Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
glaasje
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 januari 2011

Factuur voor klant

23 juli 2016

Wekelijks koop ik online,
het stoort mij dat winkeliers geen  factuur meesturen,
als je geluk hebt krijg je factuur via de mail die je dan zelf kunt uit gaan printen.
Of een factuur waar geen btw op vermeld is.

Wat is de reden hiervoor, is dit te lastig, te veel werk, of weer een kostenpost.
 
Tim
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 februari 2015

Re: Factuur voor klant

23 juli 2016

eerlijk gezegd zou ik het niet weten.. 
Ik heb er zelf ook een hekel aan, dat ik zelf mijn facturen uit moet lopen printen als klant zijnde. 

Zelf voeg ik altijd een pakbon en factuur toe. Naar bedrijven gaat deze factuur op de post en dit gaat altijd prima. Soms vragen mensen om nog een exemplaar dan mailen we deze gewoon alsnog toe.

De enige voordelen die ik zelf kan bedenken voor de ondernemer: beter voor het milieu en kosten en tijd besparend. 

Ik heb hier trouwens een tijdje geleden nog een discussie gehad met een andere online ondernemer, die vond het uit de tijd om nog een papieren factuur mee te sturen, ik ben zelf van mening dat het een extra service is en dus moet. 
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Factuur voor klant

23 juli 2016

Heel veel boekhouding gaat digitaal, dan moeten ze jouw uitgeprinte factuur weer inscannen...
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Factuur voor klant

23 juli 2016

Ik zie dat er tegenwoordig dat er geen van beide wordt bijgevoegd. Zelfs de pakbon gaat per mail. 

Een pakbon zou ik er altijd bij doen. Dit is makkelijk voor eventuele retouren. Een factuur zou ik er niet bij doen, omdat de ontvanger iemand anders kan zijn dan de besteller. Deze hoeft niet altijd de prijs te weten. 

Je kan het uiteraard wel als optie meegeven. Ikzelf overigens doe alles qua facturen digitaal, dat is een stuk makkelijker vind ik
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
glaasje
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 januari 2011

Re: Factuur voor klant

24 juli 2016

Een pakbon zou ik er altijd bij doen. Dit is makkelijk voor eventuele retouren. Een factuur zou ik er niet bij doen, omdat de ontvanger iemand anders kan zijn dan de besteller. Deze hoeft niet altijd de prijs te weten. 

Je kan het uiteraard wel als optie meegeven. Ikzelf overigens doe alles qua facturen digitaal, dat is een stuk makkelijker vind ik

Als het jij het makkelijker vindt, moet de klant accepteren dat hij geen factuur krijgt.
Webwinkeliers halen alles uit de kast om klanten te lokken en te houden, dan zorg je er toch voor dat je de klant tevreden is.
De kosten van briefpapier en het printen daarvan zijn te verwaarlozen.

Ik noem dat kortzichtig.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Factuur voor klant

24 juli 2016

Het is wel duidelijk dat je graag een papieren factuur krijgt. Eerlijk gezegd vind ik dat niet meer van deze tijd, administratie gaat digitaal, dus waarom facturen ook niet? Bij elk ontvangen pakketje boek ik direct de digitale factuur in, simpeler kan het bijna niet.

Vergeet niet dat als een webwinkel paar duizend facturen moet printen dat dat niet gratis is en dat het bij de meeste klanten in de vuilnisbak verdwijnt. Bij Coolblue kan je aangeven of je een papieren factuur wilt ontvangen, zo kan het ook opgelost worden. 

Als het aan mij ligt stappen alle webwinkels af van het meesturen van pakbonnen, facturen en andere informatiemeuk. 
 
glaasje
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 januari 2011

Re: Factuur voor klant

24 juli 2016

Het is wel duidelijk dat je graag een papieren factuur krijgt. Eerlijk gezegd vind ik dat niet meer van deze tijd, administratie gaat digitaal, dus waarom facturen ook niet? Bij elk ontvangen pakketje boek ik direct de digitale factuur in, simpeler kan het bijna niet.

Vergeet niet dat als een webwinkel paar duizend facturen moet printen dat dat niet gratis is en dat het bij de meeste klanten in de vuilnisbak verdwijnt. Bij Coolblue kan je aangeven of je een papieren factuur wilt ontvangen, zo kan het ook opgelost worden. 

