Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
jose1987
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 november 2016

Goed lopende Fysieke kledingwinkel overnemen of webwinkel beginnen in kleding?

25 november 2016

Beste Forum leden,

ik zit met een aantal vragen.

Mijn vriendin en ik hebben de mogelijkheid gekregen om een goedlopende kledingwinkel over te nemen. Ik heb alle jaarcijfers etc binnen en het laten berekenen door verschillende accountants. Zij vertelde mij dat het er gunstig uit zag.
Ik kan hierbij de huidige voorraad en inboedel voor een hele gunstige prijs overnemen.
Nu is dus het probleem dat het huur contract verloopt op November 2017.
De verhuurder heeft al gezegd dat die nog niet weet of die het volgend jaar na het einde van het contract de winkel nog wel wil verhuren aangezien hij misschien de ruimte zelf nodig heeft (zijn zaak zit hiernaast).
Dit wil dus zeggen dat wij maar 1 jaar in dit pand kan zitten.
Mijn vriendin heeft zelf een aantal jaren gewerkt in een kleding winkel maar wij weten beide niet veel van kleding inkopen. Wel is mij verteld dat je de nieuwe collectie ongeveer een jaar van te voren al bij de leveranciers moet bestellen. Dit zou dus betekenen dat als de voorraad op is die wij kunnen overnemen we zonder voorraad zitten. Is er nog een mogelijkheid om alsnog aan nieuwe collecties te komen op korte termijn? Als dit wel het geval is was het ons idee om deze winkel een jaar te runnen om ook vooral ervaring in deze branche op te doen voor in de toekomst qua kleding inkoop etc.
Vanuit hier zouden we dan wellicht een nieuwe winkel kunnen gaan huren en een doorstart gaan maken. Wel is het probleem dat als we de winkel zouden overnemen mijn vriendin haar huidige baan zou op moeten zeggen waar ze een vast contract heeft. Als het dan na een jaar niks geworden zou zijn is ze dus haar baan kwijt en zitten we waarschijnlijk met een hoop kosten opgezadeld.

Indien dit niet zou gaan zou het dan anders niet een idee zijn om een webwinkel in kleding te beginnen aangezien dit ook een hoop investeringskosten scheelt en minder risico is. Vanuit hier zouden we dan ook ervaring op kunnen bouwen en zitten we niet aan een huur contract vast en dergelijken. Vanuit deze ervaring zouden we dan alsnog een fysieke kleding winkel er bij kunnen nemen indien het gaat lopen. De webwinkel zou ik zelf kunnen doen en dan zou mijn vriendin haar huidige baan niet op hoeven te zeggen.

Ik zou graag van jullie mening hier over horen.

Groeten Jose
 
emmaretail
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 december 2016
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Goed lopende Fysieke kledingwinkel overnemen of webwinkel beginnen in kleding?

06 januari 2017

Hoi Jose,

Ik weet niet of mijn reactie nog opportuun is of dat jullie al een knoop hebben gehakt, maar toch. Als ik je verhaal lees zit bij jullie de grootste twijfel in de ervaring van het runnen van een winkel; inkoop, organisatie, bedrijfsvoering, etc. De ervaring in verkoop hebben jullie wel. Bij overname van een winkel moet je er rekening mee houden dat de omzet in de eerste periode wat zal terugvallen. Door jullie ervaring in verkoop verwacht ik dat je dat wel weer kan rechtzetten. Grotere uitdaging is het runnen van de winkel. En daar komen misschien grote veranderingen in door de huuropzegging. Als je de winkel na een jaar moet verhuizen heb je te maken met extra kosten (verhuizing, marketing, etc) en wederom een omzetterugval doordat je op een nieuwe locatie zit. Je hebt dan binnen een jaar 2x (extra) risico. Je moet dan op z'n minst nu al kijken hoe en waar je de winkel eventueel wil voortzetten als de huur wordt opgezegd en wat daar de mogelijkheden zijn. 
Zoals je zelf aangeeft heeft het opzetten van een webshop veel minder risico en kan je daarmee de nodige (inkoop) ervaring opdoen. Bovendien is een webshop veel flexibeler, je kan klein beginnen en van daaruit groeien, je marktgebied is ook veel groter dan een fysieke winkel. Als dit eenmaal staat kan je de stap naar een fysieke winkel nemen. Door een winkel te huren, maar je kan ook denken aan een pop-up-store of tijdelijke huur. 
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. 
gr. Jaap
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht