Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
3dprintstudio
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 juni 2016

Inkoopprijs voor fysieke winkel?

25 september 2016

Beste,

Ik wil jullie het volgende voorleggen. Ik heb een webshop waarin ik een 3D-geprinte lamp aanbied. In de webshop hanteer ik een prijs van 86 euro inc BTW.

Nu wil ik het gesprek aangaan met een fysieke winkel die geïnteresseerd is om mijn lamp te verkopen.

Stel de fysieke winkel wil een verkoopprijs van 95 inc BTW voor deze lamp hanteren. Dat komt neer op 79 euro ex btw
Stel dat ze deze lamp voor 58 euro bij mij inkopen, betekent dit 35 procent marge op de netto inkoopprijs.

Hoe kijken jullie tegen deze berekening enerzijds en de marge anderzijds aan?

Alvast dank voor je hulp!

Groet, Marijn
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

25 september 2016

Waarom zou de fysieke winkel een prijs aan moeten houden die 10% hoger is dan jouw prijs?
Wat is de gebruikelijke marge in de branche?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

25 september 2016

Ik denk dat je moet vragen wat jíj wilt hebben bij een bepaalde overeengekomen minimum afname. Wat jouw wederverkoper er voor vraagt mag én moet hij zelf weten. Vraagt hij veel meer of veel minder, dan snijdt hij zichzelf in de vingers.
 
3dprintstudio
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 juni 2016

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

26 september 2016

Waarom zou de fysieke winkel een prijs aan moeten houden die 10% hoger is dan jouw prijs?
Wat is de gebruikelijke marge in de branche?
Bedankt voor je reactie Mick.
Met de berekening probeerde ik het volgende: de marge voor de fysieke winkel zo groot mogelijk te maken maar toch de klant een redelijk prijs te geven (onder de 100 euro).
Hoe zou ik de gebruikelijke marge (tussen inkoop en verkoop) in de verlichtingsmarkt kunnen vinden?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
3dprintstudio
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 juni 2016

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

26 september 2016

Ik denk dat je moet vragen wat jíj wilt hebben bij een bepaalde overeengekomen minimum afname. Wat jouw wederverkoper er voor vraagt mag én moet hij zelf weten. Vraagt hij veel meer of veel minder, dan snijdt hij zichzelf in de vingers.
Goed punt. Dank voor je reactie.
Misschien stel ik wel de minimale verkoopprijs gelijk aan de webshopprijs, om te voorkomen dat ik inkomsten vanuit de webshop misloop omdat de fysieke winkel goedkoper is.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

26 september 2016

Het vaststellen van minimale verkoopprijzen voor wederverkopers is domweg verboden. Het verbod is bedoeld om kartelvorming tegen te gaan!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

26 september 2016

Toch is dat bij merkproducten vaak wel het geval. Onderlaatst een SSD schijf nodig. Bij Media Markt, Bol.com, Coolblue allemaal exact dezelfde prijs op de cent af. Dat kan geen toeval zijn zeker niet omdat Coolblue meestal niet het goedkoopste is maar heeft wel een betere service. Dus als de prijs gelijk is ga je automatisch naar je winkelervaring kijken.

Ik denk zelf de leverancier/fabrikant een advies prijs geeft en deze verkopers er zich aan houden.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

26 september 2016

Het vaststellen van minimale verkoopprijzen voor wederverkopers is domweg verboden. Het verbod is bedoeld om kartelvorming tegen te gaan!
Dat is natuurlijk een mooie regel. Maar in de praktijk is het vaak anders, biedt je het onder de adviesverkoopprijs aan, dan leveren ze opeens niet meer aan je. 
Ik zou gewoon aan de winkel een prijs vragen waar jij tevreden mee bent, niet te laag, want dan ben jij je kopers misschien kwijt. Maar ook niet te hoog,want dan is het voor de winkel niet meer interessant. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

26 september 2016

Het komt vaak voor dat leveranciers met eens sterke onderhandelingspositie een adviesprijs geven, waar winkeliers (bijna) niet vanaf durven te wijken.

Dit neigt naar prijsafspraken, maar pas als te bewijzen is dat een winkelier de prijzen opgelegd krijgt, is dit verboden. Vervolgens is het nog maar de vraag of de ACM de tijd neemt om er een zaak van te maken. Waarschijnlijk gebeurt dit pas na een groot aantal klachten...
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Inkoopprijs voor fysieke winkel?

26 september 2016

Groothandels weten heel goed dat ze geen minimumprijzen mogen opleggen maar hebben daarvoor inderdaad andere mechanismen als trage leveringen, intrekken van kortings-afspraken of een "vriendelijk telefoontje met uitleg". Wanneer je als webwinkelier voor een deel van je omzet afhankelijk bent van deze leverancier, ben je wellicht bereid om dat te volgen. De pest is dat het omgekeerd ook voorkomt dat leveranciers soms ook afhankelijk zijn van heel grote webwinkels die het niets uitmaakt of ze op een artikel van inkoop 100€ slechts 9,95 of minder brutowinst maken, terwijl een kleinere speler met meer service daarmee nooit uit de kosten komt. Het is dan ook de vraag of zo'n vrijwillige minimum verkoopprijs bij echt iedereen wordt bereikt.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht