Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Stealth
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 januari 2017

Mag leverancier exclusiviteit eisen?

31 januari 2017

Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van een webwinkel. Ik wil met een leverancier een distributieovereenkomst sluiten, echter de leverancier wil dat ik exclusief zijn merk ga verkopen, en dus geen andere merken in mijn webshop toelaat van zijn productcategorieen. 

Op internet vind ik alleen maar onderwerpen waarbij de leverancier niet wil leveren aan andere distributiepartners omdat hij al een overeenkomst heeft met een andere distributeur, of distributeurs die exclusief in een bepaalde regio willen leveren

Mag dit? Hij limiteert mij zo in de diversiteit in mijn webshop.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Mag leverancier exclusiviteit eisen?

31 januari 2017

Tja, een leverancier kan van alles eisen. Als jij verschillende merken verkoopt en de leverancier wil dat niet stopt hij gewoon met leveren. Een leverancier heeft niet de plicht om aan iedereen te leveren...
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Mag leverancier exclusiviteit eisen?

31 januari 2017

Dat gebeurt vaker inderdaad. Naarmate je webwinkel groeit, verstevigt ook je onderhandelingspostie (tenzij het een heel groot internationaal merk betreft bijvoorbeeld...).

Stel jezelf de vraag of dit past binnen je plannen met de webwinkel voor de komende tijd. Je kunt eventueel later je assortiment alsnog uitbreiden en het risico nemen. Dan kijkt de leverancier ook heus naar je afname geschiedenis.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht