Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Derving afboeken Eenmanszaak

18 september 2016

Geachte forumleden,

Wij hebben een aantal goederen welke terug zijn gekomen (retouren)
Deze goederen zijn door ons niet meer als nieuw te verkopen, daar ze flink zijn beschadigd (of defect zijn)
De kosten voor eventuele reparatie zijn dan ook duurder, dan een nieuw artikel.

Hoe dienen wij dit in de boekhouding te verwerken ?
Het betreft een eenmanszaak, op google heb ik hier niets over kunnen vinden.

En, hoe werkt het als een klant een artikel niet heeft ontvangen,
maar je stuurt kosteloos een nieuw artikel op naar de klant.
Dient hier dan ook een factuur voor gemaakt te worden ?

Wat vermelden jullie dan op deze factuur ? (0 euro ??)

Alvast vriendelijk dank.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Derving afboeken Eenmanszaak

18 september 2016

Dat blijkt aan het eind van het jaar uit de voorraadadministratie: er zijn minder goederen en de weggegooide of deels minder waard geworden spullen hebben geen of minder winst opgeleverd, zodat het resultaat lager uitvalt. Ingewikkelder is het volgens mij niet. Geen factuur of een factuur van 0 € maakt volgens mij geen verschil. Je zou één product op de factuur kunnen zetten en hetzelfde product wegens retour kunnen crediteren, maar dan is het resultaat ook 0
 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Re: Derving afboeken Eenmanszaak

18 september 2016

Dat blijkt aan het eind van het jaar uit de voorraadadministratie: er zijn minder goederen en de weggegooide of deels minder waard geworden spullen hebben geen of minder winst opgeleverd, zodat het resultaat lager uitvalt. Ingewikkelder is het volgens mij niet. Geen factuur of een factuur van 0 € maakt volgens mij geen verschil. Je zou één product op de factuur kunnen zetten en hetzelfde product wegens retour kunnen crediteren, maar dan is het resultaat ook 0
Dank voor het antwoord.
Is het voor een eenmanszaak wel verplicht om een voorraadadministratie bij te houden ?
Ik kan hierover namelijk weinig terugvinden.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Derving afboeken Eenmanszaak

18 september 2016

Daarover zijn de meningen verschillend. Voorraad bijhouden is niet verplicht. Voor zover ik weet kan de belastingdienst jou wel vragen om aan voorraad waardering te doen. Als zij denken dat er veel winst in de voorraad zit. Dit zal voornamelijk bij grote bedrijven zijn.

De vraag was al een gesteld http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=15259
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.