Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
anoniempje
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 september 2016

Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

02 september 2016

Binnenkort start ik een webshop via dropshipping. Ondertussen heb ik al een dropship leverancier gevonden. Als ik nu aan mijn klanten geen btw aanreken moet ik dan toch nog een btw nummer hebben of kan het dan ook zonder btw nummer?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

02 september 2016

Je klanten geen BTW aanrekenen is niet heel slim, want jij moet die BTW wel afdragen. 21% van je omzet moet je afdragen als omzetbelasting. 
 
Ludger
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 juli 2012

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

02 september 2016

Je klanten geen BTW aanrekenen is niet heel slim, want jij moet die BTW wel afdragen. 21% van je omzet moet je afdragen als omzetbelasting. 
Niet indien je ontheffing van je administratieve verplichtingen krijgt: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... lichtingen

Mocht je dit krijgen dan zul je ook wel een BTW-nummer nodig hebben verwacht ik.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

03 september 2016

Dan start je alleen geen webshop, maar een hobby. ;-)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Gustavo Woltmann
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 september 2016

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

03 september 2016

Volgens mij heb je altijd een BTW nummer nodig... Als je het een beetje legaal wilt houden. 

Mag je van een hobby geld verdienen? Wat ik verwacht toch dat dat de bedoeling is.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

09 september 2016

Ontheffing betekend ook, dat je de voorbelasting niet terug kan krijgen. Dan is je inkoop dus ook niet meer Excl. BTW. Dus Wouter Hol zijn punt blijft mijns inziens staan, dat dit niet slim zou zijn. Je maakt dan hoe dan ook verlies.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Diana75

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

04 oktober 2016

Ik zou met dit soort vragen naar de belastingdienst gaan.
Lijkt me dat daar meer kennis over dit onderwerp aanwezig is dan hier op een algemeen forum.
Zorg wel dat je een antwoord zwart op wit krijgt, dan heb je altijd iets om aan te tonen.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

04 oktober 2016

Valt wel mee hoor. Omzetbelasting is ook weer niet zo moeilijk....
 
Gebruikersavatar
Flobbi
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 januari 2016
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

19 oktober 2016

Verstandig om gewoon even de basis principes van belasting afdragen door lezen. In een avondje moet dat toch wel enigszins duidelijk worden.
Anders proberen of iemand in je omgeving het voor je kan regelen / uitleggen. 
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.
 
ZZP Boekhoud
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 november 2016
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

22 november 2016

Als je het klein houdt, en nog nauwelijks omzet maakt, vooral aan vrienden en familie levert, dan is het goed verdedigbaar dat je geen BTW rekent.
Sterker nog, bij de meeste webwinkels zal de start-up fase met vallen en opstaan verlopen. Dus in eerste instantie is het voor vrijwel iedereen een hobby, met de hoop op beter...
Indien je webwinkel succesvol wordt, moet je wel BTW in rekening gaan brengen.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

23 november 2016

Dus in eerste instantie is het voor vrijwel iedereen een hobby, met de hoop op beter...
Indien je webwinkel succesvol wordt, moet je wel BTW in rekening gaan brengen.
Mijns inziens is dit geen goede benadering. Als je een serieuze webwinkel wilt starten, reken dan btw vanaf het begin.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

23 november 2016

Als je het klein houdt, en nog nauwelijks omzet maakt, vooral aan vrienden en familie levert, dan is het goed verdedigbaar dat je geen BTW rekent.
Een redelijk bizar statement voor iemand die zich boekhouder noemt, als je het mij vraagt.
Een webwinkel levert nationaal, en met kleine moeite zelfs internationaal. Dat is per definitie geen hobby. Je neemt deel aan het economisch verkeer en moet je dus simpelweg aan de regels houden. Dat betekent dat je gewoon BTW moet rekenen.
Dat staat los van al dan niet vrijgesteld worden van BTW afdragen als je omzet te klein is. Je hebt de in rekening gebrachte BTW dan simpelweg als extra winst.
Nogmaals, voor iemand die zich boekhouder noemt, vind ik dit een uiterst vreemd verhaal.
 
RudselS
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 december 2016

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

10 december 2016

Het schijnt wat uit te maken of je levert aan bedrijven of aan consumenten. Indien de levering voldoet aan de voorwaarden voor een intercommunautaire levering hoef je geen BTW in rekening te brengen aan je klant. Alhoewel de belastingdienst heel strikt is in de toepassing en controle van de voorwaarden, zijn die (op zich) nogal simpel: (a) de ontvanger is in de EU en (b) de ontvanger is een bedrijf en heeft dus een btw-nummer. Op de site van de belastingdienst kun je lezen hoe je moet aantonen dat het inderdaad om een intercommunautaire levering gaat.
 
RudselS
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 december 2016

Re: Webshop zonder btw aan de klanten aan te rekenen

10 december 2016

Even een kleine correctie. Het gaat om intracommunautaire levering. Je kunt een zoekactie plegen op die term voor meer info.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht