Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Mike1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 oktober 2016

Dropshipping vanuit China

13 oktober 2016

Dropshipping vanuit China hoe aan te pakken

Dropshipping van producten rechtstreeks vanaf een Chinese leverancier naar je klanten wereldwijd hoe kun je dit inrichten op een manier zodat het fiscaal en juridisch gedekt is. 
Zit niet te wachten op goedbedoelde adviezen dat dropshipping geen business is, dat China nooit goed levert, dat levertijden lang zijn etc etc. Aangezien dat natuurlijk algemeen bekend is, maar het is wel een hele goede start om uiteindelijk tot een bepaalde branding te komen, want je moet nu namelijk ergens beginnen. 

Onlangs ben ik met een test gestart en dit slaat erg goed aan, maar wil het nu serieuzer op gaan pakken. Heb geen last van slechte producten, niet geleverd of lang wachttijden etc, want mocht het wel zo zijn dan neem ik dat verlies en betaal de klant netjes terug. Het gaat vaak om producten die een lage waarde hebben in china tot 20 dollar, maar die voor hogere prijzen verkocht kunnen worden. Het is niet alleen maar slecht wat in China wordt gemaakt. Tevens is het juist interessant om het vanuit China te doen omdat verzendkosten wereldwijd extreem laag zijn en dat er zelf naar US, AU, Uk etc binnen zeer korte tijden toch geleverd wordt en anders accepteren mijn consumenten dat, daar ben ik transparant in. Bij levering vanuit Nederland zou het product totaal niet interressant zijn omdat de verzendkosten gewoon er teveel op drukken.

Om dit nu serieuzer vorm te geven en extreem te laten groeien zit ik met een aantal vragen:
- Hoe ga ik fiscaal om met de BTW voor producten die geleverd worden aan US/ AU /UK etc? (consument betaald geen BTW / invoerrechten, omdat de bedragen te klein zijn)
- Hoe is het met productaansprakelijk? Gaat dit volgens Nederlanse wetgeving of via Amerikaanse, Australische etc wetgeving? Het blijkt namelijk dat verzekeren hiervoor bijna onmogelijk is?
- Kan ik dit gewoon vanuit een Nederlanse onderming doorzetten (BV) om aansprakelijkheid te dekken?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Dropshipping vanuit China

13 oktober 2016

Jij draagt BTW af in het land waar je levert. Lever je binnen de EU, dan draag je af aan de NL belastingdienst of aan de belastingdienst van het land waarin je levert, afhankelijk van hoe veel je jaarlijks levert. De consument betaalt aan jou en betaalt aan jou de BTW. Dat de douane geen BTW in rekening brengt omdat het om kleine bedragen per keer gaat, is niet relevant voor jouw bedrijf. Lees ook eens het Handboek Ondernemen.

Jij bent verantwoordelijk voor de producten die jij in een land op de markt brengt. Jij moet dus zorgen dat ze voldoen aan de wettelijke eisen. Een verzekering daarvoor is niet onmogelijk, maar waarschijnlijk wel duur.
Een BV dekt niet zomaar jouw aansprakelijkheid mbt. de producten. Geen enkele rechtsvorm overigens. Als jij ondeugdelijke producten op de markt brengt en niet kan aantonen dat je je best gedaan hebt om je producten aan de wettelijke eisen te voldoen, dan ben je verantwoordelijk voor alle gevolgen die dat kan hebben.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht