Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Wuddleboo
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 april 2016

Belastingaangifte: inkoop uit China en kleine ondernemingsregeling

08 april 2016

Hoi! Ik heb sinds 1 januari officieel mijn eigen webshop. Nu moet ik voor het eerst aangifte doen. Hier heb ik een aantal vragen over. Hier een aantal gegevens:

- Ik moet per kwartaal aangifte doen
- Ik val waarschijnlijk onder de kleine ondernemingsregeling
- Ik koop producten in uit China, o.a. via Aliexpress
- Ik betaal geen invoerkosten of btw over de producten die ik uit China ontvang
- Ik verkoop en verstuur de meeste dingen naar het buitenland, vooral buiten de EU. Echter sommige orders gaan wel naar Nederlandse consumenten.

Nu mijn vragen:

1: Moet ik een vergunning artikel 23 aanvragen omdat ik producten uit China importeer en hier niet direct btw over betaal?
2. Ik heb al drie maanden spullen ontvangen uit China waar ik dus geen btw over heb betaald, moet ik dit alsnog verrekenen en terugbetalen? Of kan ik, als ik de vergunning heb, dit gelijk meerkenen (en hoe?)
3. In de belastingaangifte, moet ik de omzet die ik maak van de producten die ik buiten de EU verstuur invullen bij 1a (Leveringen/diensten belast met hoog tarief) of in 3a (Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer)) in de aangifte?
4. Ik verkoop dus een klein deel wél aan Nederlandse consumenten, moet ik dit apart berekenen en dus bij 1a invullen?
5. Als ik het goed begrijp mag ik dus van mijn inkopen en investeringen alléén het btw-bedrag als voorbelasting aftrekken? Dus ik koop bijvoorbeeld een hoop kettingen, in totaal 50 euro, dus 50 x 0,21 = 10,5 mag ik bij de voorbelasting invullen.
6. Ik reken verzendkosten op elke bestelling. Moet ik btw berekenen op de verzendkosten? Ook als deze naar buiten de EU gaan?
7. Ik maak kosten voor bepaalde diensten, zoals promoten. Sommige van deze diensten worden geleverd door een Amerikaans bedrijf. Hoe moet ik deze kosten rekenen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik heb een kennis die zelf een webshop heeft en zegt dat ik geen vergunning artikel 23 hoef aan te vragen, maar volgens mij moet dat wel, en natuurlijk wil ik alles zo goed en eerlijk mogelijk doen :)
 
John7
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 oktober 2015

Re: Belastingaangifte: inkoop uit China en kleine ondernemingsregeling

08 april 2016

1.Je kan tijdens de aangifte invullen wat je importeert en waar je geen belasting over hebt betaald uit China, dan kan je het daarna weer als voorbelasting aftrekken, op dezelfde manier als je producten uit een EU land zou importen. Zorg wel voor betalingsbewijsjes etc.. Zo'n vergunning aanvragen is niet echt nodig tenzij je een mega importeur bent.
2.Op dezelfde manier oplossen als je iets importeert dus uit een EU land, zorg wel voor betalingsbewijsjes/facturen etc..
5.Klopt als je voor €50 ex iets inkoopt in NL, zou je totale rekening dus €60,50 zijn. Die €10,50 mag je dan als voorbelasting terug vragen.
6.Ja je moet ook BTW vragen over de verzendkosten. Ook als je naar het buitenland verstuurd aangezien je de verzendkosten in NL betaald..
7.Je kan via de NL'se belastingsdienst geen BTW terugvragen die je in het buitenland betaald.

Of je onder de kleine ondernemingsregeling valt ligt aan je omzet, dit staat erg duidelijk uitgelegd op de site van de belastingsdienst, en ook op andere site's dus gewoon ff rustig inlezen daar.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Belastingaangifte: inkoop uit China en kleine ondernemingsregeling

10 april 2016

6. Bij levering buiten de EU bereken je geen BTW over de producten en verzendkosten. Je factureert immers met 0% BTW. Binnen de EU uiteraard wel mits je aan een bedrijf verkoopt met een geldig BTW nummer.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht