat het nu eigenlijk betreft. En kan dus uit mijn nek zwetsen :wink: :lol:

Re: Misbruik van garantie?

9
Als een PlayStation het begeeft, is dat weinig meer dan een klein ongemak. Als een uitleesapparaat echter de hardware of software in een auto beschadigt, kunnen de gevolgen rampzalig zijn. Bijvoorbeeld blijvende invaliditeit van inzittenden na een ongeval is gevolgschade die honderdduizenden euro's kan kosten.

Aansprakelijkheid voor directe schade en gevolgschade kun je helaas niet zomaar uitsluiten. En voor productaansprakelijkheid kun je helaas ook niet altijd doorverwijzen naar de producent. Als wederverkoper draag je ook verantwoordelijkheid bij de verkoop van potentieel gevaarlijke producten. Ze zullen op zijn minst moeten voldoen aan alle Nederlandse en Europese normen (CE-keurmerk) en in dit geval ook normen die gelden in de auto-industrie.

Als de premie niet torenhoog wordt, vanwege uitzonderlijke risico's, is het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering bij de verkoop van dit soort producten verstandig.
StoreCore.io

Re: Misbruik van garantie?

10
Meesleepbeest schreef:Dan denk ik wel weer bij mezelf: "Waarom zit er niet een kleine back-up batterij in, om het apparaat zelf te beschermen?" Maar dat is weer een hele andere discussie.

Maar dat de chip kapot kan gaan snap ik dan nog, maar het uitleesapparaat... Maargoed, ik ken het product niet, het is niet verteld wat het nu eigenlijk betreft. En kan dus uit mijn nek zwetsen :wink: :lol:
Tja ... idd, de stroom kan ook uitvallen. Of collega trekt stekker eruit als je er net mee bezig bent. Kan gebeuren ... :|