Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

BTW berekenen belgische ondernemer

01 december 2016

Vandaag kwam ik iets tegen dat ik nog niet eerder gezien heb.
Voor zover ik weet zijn de regels over btw naar Belgie als volgt.
Particulieren krijgen btw op de factuur. Bij ondernemers met btw nummer wordt de btw verlegd. Deze geef je bij btw aangifte aan op een apart formulier.
Nu heb ik een zakelijke klant die mij vraagt voortaan btw aan te gaan geven op de factuur, omdat hij deze niet meer bij de belastingdienst kan indienen en dus zelf moet gaan betalen.
Zijn btw / ondernemersnummer blijft wel bestaan.
Kennen jullie een uitzondering op deze regel, die ik misschien over het hoofd zie?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: BTW berekenen belgische ondernemer

01 december 2016

Verleggen is wel normaal maar niet verplicht. Dus gewoon btw uitschrijven op factuur is geen probleem en maakt voor jou ook verder niets uit.
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: BTW berekenen belgische ondernemer

01 december 2016

OK! En hem dan gewoon invoeren zoals je een particuliere factuur invoert.
Dan wel op voorwaarde dat zijn ondernemersnummer inderdaad actief blijft.
Omdat het inkopen bij een groothandel is. En dat echt alleen voor bedrijven is.

Dank je wel!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: BTW berekenen belgische ondernemer

01 december 2016

Als bedrijven in mijn shop direct betalen komt er BTW bij dit ivm met de controle van het BTW-nummer. Als ze op rekening kopen wordt het automatisch een ICL. Misschien is er in België net zoals in Nederland een uitzonderingsregel dat je geen BTW aan de klanten doorrekent maar het dus ook niet terug kan vragen of verleggen. En wil hij daarom BTW gerekend hebben.

Als een zakelijke klant met een BTW-nummer een ICL eist moet je deze uiteraard wel uitschrijven.

Overigens nog een handige site voor BTW-nummer te controleren http://www.incuria.nl/NL/btw-nummers-controleren.html
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: BTW berekenen belgische ondernemer

02 december 2016

De meest voor de hand liggende reden zal zijn omdat zijn jaarlijkse omzetcijfer lager is dan 25000 EUR, dan kan je een BTW-vrijstelling krijgen.
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: BTW berekenen belgische ondernemer

03 december 2016

Ik denk dat het inderdaad in zoiets zit.
Dat er daar ook een regel is, net als hier, dat de belastingdienst je niet als ondernemer ziet.
Of vrijstelling inderdaad.

Hoe dan ook, als het geen probleem is met btw te factureren, is het dat voor mij natuurlijk ook niet.
Was het nog nooit tegen gekomen. Alleen andersom. Mensen die btw verlegd willen hebben, zonder ondernemersnummer.
En die controleer ik gelukkig altijd. Wel zo netjes!
 
SandraB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 juli 2016

Re: BTW berekenen belgische ondernemer

12 december 2016

Volgens mij klopt het wat Stekske zegt, ik heb ook regelmatig klanten uit Belgie die btw gerekend willen hebben. Van wat ik begreep zijn ze als 'startende / kleine ondernemer' niet btw plichtig maar kunnen ze dus ook niet btw terug vragen. 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht