Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
hal7
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 december 2016

Webshop starten: Tips?

29 december 2016

Hoi,

Binnenkort wil ik een webshop starten. Het plan is wat accessories&sieraden uit China bestellen via Aliexpress en in Nederland verkopen. Ik heb wat onderzoek gedaan maar de belasting stuk lijkt nog steeds beetje onduidelijk.. Ik weet dat ik per kwartaal aangifte moet doen. Zijn er dan nog andere verplichtingen? 

Alvast dank en nog meerde tip waardeer ik heel erg!:)

Gr,
Marissa 
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Webshop starten: Tips?

29 december 2016

De tip is om er niet aan te beginnen. Er komt vooral, qua sieraden, veel zooi binnen. Bovendien zijn er plannen om de zogenaamde "sample shipments" aan te pakken waardoor je bij kleine bedragen ook gewoon invoerrechten en BTW zal moeten betalen. Als je goederen import van buiten de EU word jij automatisch zelf de producent en dus volledig aansprakelijk.

http://www.nu.nl/ondernemen/4358956/eur ... ndel-.html
De btw-vrijstelling voor geïmporteerde producten van buiten de EU met een waarde tot 22 euro wordt afgeschaft. ,,Daar wordt massaal misbruik van gemaakt. Dure smartphones en tablets worden systematisch ondergewaardeerd in de importdocumenten”, aldus commissaris Andrus Ansip (Digital Markt). ''Dat is oneerlijk tegenover Europese handelaren die wel btw afdragen."
Dit was mijn tip ;) Sorry, maar ik zou gezien de veranderingen die er op komst zijn niet meer aan beginnen.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

29 december 2016

ik zou ook eerst willen vragen: besef je je hoeveel mensen er inmiddels zijn die ditzelfde idee hebben en via aliexpress denken geld te verdienen?

De kans van slagen acht ik bij voorbaat heel erg klein, voor tips en dingen die je moet weten kun je op de site van de belastingdienst en kvk en dergelijke veel info vinden, want ja er komt meer zeker meer bij kijken. Zoeken op 'webwinkel starten' in Google levert al veel stappenplannen en dergelijke op. Ik zou adviseren eerst die eens door te nemen, en de informatie bij de kvk en de belastingdienst. Kom je daar doorheen dan heb je al een aardige eerste indruk, en dan kun je gelijk met specifiekere vragen komen. Succes.
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

29 december 2016

Mijn idee. Heb je enig idee hoeveel webshops er zijn die sieraden verkopen? Hoe wil je daar nog uitspringen?

Ik zit zelf in die branche en geloof me: ik en mijn collega's (ken er nogal wat) zijn blij als we nog eens een ketting verkopen. Meestal is het klein spul zoals oorbellen, dat lukt nog wel. En het maakt niet uit welke stijl, welke prijs. Het is overal hetzelfde liedje, al jaren. Gelukkig verkoop ik ook nog kralen, want anders...

En wat frafra zegt, je bent verantwoordelijk voor wat je importeert. Voldoet het aan de Europese wetgeving? Namaak merkspullen zijn illegaal, die mag je niet importeren en niet verkopen, daar kan je problemen mee krijgen. En wat ga je doen als het slechte kwaliteit is en je klanten een beroep doen op garantie? Chinezen zijn daar erg makkelijk in, verkocht is verkocht.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

29 december 2016

Inderdaad: niet doen. Alleen met een echt origineel idee maak je nog een kansje en jouw idee is het zoveelste sieradenwinkeltje. Je blijft zitten met je prullaria en moet hoogstwaarschijnlijk een flink verlies incasseren. Wie iets wil bijverdienen kan beter gaan vakkenvullen bij de Jumbo of een krantenwijk nemen.
 
hal7
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 december 2016

Re: Webshop starten: Tips?

30 december 2016

hmm laat maar!
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

30 december 2016

Hoi Hal7 - Wat bedoel je daar mee? Bevallen de antwoorden je niet, heb je je plannen gewijzigd? Ik ben wel benieuwd hoe je er over denkt.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

30 december 2016

De toon van (enkele) van bovenstaande berichten is wellicht wat negatief, maar ze willen je alleen maar waarschuwen om hier niet te licht over te denken.

Een webwinkel starten is, net als elk andere onderneming, hard werken!

Een goed plan is nodig om je te onderscheiden van de andere aanbieders. Zeker in die branche.
Bedenk welke meerwaarde jij kunt bieden en wat jou onderscheid van de concurrentie. Kijk daarbij ook verder met betrekking tot de inkoop constructie, dan je huidige idee.

Ben benieuwd of je je laat afschrikken, of dat je er juist helemaal voor gaat en je plan verder door ontwikkelt. :D
 
hal7
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 december 2016

Re: Webshop starten: Tips?

30 december 2016

De toon van (enkele) van bovenstaande berichten is wellicht wat negatief, maar ze willen je alleen maar waarschuwen om hier niet te licht over te denken.

Een webwinkel starten is, net als elk andere onderneming, hard werken!

Een goed plan is nodig om je te onderscheiden van de andere aanbieders. Zeker in die branche.
Bedenk welke meerwaarde jij kunt bieden en wat jou onderscheid van de concurrentie. Kijk daarbij ook verder met betrekking tot de inkoop constructie, dan je huidige idee.

Ben benieuwd of je je laat afschrikken, of dat je er juist helemaal voor gaat en je plan verder door ontwikkelt. :D
Bedankt voor de reactie! Ik zou zo'n antwoord willen krijgen ipv alleen maar 'Niet doen' want dit is geen tip! Ik heb idd mijn eigen strategie en dat ga ik doorzetten! Ik zou gewoon meer info/trucjes over belasting, boekhouding, verzenden etc. waarderen. Maar thnx anyway!
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Webshop starten: Tips?

01 januari 2017

Wat ik je op belasting gebied aan zou raden is alles goed op orde te hebben.
Zorg dat je pakketten verzonden worden met een goed aangegeven, werkelijke waarde van aankoop en verzending.
Inderdaad niet, zoals hierboven ook genoemd, als sample verzenden om de belasting te ontwijken.
Geef dat duidelijk aan bij de verkopers, want het is de problemen die dit op kan leveren niet waard.

Kijk ook goed bij wie je inkoopt. Eerste keer een kleine hoeveelheid bestellen.
Bekijk hoe de verkoper het aanpakt, of alles via de wettelijke regels bij je binnen komt en of de kwaliteit goed is.
Is het een slechte kwaliteit, verkoop het niet. Niks zo belangrijk als goede reclame. Een slechte naam rolt snel.

En als laatste, zou ik zeggen, begin een beetje klein. Neem je tijd om te bekijken hoe het loopt.
Opbouwen kan je altijd. Van een grote voorraad afkomen, mocht het niet lukken, is lastiger en kost een hoop geld.
Werk er hard aan. Het komt niet vanzelf. Vaak is het een tijd hard werken voor weinig tot zelfs geen omzet/winst.
Het kan altijd, maar wil je er iets van maken, hou dan vol en blijf proberen!
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

01 januari 2017

Als je er een beetje bij wil hobbyen, ja dan kan het altijd.

Als je serieus wat wil gaan verdienen met je webshop, dan zou ik adviseren om niets te beginnen in sieraden, mode of telefoonhoesjes.

Alles op het gebied van sieradenverkoop is echt al bedacht en gedaan. Op internet vind je duizenden websites die sieraden aanbieden. Van kleine hobbyist tot zilversmid. Van goedkope Aliexpress tot dure merksieraden. Dan hebben we het nog niet over alle sites die sieraden een beetje erbij doen. Over 'echte' winkels zoals H&M en C&A waar je bij je outfit gewoon gelijk passende accessoires kunt aanschaffen. Over alle (kerst)markten, beurzen en braderieën waar meestal meer dan een derde van het aantal stands bestaat uit bedrijfjes die sieraden aanbieden.

En als je dan op -ik zeg eens wat- een kerstmarkt staat met 150 stands en er zijn dus 50+ stands waar je óók sieraden kunt kopen, dan is het moeilijk om jouw producten aan de man te brengen. (Ik heb ze zien huilen, de standhouders met echt mooie producten die op een vijfdaagse lifestyle beurs echt helemaal niets verkocht hadden.) En zo is het op internet niet anders. Er zijn alleen in Nederland al 60.000 webshops. Als daarvoor ook opgaat dat meer dan een derde sieraden verkoopt, dan moet je de concurrentie aangaan met 20.000 shops, aanbieders uit het buitenland nog niet meegeteld. Dan moet je wel een héle goede webshop opzetten met héle leuke originele producten, wil je ook maar een beetje kans maken. Inkopen via Aliexpress geeft al aan dat van dat laatste geen sprake is, want dat is inkopen op een plek die velen kennen en waar velen kopen.

Dit is niet zozeer negatief, maar gewoon realiteit.
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

01 januari 2017

Dit is niet zozeer negatief, maar gewoon realiteit.
:D
Maar inderdaad; ondertussen is alles in de volle segmenten al een keer of xx tot xxxx verzonnen en geprobeerd.
Meest interessant is hoe de TS zich denkt te kunnen onderscheiden, zowel tussen alle andere aanbieders als daarna op de eigen website.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webshop starten: Tips?

02 januari 2017

Meest interessant is hoe de TS zich denkt te kunnen onderscheiden, zowel tussen alle andere aanbieders als daarna op de eigen website
Misschien heeft ts wel een goed idee. Maar het meest slimme is toch om dat niet te vertellen. De concurrenten merken het vanzelf als er klanten naar een ander gaan.
 
Gebruikersavatar
Wallgrind
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 januari 2017
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

04 januari 2017

Ik zou zeggen doen..

Als je een zeer degelijke nette ogende webshop hebt en er als een speer voor gaat en tevens de wel bekende goed lopen producten importeert er verkoopt kan je zeker een webshop beginnen
Wanneer je bekend bent met google merchants of je er in gaat verdiepen kan je alles gewoon tussen de grote winkels plaatsen en krijg je zeker klanten en ook orders binnen op je webshop
Prestashop - Hosting, Support, Managed Cloud VPS - https://www.wallgrind.nl
Wallgrind Solutions - Webshop op maat https://www.wallgrind.nl
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

04 januari 2017

Via Google is iedere afbeelding te herleiden, dus je moet al foto's gaan maken van de waar, die je gaat verkopen. Anders komt men vanzelf uit bij Ali...
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webshop starten: Tips?

04 januari 2017

 Anders komt men vanzelf uit bij Ali...
Wie zoekt er nu op foto's? Ja ze zijn er, maar als ik op jouw foto's zoek vind ik ook goedkopere websites..... Waarom maak jij dan geen eigen foto's? Datzelfde geldt ook voor omschrijvingen en namen.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Webshop starten: Tips?

04 januari 2017

 Anders komt men vanzelf uit bij Ali...
Wie zoekt er nu op foto's?
Beetje off topic, maar ik gebruik het regelmatig! ;-)

Bijvoorbeeld als ik een blauw telefoonhoesje zoek: Google shopping geeft veelal dezelfde resultaten van alle "dertien in een dozijn winkeltjes" die bij dezelfde groothandel inkopen/importeren.
(en zo zijn we gelijk weer on topic) ;-)

Via afbeeldingen zoeken krijg je vaak een veel groter en gevarieerder aanbod.

Nu helemaal on topic:
Zoals eerder aangegeven is de markt in sieraden en accessoires behoorlijk verzadigd (zeker met de grote chinese online groothandel die het importeren een stuk gemakkelijker maken). Ook wij weten dat uit eigen ervaring! Ik begrijp dat dat niet het antwoord is wat de topic starter wil horen, maar het is wel de realiteit.
Doe vooraf een goed markt onderzoek, kijk wat je wilt verkopen en hoe groot de concurrentie is. Verkopen zij exact dezelfde producten of heb jij een uniek assortiment?

Suc6
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

04 januari 2017

Het was een tip voor TS.

Ik verkoop namelijk merkproducten.  Mijn producten zijn te herleiden op naam, ean nummer en artikelnummer.  Ik gebruik dus originele foto's van de leverancier. Het heeft geen zin om zelf foto's te laten maken. Ik heb bewust gekozen voor kwaliteit en niet voor goedkope zooi. Ik kan een wandcontactdoos geen andere benaming geven.

Zoeken via foto's wordt hier thuis vaak toegepast...Marissa kan denken iets leuks gevonden te hebben, maar concurrentie slaapt niet en kan het artikel dan gemakkelijk herleiden, maar met sieraden kan je meer doen. Je kunt ze ook verwerken.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

04 januari 2017

Het was een tip voor TS.
En een goede tip!
Ik zou alles aangrijpen om je te kunnen onderscheiden in die markt. Goede eigen foto's zijn dan zeker de moeite waard.
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

04 januari 2017

En daarom snap ik de reactie van deeef ook niet goed.
Als je een zeer degelijke nette ogende webshop hebt en er als een speer voor gaat en tevens de wel bekende goed lopen producten importeert er verkoopt kan je zeker een webshop beginnen
M.a.w. koop precies hetzelfde als de rest. Niet doen.

En over die foto's: er zijn diverse kralenwinkels die de foto's van een bepaalde groothandel gebruiken. Je haalt ze er zo uit. Die webshops lijken allemaal op elkaar. Zeker als de webshops ook nog een beetje in dezelfde kleur zijn en dezelfde indeling hebben kan je de één niet van de ander onderscheiden. Daarom maak ik inderdaad ook altijd zelf foto's, al mag ik die van de groothandel gebruiken. Ik vind dat het toch wat toevoegt aan je website.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Webshop starten: Tips?

06 januari 2017

Bedankt voor de reactie! Ik zou zo'n antwoord willen krijgen ipv alleen maar 'Niet doen' want dit is geen tip! Ik heb idd mijn eigen strategie en dat ga ik doorzetten! Ik zou gewoon meer info/trucjes over belasting, boekhouding, verzenden etc. waarderen. Maar thnx anyway!
Tja, het was een tip/waarschuwing.

Blader maar eens 3 jaar terug op dit forum en klik dan op webshops die staan in de handtekeningen. 95% bestaat niet meer.

Als het is al hobby dan kan je de kans nog nemen maar let wel op. De ACM deelt tegenwoordig flinke boetes uit als je de zaakjes niet op orde hebt. Dan wordt een hobby ineens minder leuk: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... g-aankoop/

Dit was ook een tip/waarschuwing.

Als het hobbymatig blijft dan zou ik bijvoorbeeld marktplaats adviseren. En dit is niet om negatief te zien, ik heb sinds 2008 2 webwinkels en er komt gigantisch veel bij kijken.
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Webshop starten: Tips?

07 januari 2017

Url is fout!  Dit forum is eerlijk gezegd ook niet bedoeld voor "verkooppraatjes". De url van de andere site is wel juist, maar ik schrik ervan dat lavendelolie schadelijk zou zijn op lange termijn. Ieder jaar neem ik uit Frankrijk de nodige flesjes lavendel mee. Ik zou dan een toelichting geven, waarom het schadelijk is. 
 
Storelaunchers
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 april 2017

Re: Webshop starten: Tips?

04 april 2017

Als je een webshop wil starten raad ik jullie zeker aan ons E-book: "Hoe lanceer ik een webshop" te lezen.

Het bevat 25 pagina's vol concrete tips om een webshop te beginnen.

U leert:

- Wat kan ik verkopen?
- Hoe vind ik het juiste doelpubliek?
- Hoe bereik ik dat doelpubliek? 
- Hoeveel kost ondernemen met een webshop? 
- De meest voorkomende valkuilen voor startende webshops

Link: http://public.storelaunchers.com/e-book/
Download hier mijn gratis E-book: 'Hoe lanceer ik een webshop?' -> http://public.storelaunchers.com/e-book/
 
mjcmesman@gmail.com
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 juli 2018

Re: Webshop starten: Tips?

20 juli 2018

ik zit in de cadeaubranche en importeer ook. Misschien kunnen we samen iets ondernemen?
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht