Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Pippa
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 december 2016

Overname voorraad tegen welke prijs?

08 december 2016

Hallo forumleden,

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven. Ik ga begin 2017 een webshop overnemen. We hebben overeenstemming over de prijs van de shop maar nog niet over de voorraad, niet in de laatste plaats omdat de verkoop op dit moment nog steeds doorgaat en de voorraad nu dus anders is dan op de overnamedatum. 

In die voorraad zitten ook producten die ik niet wil gaan voeren na de overname. Kan ik tegen de verkopende partij zeggen dat ik daarin niet ben geïnteresseerd of is dat not done?

Ben ik soort van moreel verplicht de voorraad tegen de gangbare inkoopprijs over te nemen (ik krijg de indruk dat verkoper daarvan uitgaat) of kan ik ook hierover in onderhandeling treden? Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd logisch maar misschien zie ik dat verkeerd.

Verkopende partij heeft aangeboden dat ik de voorraad ook zwart zou kunnen overnemen. Werd gebracht als een idee van hun boekhouder. Ik ben zeker vóór minder betalen maar hoe verwerk ik dan die voorraad weer in mijn boekhouding? Dat lijkt me vrij onmogelijk.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Overname voorraad tegen welke prijs?

08 december 2016

Ik zou eerst kijken wat je nu gaat betalen om het zelf in te kopen en er zeker niet meer voor betalen. Tevens moet je natuurlijk ook garantie geven. 
Als je naar een andere leverancier gaat (geen idee of het om merk producten gaat) kan je daar niet meer reclameren. Is alles nog wel heel? Geen beschadigde verpakkingen enz. Je moet het ophalen en transporteren naar je eigen magazijn. Als je echt de inkoopprijs zou moeten betalen kan je het net zo goed zelf bestellen en komen ze het tot aan je magazijn brengen.

Als de verkoper er een goede prijs voor wilt hebben zou ik alleen de artikelen overnemen die jij wilt gaan verkopen. Of voor een scherpere prijs alles in 1 bedrag.
Als de verkoper het zwart wilt doen zou ik voor je zelf wel een (credit) factuur aanmaken dat je voorraad van een particulier hebt overgenomen en het officieel doen. Wat de verkoper ermee doet moet die zelf weten.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Pippa
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 december 2016

Re: Overname voorraad tegen welke prijs?

08 december 2016

Dank voor je reactie! Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken: als ik de volle prijs moet betalen kan ik idd beter bij de leverancier bestellen. Dat argument ga ik zeker gebruiken. Ook je laatste opmerking ga ik met een bevriende boekhouder bespreken, misschien kunnen we het inderdaad zo doen.

Als er nog iemand een mening of advies heeft ten aanzien van dit onderwerp: graag!
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Overname voorraad tegen welke prijs?

08 december 2016

Hangt er ook van af of er nog service bij de overname zit. Krijg je nog hulp met de webshop? Is dat nodig?
Als dat niet zo is en het is gewoon een verkoop dan zou ik 50% van de inkoopprijs betalen. Er zitten (zoals je zelf ook al zegt) altijd dingen bij waar je niets mee doet. Er komen dingen die in een hoekje lagen onder het stof en met scheuren in verpakking, en verouderde voorraad (niet meer in de mode) enz.
En de verkopende partij heeft risico met voorraad kopen zoals iedereen. Dus je kan met dingen blijven zitten die gewoon niet verkopen. En nu wil hij bijna nog winst maken. ;-) Dat is gewoon niet de standaard. Dus ik zou op 50% inzetten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Overname voorraad tegen welke prijs?

08 december 2016

Ik zou niets overnemen wat je niet door wilt verkopen...

Alleen als je echt een goede totaal deal krijgt, is dit wellicht de moeite waard. Maar pas dan alsnog op voor de garanties, etc. (zoals hierboven ook wordt aangegeven).
 
Pippa
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 december 2016

Re: Overname voorraad tegen welke prijs?

08 december 2016

Dank voor jullie reacties, daar heb ik echt iets aan. Nu heb ik een beter idee hoe ik het moet aanpakken.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Overname voorraad tegen welke prijs?

08 december 2016

Veel succes (alvast) met de overname en het (door)starten van de webshop!

Als je tegen die tijd vragen hebt, of feedback wil op je website, plaats dan een topic in het feedback en ervaringen forumdeel.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht