Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
qwyrp
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Locatie: Twello
Contacteer:

Gevolgen wisseling handelsnaam

27 juni 2016

Ik zit er aan te denken om mijn bedrijfsnaam te veranderen maar ik kan niet overzien wat daar de gevolgen van zijn.
Ik weet dat je een handelsnaam kan bijschrijven bij KvK en dit valt allemaal dan onder 1 KvK-nummer. Maar wat zijn de gevolgen voor de BelastingDienst (BTW aangifte etc). Kan ik gewoon de BTW van beide bedrijven bij elkaar 'vegen' of moet dat gesplitst ofzo
PDM internetdiensten voor bouwen en onderhouden van webwinkels & websites.
 
ottovanpeer
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maart 2016

Re: Gevolgen wisseling handelsnaam

27 juni 2016

Bij vervanging van de éne handelsnaam door een andere naam loop je het risico dat de klanten je niet meer weten te vinden via internet bijvoorbeeld. Denk dus wel na of u dit moet doen.
Het inschrijfnummer en btw-nummer wijzigt niet en het blijft één btw-aangifte. Ook als je meerdere handelsnamen hanteert.
Als de btw-tarieven verschillend zijn, dan kan het wel interessant zijn nog een extra btw-nummer aan te vragen. Het kan dus, maar moet niet. Het is puur voor de eigen overzichtelijkheid.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Gevolgen wisseling handelsnaam

27 juni 2016

Een ander nadeel is dat je oude handelsnaam als 'hoofdnaam' zichtbaar blijft bij de kvk.

Je kan dus niet je nieuwe handelsnaam als hoofdnaam gebruiken, maar dit wordt een extra handelsnaam
 
Gebruikersavatar
qwyrp
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Locatie: Twello
Contacteer:

Re: Gevolgen wisseling handelsnaam

28 juni 2016

Eeeh Mick, wat bedoel je hier precies mee?
Ik kan toch gewoon facturen, bankzaken, aangiftes doen op NIEUWE NAAM ?

Of bedoel je dat als mensen mij gaan opzoeken via KvK dat ze mijn oude naam zien?
PDM internetdiensten voor bouwen en onderhouden van webwinkels & websites.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Gevolgen wisseling handelsnaam

28 juni 2016

Eeeh Mick, wat bedoel je hier precies mee?
Ik kan toch gewoon facturen, bankzaken, aangiftes doen op NIEUWE NAAM ?

Of bedoel je dat als mensen mij gaan opzoeken via KvK dat ze mijn oude naam zien?
Ja dat kan inderdaad, je kan al je handelsnamen door elkaar gebruiken, maar de naam waaronder je geregistreerd bent bij de kvk, blijft voor de kvk de hoofdnaam. Dus als men op je nieuwe handelsnaam zoekt, komt men automatisch bij je huidige handelsnaam uit.
 
Gebruikersavatar
Ugo
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 augustus 2008
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Gevolgen wisseling handelsnaam

02 augustus 2016

Eeeh Mick, wat bedoel je hier precies mee?
Ik kan toch gewoon facturen, bankzaken, aangiftes doen op NIEUWE NAAM ?

Of bedoel je dat als mensen mij gaan opzoeken via KvK dat ze mijn oude naam zien?
Ja dat kan inderdaad, je kan al je handelsnamen door elkaar gebruiken, maar de naam waaronder je geregistreerd bent bij de kvk, blijft voor de kvk de hoofdnaam. Dus als men op je nieuwe handelsnaam zoekt, komt men automatisch bij je huidige handelsnaam uit.
Afhankelijk van hoeveel handelsnamen je er nu onder hebt hangen... Je schrijft alle handelsnamen uit en voegt 1 nieuwe naam toe. Deze nieuwe naam wordt dan de hoofdnaam van de inschrijving. In een tweede wijziging voeg je de handelsnamen toe die je "eronder" wilt hangen. 
Je zou de naam ook kunnen wijzigen bij je bank, al is dit dan meer dan de handelsnaam correct op de rekening komt te staan. Qua inschrijving maakt dit weinig uit omdat de handelsnaam onder hetzelfde kvk nummer is gekoppeld.
~ Yvo