Als het aan mij ligt stappen alle webwinkels af van het meesturen van pakbonnen, facturen en andere informatiemeuk. 

Lang niet iedereen werkt met een digitale boekhouding, dat facturen printen geld kost, is snap ik ook.
Net zo goed als kosten die gemaakt worden voor review bedrijven, die ook totaal nutteloos zijn.
Op een pakbon,  informatiemeuk zit ik ook niet te wachten, net zo goed als op nieuwsbrieven, aanbiedingen, etc.

Als je geld wil sparen als webshop, kijk dan voor gebruikte verpakkingen (dozen), vulmateriaal wat gebruikt is, etc.
Staat misschien iets minder mooi, uiteindelijk gaat het om het product, levertijd, en de prijs.

Al de rest, marketingbullshit is bijzaak.

Overigens wat jij vindt, is voor mij en mijn boekhouding niet van toepassing, als de boekhouder niet ingericht is om digitale facturen om te gaan, of als je zelf niet over wil stappen is dat een keuze.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Factuur voor klant

28 juli 2016

En hoe lang denk jij te overleven als je geen digitale boekhouding heb? Kan jij je concurrentie aan met de extra kosten van een papieren boekhouding? Dezelfde vraag met die marketingbullshit, hoe lang denk jij te overleven, als jouw concurrenten hun marketingbullshit wel op orde heeft, en jij niet? 

Een pakbon is ervoor bedoeld, zodat de ontvanger kan controleren of alle artikelen zijn meegekomen met de levering. Daarnaast kan je ze informeren over eventuele retourvoorwaarden. Diegene die de pakbon nodig heeft, is meestal niet de verantwoordelijke die de factuur graag onder ogen ziet. 

Ikzelf zou er totaal niet van gecharmeerd zijn, om mijn producten in een gebruikte doos te ontvangen, alhoewel ik wel in het duurdere segment spullen ontvang over het algemeen. (Electronica e.d.) Versnipperde oude dozen zou ik geen probleem vinden als opvulmeteriaal, mits er geen electronica of kleding verstuurd wordt. Opnieuw gebruikt opvulmateriaal ook geen probleem. 
 
glaasje
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 januari 2011

Re: Factuur voor klant

29 juli 2016

En hoe lang denk jij te overleven als je geen digitale boekhouding heb? Kan jij je concurrentie aan met de extra kosten van een papieren boekhouding? 

Ikzelf zou er totaal niet van gecharmeerd zijn, om mijn producten in een gebruikte doos te ontvangen, alhoewel ik wel in het duurdere segment spullen ontvang over het algemeen. (Electronica e.d.) Versnipperde oude dozen zou ik geen probleem vinden als opvulmeteriaal, mits er geen electronica of kleding verstuurd wordt. Opnieuw gebruikt opvulmateriaal ook geen probleem. 
Volgens mensen die ik ken uit de accountancy, is het merendeel van de boekhoudingen niet digitaal, dit is brancheafhankelijk.

Denk jij dat klanten erop zitten te wachten, als je de bestelling ontvangen hebt, een mail te krijgen of de ontvangst naar wens was, of het product aan de verwachtingen voldoet, of dat ze een nieuwe medewerker hebben aangenomen, om een review te schrijven, want dit zo belangrijk, daar wordt korting voor gegeven, of waardepunten, dagelijkse nieuwsbrief, etc.
Kruiperig, slijmen, noem ik dat.

Overigens koop ik handelsgoederen en privezaken in bij webwinkels, zeker voor handelsgoederen,  producten waar garantie op zit is een factuur wel handig.
Retourvoorwaarden staan ook op de website waar je de artikelen hebt besteld, als het goed is.

Er zijn bedrijven die met gebruikt verpakkingsmateriaal werken en dit ook als zodanig uitdragen, met als doel om de afvalberg/kosten zo klein mogelijk te houden, daar heb ik totaal geen probleem mee.


 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Factuur voor klant

29 juli 2016

De accountants die ik ken, zeggen juist dat boekhoudingen steeds meer digitaal worden, omdat dit veel meer werk scheelt. Sterker nog, de accountants waar ik een gesprek mee heb gehad, geven aan dat bij bedrijven die hun boekhouding nog op papier doen, de accountant alles scant en met speciale herkenningssoftware automatisch wordt ingevoerd in de boekhouding. Dus alsnog digitaal. Ik kan mij overigens inderdaad voorstellen dat dit branche afhankelijk is. 

Dus jij vind het ook niet fijn om in een restaurant aangesproken te worden of het eten wel smaakt? Dit noem ik eigenlijk interesse tonen? Ik zie dit soort vragen vooral bij bedrijven die producten op maat maken. Je ziet veel mensen die iets bestellen, niet heel erg tevreden zijn en dan gewoon bij een andere winkel hun producten voortaan halen. Dit is dus een gemiste kans als onderneming.
Ik noem dit interesse tonen, een band opbouwen, profileren. 
Ja, dat kan te veel. Niet iedereen is daar in geïnteresseerd, daarom is er gelukkig over het algemeen de keuze om je uit te schrijven voor dit soort dingen. 

En een factuur is inderdaad handig. Maar deze ontvang je toch ook? Weliswaar niet in de vorm die jij wenst, maar je ontvangt toch ook een factuur? Ikzelf vind het veel makkelijker om deze digitaal te hebben. Even een factuur zoeken die ik 3 jaar geleden heb ontvangen, door de zoekfunctie in mijn email te gebruiken en dan heb ik binnen 5 seconden de factuur die ik zoek, i.p.v. eerst door mijn papieren archief te zoeken, die misschien zelfs in een externe opslag staan (Bij mij het geval)

Qua verpakkingsmateriaal is het inderdaad ook branche afhankelijk. Met nieuwe electronika zou ik het niet fijn vinden. Toevallig vandaag nog met een grote groep eten thuis laten bezorgen via thuisbezorgd. Het eten in een oude frietdoos. we pakken de doos aan en al het eten over de vloer, omdat de onderkant eruit klapt. Joepie! 

Maar om een lange discussie kort te houden. Je zou het fijn vinden als men wat meer rekening houdt met de mensen die niet alles digitaal doen. 

Webwinkeliers: 
* Geef men de optie om te kiezen of ze een papieren factuur willen ontvangen.

* Geef men de optie om ze in te schrijven voor een nieuwsbrief. 
* Probeer zo veel mogelijk verpakkings- en opvulmaterialen te recyclen. 
* Doe eens wat minder aan met al die e-mails die je ontvangt voor 1 bestelling. (Helemaal mee eens overigens!)
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Factuur voor klant

30 juli 2016

"Vroegah" ging de factuur nog via de post. We zitten dit jaar op ongeveer 16.000 zendingen. Om de factuur via de post te verzenden, dat kost nogal wat. Bijna alle bedrijven zijn al over naar digitaal. Bij de zending hoort een pakbon. De factuur komt gratis en voor niets daarna via de e-mail. Er zijn maar weinig bedrijven (heel weinig) die deze nog hoeven te printen. Het is 2016, ga met de tijd mee zou ik zeggen.
 
Twan
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 juli 2013

Re: Factuur voor klant

30 juli 2016

Volgens mij is het zo dat bij zakelijke aankopen er altijd een factuur bij of verstuurd moet worden. Bij particuliere aankopen enkel op verzoek klant.
Dual-Sim Smartphones en Accessoires via www.dualslim.nl en www.doogee.nl
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Factuur voor klant

31 juli 2016

Hoe de factuur verstuurd wordt, digitaal of op papier is tegenwoordig niet meer belangrijk. Ik krijg van een aantal leveranciers alleen een digitale factuur per .pdf. Voor particuliere klanten kan een papieren factuur heel handig en ook attent zijn: het inloggen in een account en een digitale factuur opzoeken/uitprinten wordt door nog veel particulieren omslachtig gevonden. Ik print mijn facturen voor webwinkel-klanten uit op een A5 formaat (door de helft gesneden A4, doen ze bij Staples gratis of voor een habbekrats wanneer je je papier daar koopt) dat spaart papier en inkt / toner (leve het Millieu) en wellicht ook porto wanneer je veel brievenbuszendingen doet. Je hebt dan natuurlijk wel een printer nodig die dit formaat aankan, maar die zijn niet moeilijk te vinden.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht