Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Jeroenla
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 februari 2016
Contacteer:

Reiskosten

15 maart 2016

Ik vroeg me af, wat is de beste manier om met reiskosten om te gaan?

De ene optie is om ritten te administreren en ze voor 19ct per km te "declareren". Dan gaat het van de winst en is het fiscaal enigszins interessant (eenmanszaak). Maar aan de andere kant; zou het niet mooi zijn eerst de BTW terug te kunnen vorderen en pas daarna de restkosten van de winst te laten gaan?
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Reiskosten

15 maart 2016

Gaat dit om OV of gaat het om een auto? Als het om de 2e gaat is het vrijwel altijd interessanter om de auto gewoon op de zaak te zetten. Je aftrek is vrijwel altijd hoger dan je bijtelling.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Jeroenla
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 februari 2016
Contacteer:

Re: Reiskosten

16 maart 2016

Auto. Maar ik ben starter en werk nog in loondienst, en gebruik de auto erg veel privé (meer dan zakelijk). Is trouwens helemaal nieuw voor me dit, kan dat bij een eenmanszaak?
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Reiskosten

17 maart 2016

Er zitten wat haken en ogen aan, maar dat kan ja. Een voorbeeld van de 'haken en ogen'. Je mag als eenmanszaak niet je privé auto zomaar 'inbrengen' in je onderneming. Je mag wel een auto zakelijk aanschaffen. Die mag je dan vervolgens ook weer niet zomaar 'onttrekken' uit je zaak. Als starter kan je vrijwel zeker wel bij de belastingdienst toestemming krijgen je privé auto in te brengen in je zaak. Dan moet je dit schriftelijk bij de belastingdienst aanvragen.

Dat je de auto meer privé dan zakelijk gebruikt geeft helemaal niets. Er is op de website van de belastingdienst veel hierover te vinden. Een fiscalist in de arm nemen voor o.a. dit soort vraagstukken is overigens ook een verstandige keuze. Een stukje informatie hierover:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... an_de_zaak
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Reiskosten

17 maart 2016

Er zijn van die handige online calculators.

Naar mijn mening heeft het alleen echt zin als je een nieuwe zuinige auto aanschaft (dus met lage bijtelling) en deze laat onderhouden in een garage. Of een auto ouder dan 15 jaar is ook gunstig.
Koop je een 2de hands auto dan is het om het even en is het niet direct een besparing. Zeker niet als je weinig rijd.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Reiskosten

17 maart 2016

Bovenstaande kan ik beamen. Ik rijd daarom nog altijd met heel veel plezier in mijn perfect onderhouden 190D 5 cilinder uit 1984. Betaal aan bijtelling echt een paar tientjes per jaar en mag in ruil daarvoor jaarlijks honderden euro's belasting terug vragen. Rij er ongeveer 40.000 KM per jaar mee, waarvan schat ik 35.000 privé. Betaal nog minder aan bijtelling, dan mijn schoonouders met een Fiat Panda zakelijk betalen. Dus zelfs de wegenbelasting haal ik me schouders bij op, omdat de bijtelling zo absurd laag is.

Zakelijk een goede auto ouder dan 15 jaar kopen is fiscaal gezien erg interessant!
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!