Paar vraagjes

1
Hoe berekenen jullie je prijzen voor apparatuur waar langer dan een paar week garantie op zit ik vraag mij dit af omdat lang niet zo een goede marge heb op deze dingen als er iets terug gestuurd moet worden .. dus dat je dit keer zelf de verzend kosten moet betalen.

Voorbeeld een radio word verkocht voor 100 euro .. de verzend kosten zijn 7 euro. mijn marge is 6 euro .. hij gaat kapot en de klant krijgt een nieuwe dus ik moet die 7 euro zelf betalen. dus ik schiet er 1 euro bij in. Hoe doen jullie dat? Neemen jullie expres grotere marge of is daar een berekening voor.

Volgende hoe moet je de over datum, gejat, kapotte spullen in je kasboek noteren. en word hier ook weer een percentage voor gerekend over een jaar.

Nog een laatste

Als je een webwinkel van uit huis runt kun je voor de huur gas, water, licht iets rekenen voor je bedrijf en kun je dat ook in je kas boek zetten .. BV 5 % van je normale ontkosten of zo?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.. zo niet hoor ik het graag.


Henze
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl

Re: paar vraagjes

2
Naar mijn idee is je marge dan te klein, op 100 euro wil ik minimaal 40 euro waarvan ik de kosten kan betalen, dus dan maakt het niet zoveel uit als er eens iets mis gaat. Maar dit is zeer afhankelijk van je productgroep en de concurrentie. In een dergelijke verzadigde markt moet je goed nadenken hierover, en je verlies nemen als dat zo is. Dit moet je wel gedegen doorcalculeren, maar het lijkt me niet helemaal gezond. Er is niet een vaste formule voor je marge omdat dit van veel factoren afhankelijk is.
Je kan best af met hele kleine marges, als je veel verkoopt. Dan verdien je die verloren euro wel weer terug. Je kan het een beetje zien als bij de Aldi, als de werknemers daar iets laten vallen dan zijn de rapen gaar, omdat de marges klein zijn. Gebeurt hetzelfde bij AH dan zijn ze ook niet blij maar is het minder erg, marges zijn wat groter. Toch is er voor beide gewoon een bestaansrecht.

Over datum, diefstal etc. heb ik net, daar mag een ander inspringen ;)

Je mag, zover ik het uitgezocht heb, niets van je huiselijke kosten aftrekken ten behoeve van je zaak. Geen enkele kosten van elektra, gas, internet etc., tenzij je aparte aansluitingen laat maken. Ook een pc die je koopt kun je niet zomaar aftrekken en dat komt door het volgende.
Men gaat er tegenwoordig vanuit dat het 'normaal' is dat je een internetaansluiting met pc hebt, ook elektra en gas is een 'normaal' iets. Alles wat je normaal ook in huis hebt mag je niet aftrekken, tenzij je kunt bewijzen dat het anders is dan normaal en het voor 100% voor de zaak gebruikt wordt.

Re: paar vraagjes

3
bedankt .. :D

het is voor al lastig met kleine dingetjes.. zoals een lucht pompje van een aquarium het kost 4 euro verkoop de verzendkosten zijn 6 euro maar dan gaat die stuk en ben je nog eens 6 euro kwijt.. zo bedoel de ik het meer.. kon zijn dat iemand bv zo bekijkt dat als je 10 verkoopt met een marge van 55 procent is het niet erg om een nieuwe op te sturen.

Henze
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl

Re: paar vraagjes

4
Het komt soms voor dat je verlies pakt, maar dat moet je ook incalculeren. Als je goedkope items na moet sturen is dat ook al niet zo erg.

Je moet er ook rekening mee houden dat als je klant iets terug stuurt, en zijn geld terug wil, je de verzendkosten ook op je moet nemen van de bestelling. Heb je niets verkocht en toch verzendkosten armer. Bedrijfsrisico :wink:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: paar vraagjes

6
Ook in mijn ogen is je marge te klein. Zes euro op een artikel van honderd euro, op een artikel waarop een consument toch al snel twee jaar garantie mag verwachten? Een radio kun je niet verkopen met zes euro winstmarge. Er gaan radios stuk, je gaat ooit 'slechte bestellingen' tegenkomen. De meeste webwinkels willen op artikelen boven de vijfentwintig euro wel wat verdienen.

Als de concurrent ze ook voor maar honderd euro aanbiedt, so be it. Je hoeft niet altijd net zo goedkoop te zijn als de concurrent. Dan ben jij op dit product maar duurder, niets aan te doen.
Nu op mijn weblogs:

Re: Paar vraagjes

7
Je moet het over het geheel bekijken; Hoeveel radio's verkoop je en hoeveel % gaan er stuk en moet je vervangen? Stel dat je er 200 verkoopt en er gaat er 1 stuk, dan kan je dat makkelijk opvangen met je huidige marge. Verkoop je er 5 en gaan er 2 stuk, dan gaat het niet goed.
In het laatste geval zou je betere kwaliteit spullen moeten verkopen.

Ook kan je kijken of er met de fabrikant niet wat te regelen valt. Bij bijvoorbeeld computers en laptops verloopt de garantie volledig via de fabrikant zelf, niet via de webshop. Misschien is er ook zoiets te regelen met jouw leveranciers?

Re: Paar vraagjes

8
die radio is maar een voorbeeld.. ik heb nogmaal een marge van 55 % op alles.. dis dat is genoeg zo kun je af en toe nog eens een aanbieding doen..

Op kleine artiekelen heb ik vaak 115 % marge omdat ik alles ik eigenhand heb zo wat..en dat past allemaal door bus. alleen de grotere dingen die niet door de bus passen vroeg ik mij namelijk af zoals lampen en pompen..
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl

Re: Paar vraagjes

9
Met zulke gemiddelde marges zou ik me niet al te veel zorgen maken om enkele artikelen waarop de marge lager is. Over het geheel zul je als het goed is voldoende marge draaien.

Wel nog een opmerking. In je startpost heb je het over "artikelen waar langer dan een week garantie op zit". Houdt er rekening mee dat consumenten veel langer dan een week garantie krijgen op zo ongeveer alles wat ze kopen. Dat is bij de wet geregeld, dat kun jij als winkelier nooit omzeilen. Je zult ze altijd de wettelijke minimale garantie moeten geven. Hoeveel dat is dan hangt af van het soort product, dit is meestal een jaar.

Re: Paar vraagjes

10
bedankt wist het al wel

weet alleen niet of het op visvoer zit..
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl

Re: Paar vraagjes

11
henze schreef:bedankt wist het al wel

weet alleen niet of het op visvoer zit..
Tuurlijk. Alleen heet het dan een houdbaarheidsdatum.

Re: Paar vraagjes

13
henze schreef:ooo dat ... ja dat is 2 jaar omgeveer..
De vraag verandert zo wel wat maar het lijkt me toch dat je hierop zelf de beste antwoorden hebt. Wat is de kans dat een klant met anderhalf jaar oude visvoeder bij jou terug komt omdat er volgens hem een vreemd luchie aan zit? Garantie is niet alleen iets op papier, het is ook gewoon even kansberekenen. Logisch nadenken en enkele risico's zelf incalculeren.
Nu op mijn weblogs: