Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Leveren aan bedrijven, waarom gaat dat zo moeizaam

21 december 2016

Wat ik zo maf vind is dat bedrijven klakkeloos bestellen op een webshop en het dan raar vinden dat ze alleen vooruit kunnen betalen. De besteller beschikt niet over de mogelijkheid om zelf met iDeal/creditcard e.d. te betalen. Ze vinden het dan raar dat er geen optie is met "achteraf betalen, termijn 30 dagen". Nee, maar welke webshop heeft dat wel? Zie je het voor je, consumenten die optie bieden? Dan kan je je deur wel dichtdoen.

Je hebt ook bedrijven die je buiten de webshop om een orderbon sturen. Wetende dat ze toch niet vooruit willen betalen (en het met de betalingszekerheid bij de meeste bedrijven wel goed zit) stuur je ze een factuur met termijn 30 dagen. Als die termijn verstrijkt en je een herinnering stuurt, krijg je te horen "wij hanteren een termijn van 60 dagen". Hallo, jij koop toch bij mij? Mag ik even zelf bepalen wanneer ik mijn geld wil? Waarom wordt deze arrogante houding gedoogd in het bedrijfsleven? Dit kun je toch ook niet zeggen tegen de belastingdienst?

En het derde malle fenomeen is dat je een webshop hebt met een product, waar duidelijk bij staat: het kost 20 euro, levertijd 1 dag, verzendkosten 4,95. Krijg je een mail: wat zijn de verzendkosten, prijs en levertijd voor dit product (insert link naar webshop hier). Man man man

Mensen die bij bedrijven werken, bestellen privé toch ook wel eens wat? Waarom gaat hun verstand ineens op OFF als ze aan het werk zijn?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Leveren aan bedrijven, waarom gaat dat zo moeizaam

21 december 2016

Simpel: Voor jou genoeg anderen. Als je al je leveranciers pas na 60 dagen betaald heb je een renteloos krediet van enkele tonnen. Wie wil dat nou niet?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Leveren aan bedrijven, waarom gaat dat zo moeizaam

21 december 2016

Ik denk dat we elkaar bijna de hand kunnen schudden. Ik bied echter wel de optie aan om op rekening te bestellen en heb hier ook een budget voor ingepland. De optie voor de langere betaling terwijl er via de shop duidelijk wordt vermeld. In principe doe ik er niet heel moeilijk over als er dan maar wel volgens de afgesproken datum wordt betaald. Indien er na 21 dagen geen betaling plaats vind (meestal wacht ik nog een paar dagen voor de zekerheid) volgt er een herinnering. Bij geen reactie geef ik een belletje of wordt het incasso ingeschakeld.

Het kost best extra tijd. Maar grotere bedrijven, instelling, gemeente, scholen. Hebben niet de beschikking over ideal. En dat de verzendkosten worden gevraagd is puur voor de zekerheid. Zij maken in de meeste gevallen een inkooporder waar deze gegevens worden vermeld en er geen fouten gemaakt mogen worden.

Bij vaste klanten krijg je dan een inkooporder en je daarmee aan hun voorwaarde moeten voldoen. Het betalingstermijn is dan in de meeste gevallen meer als 30 dagen tot 2 maanden. Maar het wordt wel keurig netjes volgens de afgesproken datum gestort. En ja daar zit een flink gat tussen tussen inkoop en je geld ontvangen. Ik heb er geen problemen mee.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Leveren aan bedrijven, waarom gaat dat zo moeizaam

24 december 2016

Ik kan me voorstellen dat dit vervelend voor je is. Maar vaak staat er tegenover dat de orders vele malen groter zijn.

Zo niet, dan kan je daar natuurlijk ook maatregelen voor nemen. Of je kiest er juist voor om dit niet te faciliteren.

Maar zoals Electronixs al aangeeft, kan je hier maar beter ruimte voor inplannen, als je producten in trek zijn bij (grotere) bedrijven.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Leveren aan bedrijven, waarom gaat dat zo moeizaam

25 december 2016

Bij een deel van de bedrijven en overheidsinstellingen gaat het vooruitbetalen niet zo eenvoudig, omdat de werknemer die bestelt vaak niet degene is die de betalingen regelt. Vooruitbetalen kan vaak wel, maar dan kost het extra tijd. Soms mag een werknemer alleen vooruitbetalen als hij/zij het bedrag zelf voorschiet. Dan betalen ze liever wat extra voor achteraf betalen. Ik bied daarom achteraf betalen via Billink aan voor 1 euro extra. Helaas wordt wel een redelijk groot deel van de bestellingen door Billink afgekeurd.