Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
BdeWaard
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 september 2016

Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

25 september 2016

Ik ben al lang actief op dit forum maar voor deze case even een nieuw account aangemaakt omdat ik geen slapende honden wil wakker maken als het voor niets blijkt te zijn.

Mijn bedrijf behoort tot de top 100 verkopers op BOL.com met (op dit moment) ruim 1 miljoen euro omzet over 2016. De verwachting is dat dit eind dit jaar op 1.3-1.5 miljoen uit zal komen aangezien we tussen de 120 en 160k per maand omzetten en de feestdagen nog moeten komen. Kortom, we zijn een grote speler, maar worden we serieus genomen? Nee. Bij toeval ben ik in contact gekomen met de eigenaar van een andere grote winkel op BOL met een omzet van 1M op jaarbasis. We raakten aan de praat over het verkopen bij BOL en kwamen erachter dat we beiden veel frustraties hebben op het vlak van de regels op BOL. Er zijn zoveel regeltjes waar jeje aan moet houden terwijl ze zelf de norm bij lange na niet zouden halen.

Lang verhaal kort, wij zijn aan het kijken of er onder de grotere BOL verkopers draagvlak is om stappen te gaan ondernemen richting BOL waarin we ons verenigen om samen aan te geven waar wij tegenaan lopen en wat wij graag anders willen zien. Op dit moment wordt je dus totaal niet serieus genomen terwijl alleen mijn winkels al meer dan 200k euro aan commissie afdragen op jaarbasis, daar mag toch ook wel iets tegenover staan lijkt me. Mijn naam en bedrijfsnaam wil ik voorlopig uiteraard geheimhouden ivm mogelijke represailles. Wat ik wel duidelijk wil maken is dat ik bijzonder blij ben met het BOL.com platform maar ik voel mij als verkoper totaal niet serieus genomen en ik heb het vermoeden dat er meer verkopers zijn met dit probleem. Waar ik naar zoek zijn verkopers met een omzet van 100k of meer op jaarbasis bij BOL.com en niet bang zijn om eventueel het gesprek aan te gaan. No offense voor de kleinere verkopers maar we moeten ergens een grens trekken en grotere verkopers zullen nou eenmaal meer impact hebben. Uiteraard mogen kleinere verkopers wel reactie's geven welke we mee zullen nemen in onze eventuele communicatie naar BOL.

Stuur mij hier een PM of email (mag anoniem en zonder bedrijfsnaam indien gewenst), uiteraard blijft je reactie vertrouwelijk en als blijkt dat er niet genoeg draagvlak is dan zullen we het geheel afblazen. Ook ik ben niet bang mijn hoofd boven het maaiveld uit te steken maar niet als enige, daar is BOL me weer te dierbaar voor. Deze oproep is dus om te peilen in hoeverre er hier grote verkopers aanwezig zijn welke tegen problemen aanlopen en hier gevolg aan zouden willen geven. De reactie's zullen vertrouwelijk behandeld worden en mogelijk volgt er een soort meeting uit ergens op een centrale lokatie om het een en ander te bespreken. Pas als we het ergens gezamenlijk over eens zouden zijn gaan we er bij BOL zelf ruchtbaarheid aan geven. Anoniem blijven totaan de werkelijke face-to-face meeting is geen probleem. Het uiteindelijke doel is om binnen BOL een soort MR van verkopers te creëren welke op zijn minst getoetst worden bij grote veranderingen. 

Ben benieuwd naar eventuele reactie's!
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

28 september 2016

Na dit bericht gelezen te hebben denk ik, dat je vast verheugd bent over het feit dat Amazon.nl al goed in ontwikkeling is, dat er ook een Beslist Shopping Cart tegenwoordig bestaat en dat Google in de VS ook al een vergelijkbaar product heeft. Kwestie van tijd voordat Google ook dat in NL uitrolt. Oftewel Bol.com kan de arrogante houding zich niet zo heel lang meer permitteren. Het Plaza platform heeft dit jaar al concurrentie erbij gekregen en volgend jaar komt er nog veel meer concurrentie bij. Ze kunnen maar beter gaan luisteren naar Plaza verkopers. Ikzelf merk wel al, dat ze zich dit daar goed bewust van zijn en tegenwoordig meer open staan voor feedback van Plaza verkopers.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
BdeWaard
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 september 2016

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

29 september 2016

Ik denk dat je hier de kracht van BOL.com onderschat. Mijns inziens zal Amazon nooit in de buurt komen van wat BOL nu doet in Nederland. We zijn "opgegroeid" met BOL en daar wijken we niet zomaar vanaf. Je noemt ook Shopping en Beslist.nl. Beslist vind ik één grote grap, de moeite die ik daar moet doen om mijn producten aan te bieden is verschrikkelijk en betaal je per klik. Het verdienmodel van BOL vind ik overigens ook belachelijk soms, ze verdienen meestal meer dan ikzelf aan een order. Daarnaast is de indeling van Beslist compleet waardeloos, ik gebruik het zelf nooit omdat ik er simpelweg nooit iets kan vinden. Ik zoek A en krijgt 100 suggesties voor B. 

Google Shopping is op dit moment onderwerp van onderzoek door de EU ivm het misbruiken van zijn machtspositie bovenaan elke Google zoekpagina. Dat zie ik ook niet gebeuren dus. Amazon is simpelweg véél te laat en ik denk dat, gezien de omzet die ze nu al halen uit NL, ze geen moeite gaan doen om het op te nemen tegen BOL op die manier. BOL.com is een instituut in Nederland en wij Nederlanders zijn gekke mensen, dat is waar BOL goed in is en handig gebruik van maakt.

Wat ik wel met je eens ben is dat sinds de veranderingen in april bij het zakelijk verkoopteam er veel meer een menselijke maat voelbaar is bij problemen en klachten. Ook het ophogen van het garantiebedrag is iets wat ik als positief ervaar. Dit heeft ons de afgelopen jaren zeer veel geld gekost terwijl we aan de zijlijn toe moesten kijken.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

29 september 2016

Hier maak je naar mijn mening een paar fouten. Amazon is overal groter dan Bol. Er is geen grotere Amazon na-aper, dan Bol. Daarom zullen ze ook in Nederland afgetroefd worden door Amazon. Volgens Twinke haalt Amazon nu al in Nederland meer dan 300 miljoen op jaarbasis op. Amazon doet alles wat Bol doet, maar dan beter en doet meer dan dat. Kijk maar eens naar het onvoorstelbaar succesvolle loyalty programma van Amazon met het afkopen van verzendkosten voor een heel jaar. Daarbij heeft Amazon nog een streepje voor op Bol. Bij Bol is winst een belang. Amazon streeft niet naar winst, maar overal ter wereld het grootste markt aandeel. Winst is daarbij een ondergeschikt belang. Dus Amazon wint het ook altijd op prijs met eigen producten.

Beslist heeft een 'plaza' systeem tegenwoordig. Een shopping cart op de website van Beslist zelf. Persoonlijk vind ik die veel beter werken dan Bol Plaza. Voor de klant is het beter, omdat er gescheiden verzendkosten en product kosten opgegeven kunnen worden. Voor mij is het beter, omdat ik zo ongeveer de product feed op elke manier die ik maar kan bedenken kan aanleveren en zij maken het werkend. Als het maar kloppende XML is. Bij Bol.com kan ik als ik content wil aanleveren dat enkel doen in een onvoorstelbaar logge CSV content feed. Beslist is ook goedkoper dan Bol Plaza. Dus ik zou daar zeker nog eens naar kijken als ik jou was. Die zijn een hoop verder gekomen. Ook bij Beslist zijn het 'boefjes', dus ik verklaar ze verre van heilig, maar het is wel een serieus alternatief geworden voor Bol Plaza.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

30 september 2016

Best BdeWaard,

Wat is nu eigenlijk het probleem? In uw relaas lees ik eigenlijk alleen dat u zich niet serieus genomen voelt door Bol.com
U geeft wel aan dat u soms minder verdient aan een order dan Bol.com aan de order verdient, ik denk dat daar iedere Bol.com verkoper mee te maken heeft. 
Is het eerlijk? Ik weet het niet, ik weet niet wat hun kosten en baten zijn en daarnaast is het uiteraard een bedrijf met een winstoogmerk, maar dat is iedere verkoper neem ik aan.
Wat je er wel voor terug krijgt is een Plaza waar men naar mijn mening hard bezig is om deze stapsgewijs te verbeteren. Tevens hoor ik dagelijks op de radio Bol.com reclame, daar betalen wij als Bol.com verkoper aan mee, middels de commissie. 

Wat ik mij dan wel afvraag, waarom alleen verkopers met een omzet van 100K of meer per jaar? Het zou Bol.com juist sieren iedere verkoper groot en klein op dezelfde manier te vertegenwoordigen. Met alle respect, maar 100K is wel een serieus bedrag, maar het is omzet, ik vraag me af of je er uberhoupt van kunt leven, van het bedrag onder aan de streep!

Zeker zijn er bij Bol.com pijntjes waar ze best wat mee moeten doen, maar voor mij zijn ze niet van dusverre dat ik ze collectief zou willen aanpakken. Integendeel, ik vind dat ze het juist goed doen, maar dat is mijn mening uiteraard. 
 
BdeWaard
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 september 2016

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

02 oktober 2016

Met alle respect maar als u vraagt wat exact het probleem is dan denk ik niet dat u tot de doelgroep behoort en daarnaast het 1e bericht niet goed gelezen of begrepen heeft. Wij zijn dag in dag uit bezig met 3 FTE om de BOL.com orders e.d af te handelen. Wij lopen dus dag in dag uit tegen dingen aan waar anderen misschien eens een keer tegenaan zullen lopen. De grens van 100k ligt er wat ons betreft omdat we ten eerste ergens de grens moeten trekken en ten tweede (zoals ook al uitgelegd in het 1e bericht) is het wel de bedoeling dat het BOL "pijn" doet als wij gezamenlijk aan de bel trekken. Daarnaast zullen, zoals ik net al zei, bedrijven die onder de 100k omzet doen dusdanig weinig orders draaien dat je eens een keer ergens tegenaanloopt en dan het wel prima vind. Ik ga er hier gemakshalve even van uit dat als je meer dan 100k omzet maakt je naar ratio ook orders hebt en dus aantallen draait en dus vaak ergens problemen mee hebt. 

Mijn pijnpunt is zeker niet de commissie of dat ik minder zou verdienen, dit heb ik ook nergens gezegd. Wat ik zeg is dat als ik 150-200k commissie afdraag op jaarbasis dat ik me wel serieus genomen wil voelen door BOL.com en dat er serieus met klachten en problemen wordt omgegaan en dat is nu net waar de schoen wringt. Wat mij voornamelijk irriteert is dat er oplossingen worden gevonden voor niet bestaande problemen en de echt serieuze zaken wordt niks mee gedaan.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

03 oktober 2016

Als ik het zo hoor, klinkt het mij juist meer dat je zelf een cruciale fout gemaakt hebt. Als ik je berichten lees, maak ik er uit op dat alle of vrijwel alle omzet via Bol.com komt bij jullie. Aangezien je hier vrij open over praat, zal Bol.com dit ook weten denk ik? Dan heb je natuurlijk niet zoveel onderhandelingsruimte meer. Ik heb bewust mijn omzet gesplitst uit meerdere kanalen. Juist om dit te voorkomen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

03 oktober 2016

Als ik het zo hoor, klinkt het mij juist meer dat je zelf een cruciale fout gemaakt hebt.
Meer dan één, denk ik. Als je zelf al 1 tot 1,5 miljoen omzet en met 3 FTE dagelijks tegen problemen aanloopt, waarom dan wachten tot je voldoende lotgenoten hebt gevonden om bij Bol aan de bel te trekken?

En daarbij: vooral over kosten en marges onderhandelen is makkelijker als je de financiële aderlating bij de tegenpartij beperkt houdt en dus inzet op eigenbelang in plaats van algemeen belang.
 
BdeWaard
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 september 2016

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

03 oktober 2016

Ja ik praat hier ontzettend open over, vandaar dat ik mijn naam en bedrijfsnaam e.d hier niet vermeld... Jullie trekken bijzonder veel conclusie's zonder ergens ook maar iets vanaf te weten. Verder is BOL een aanzienlijk deel van de omzet van mijn bedrijf maar gelukkig zou ik ook zonder kunnen als dat zou moeten en is het lang niet alles van wat wij doen. En waarom lotgenoten zoeken? Aan die reactie te zien heb je geen idee wat verkopen bij BOL.com inhoud en hoe het spelletje gespeeld wordt. Anyway, ik open niet deze topic om afgezeken te worden of bekritiseerd, ik zoek medestanders. Mocht je hierin iets zien, reageer dan zo niet reageer dan alsjeblieft niet.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

03 oktober 2016

Jullie trekken bijzonder veel conclusie's zonder ergens ook maar iets vanaf te weten.
Wellicht niet zo bedoeld, maar hier trek jij juist een (te) snelle conclusie...
Pas op dat je met dergelijke opmerkingen lotgenoten niet juist afschrikt.

Misschien is er nog wat meer tijd nodig voor je oproep. Een groot deel van de leden van het Webwinkel Forum heeft niet dergelijke omzetten op Bol.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

03 oktober 2016

Ik ben allicht dan ook 'te klein' om hier over mee te praten. Ik doe 'maar' 40 orders per dag via Bol.com. Echter heb ik nog nooit ervaren dat Bol.com mij niet serieus neemt. Allicht ook, omdat ze bij mij heel goed weten dat ik net zo makkelijk de stekker er uit trek als het me niet aan staat. Heb ik immers al vaker gedaan. Laatste 'pauze' met verkopen bij Bol.com duurde van mij ruim een jaar.

Dat Bol.com bepaalde systemen heeft, die echt heel erg aan verbetering toe zijn staat buiten kijf. Bijvoorbeeld natuurlijk de 'performance' richtlijnen. Die raken natuurlijk kant noch wal in de huidige opzet. Echter erken ik wel wat ze zelf aangeven als je daar over spreekt met ze. Dat ze hard werken aan verbeteringen. In mijn netwerk heb ik wel bedrijven die over de 1 miljoen op jaarbasis doen via Bol. Ook daar ken ik helaas niemand die behoefte heeft om 'samen ten strijde' te trekken. De reacties hier komen denk ik ook, omdat je 'klachten' niet gespecificeerd zijn.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Jan Modaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 april 2017

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

10 april 2017

Beste BdeWaard,

Ik herken je stelling volkomen.

Ik behoor tot een van de grootste aanbieders in mijn segment. Mijn omzet is circa 400k per jaar (door geextrapoleerd). Ik ben sinds een half jaar verkoper op Bol. Ik bied ruim 150.000 artikelen aan bij Bol. Het probleem is dat geen waardering en erkenning krijg. Van de 150.000 producten is circa 20% te hoog geprijsd ten opzichte van de markt. Bol heeft alleen maar de focus op de negatieve punten. Er is nooit waardering van de 80% van de artikelen die goed zijn geprijsd en die goed worden verkocht.

Ben jij al wat verder met Bol? En overweeg je nog om stappen te ondernemen>

Jan Modaal
 
svdhorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 juli 2014

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

15 april 2017

Ik begrijp werkelijk de commotie niet: "De bakker die het lichaam voedt, is voor het gemoed!" stond er bij ons vroeger op een tegeltje.

Wij verkopen ook veel via Bol.Com maar uiteindelijk blijft er netto meer onder de streep over anders waren we allang gestopt met Bol.Com.

Naar wat dan de problemen zijn waar jullie tegenaan lopen kan ik alleen maar gissen...levering niet op tijd? Negatieve klantreacties? Perceptie van te hoge prijzen?

We hebben in Nederland nog een platform dat net zoveel klanten kan opleveren: Admarkt! Alleen de kosten gaan daar voor de baten uit. 
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Grote BOL.com verkopers (omzet 100k+) gezocht (serieuze zaak)

20 april 2017

Wij verkopen ook veel via Bol.Com maar uiteindelijk blijft er netto meer onder de streep over anders waren we allang gestopt met Bol.Com.
Exact dit dus. Verkopers blijven bij Bol.com zolang er aan verdient wordt. Hier behoor ik zelf ook toe. Anders heeft het weinig zin.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht