Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
jdoom
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 februari 2017

Startende webshop MET of ZONDER BTW aangifte

01 maart 2017

Beste,

Ik start een webshop in België en stel me de vraag of het aangewezen is om gebruik te maken van de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, aangezien het vaak aangeraden wordt voor startende ondernemers. De vraag is natuurlijk of het financieel interessanter is of gewoon gemakzucht. Ik ga binnenkort bij een boekhouder, maar zou toch al eens jullie mening willen krijgen betreffende de volgende 2 zaken:

1. Bij een BTW vrijstelling heb ik verstaan dat ik geen BTW moet aanrekenen aan de klanten, maar ik deze ook niet kan aftrekken bij aankopen. Deze kan dan echter wel weer als kost ingebracht worden bij de belastingsaangifte. Ik weet op dit moment echter niet welk percentage je kan inbrengen (het gaat om verzamel -en ruilkaartspellen). Ook bij verzendkosten komt er BTW en stel me dus dezelfde vraag: welk percentage van zowel deze BTW, als de verzendkosten zelf kan ik inbrengen als kost? Of moet ik mij beter tot vadertje staat richten met zulke vragen?

Ik maakte de oefening met het volgende: ik koop een spel van 93 euro (excl. BTW) en moet 7 euro (excl. BTW) verzendkosten betalen. Ik betaal dus 121 euro (incl. BTW) en kan 28 euro inbrengen als kost (BTW + leveringskosten). Vervolgens verkoop ik het product voor 200 euro (excl. BTW) en reken ook 7 euro (excl. BTW) verzendkosten aan, zodat ik een omzet heb van 207 euro (excl. BTW). Ik moet dit spel nog versturen naar de klant voor 5 euro (nog een kost). Ik heb dus 86 euro winst gemaakt en betaal minder belastingen doordat ik 33 euro kan inbrengen als kost. Klopt deze redenering? Het positieve hiervan is ook dat ik de verkoopprijs lager kan houden.

2. Wanneer ik wel met BTW aangiftes zou werken, heb ik echter de indruk dat het vrij complex kan worden. Ik heb 2 leveranciers, die zich in Nederland bevinden. Ik meen begrepen te hebben dat ik de BTW, die ik betaal naar de leverancier (21% in mijn geval denk ik en ook Belgische BTW), volledig in mindering kan brengen bij mijn BTW aangifte. De verschuldigde BTW (van een particuliere klant) zou dan Belgische BTW zijn in België, maar ook in andere EU landen indien ik onder de verkoopdrempel blijf (wat het geval is voor een startende webshop). De aanvang van het vervoer gebeurt namelijk in België (in het geval ik via leverancier 1 werk). Voor zelfstandigen met een BTW nummer, moet ik dan waarschijnlijk de BTW hanteren van de koper. Klopt alles wat ik zeg of zie ik iets over het hoofd?
Een andere scenario doet zich voor, wanneer ik via mijn 2e leverancier werk want deze werkt via dropshipping. Ik doe dit voor bepaalde producten, om te vermijden dat ik 2x leverkosten moet betalen. Aangezien hier de aanvang van verzending plaatsvindt in Nederland, twijfel ik of ik Nederlands BTW of Belgische BTW moet aanrekenen naar de klant (of maakt dit niet uit aangezien het allebei 21% zal zijn?).

Wanneer ik bovenstaande oefening nog eens toepas (met dezelfde verkoopprijs, maar nu inclusief BTW) krijg ik het volgende: ik koop een spel van 93 euro (excl. BTW) en moet 7 euro (excl. BTW) verzendkosten betalen. Ik betaal dus op het einde van de rit 100 euro (excl. BTW), aangezien ik de 21 euro in mindering breng op de BTW aangifte. Ook hier kan ik nog 7 euro verzendkosten inbrengen in mijn belastingsaangifte  als kost. Vervolgens verkoop ik het product aan dezelfde prijs voor 200 euro (incl. BTW) en reken ook 7 euro (incl. BTW) verzendkosten aan, zodat ik een omzet heb van 207 euro (incl. BTW). Hiervan is ongeveer 43,50 euro BTW, die ik dan verschuldigd ben? Wil dit dan zeggen dat ik slechts 163,50 euro omzet overhoud en bijgevolg slechts 58,50 euro winst heb (rekening houdend met nog 5 euro verzendkosten)? Ook kan ik slechts 12 euro kosten inbrengen. Klopt deze redenering of zit ik er compleet naast?

Bij beide scenario's heb ik nog geen rekening gehouden met transactiekosten. Ik vermoed dat dit ook als kost kan ingebracht worden?

Ik verwacht tegen de zomer effectief van start te kunnen gaan en vraag me dus af welke van de 2 opties ik best kies. Ik zal sowieso onder de drempel van 25000 euro blijven dit jaar. De eerste optie is het makkelijkst, maar dan zit ik met de BTW die ik moet betalen op aankopen. Indien ik hiervan een groot deel als kost kan inbrengen, lijkt dit me wel nog haalbaar.

Graag jullie advies!

Groeten,

Jurgen
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Startende webshop MET of ZONDER BTW aangifte

01 maart 2017

Mod's, misschien beter om topic te verplaatsen naar "Ecommerce België"?

Vraag 1
Op verzamel -en ruilkaartspellen zal 21% BTW zitten, dat zal je ook terug zien op je BE aankoopfacturen.
Op aankoop van postzegels zit er geen BTW, 0% dus. Op de kosten van verzenden van pakketjes zit er 21% BTW, maar dat zal je ook terug vinden op je BE aankoopfacturen. Als je een bijdrage in de verzendkosten vraagt aan de klant, dan reken je daar geen BTW over als je BTW vrijstelling hebt.

Als je zonder BTW werkt reken je beter niet uit excl. BTW omdat het totale bedrag (incl. BTW) uw werkelijke kost is, aangezien je geen BTW kan terugvragen.
Als het totale aankoopbedrag van het spel kaarten 121 EUR is, dan schrijf je in je belastingaangifte 121 EUR bij 1606-43. Als je het spel kaarten vervolgens opnieuw verkoopt voor 207 EUR, dan schrijf je dat bedrag bij 1600-49. En op het verschil betaal je persoonsbelasting.
Heb je nog andere kosten dan schrijf je die ook bij 1606-43.

Of je met of zonder BTW gaat werken is volledig uw keuze. Wel moet je er rekening mee houden dat zonder BTW-nummer vrij onprofessioneel kan overkomen bij zowel je leveranciers als klanten. Bij veel groothandels geraak je trouwens niet binnen zonder BTW-nummer. Ook moet je steeds in de gaten houden dat je niet over het drempelbedrag gaat, want doen moet je alsnog een BTW-nummer aanvragen en BTW gaan aanrekenen.

Als je in Nederland inkoopt, dan koop je incl. Nederlands BTW, zoals een particulier omdat je geen BTW-nummer hebt.
Heb je wel een BTW-nummer dan kan je excl. Nederlandse BTW inkopen, bij uw BTW aangifte reken je zelf de BE BTW uit (21%) en dat bedrag plaats je op rekening 86 en 55 (zowel verschuldigde als aftrekbare BTW).
Een andere scenario doet zich voor, wanneer ik via mijn 2e leverancier werk want deze werkt via dropshipping. Ik doe dit voor bepaalde producten, om te vermijden dat ik 2x leverkosten moet betalen. Aangezien hier de aanvang van verzending plaatsvindt in Nederland, twijfel ik of ik Nederlands BTW of Belgische BTW moet aanrekenen naar de klant (of maakt dit niet uit aangezien het allebei 21% zal zijn?)
Beslis eerst eens of je met of zonder BTW gaat werken, want je haalt te veel dingen door elkaar.

Werk je zonder BTW:
Je koopt bij NL verkoper spel kaarten voor 121 EUR incl NL BTW, dan is 121 uw werkelijk kost en aftrekbaar bij uw persoonsbelasting. Je verkoopt hetzelfde spel voor vervolgens 200 EUR aan een klant, 200 EUR is uw bruto opbrengst, winst 79 EUR (zonder rekening te houden met andere kosten). Van BE BTW is in dit voorbeeld geen sprake.
Werk je met BTW:
Je koopt bij een NL verkoper hetzelfde spel kaarten voor 100 EUR excl NL BTW, daar reken je zelf BE BTW (21%) over en geef je aan bij rekening 86 en 55. 100 EUR is uw werkelijk kost en 21 EUR BTW geef je aan als zowel verschuldigde als aftrekbare BTW.
Je verkoopt vervolgens hetzelfde spel kaarten voor 200 incl. BTW aan een klant. 165.29 EUR is uw bruto opbrengst, winst 65,29 EUR (nogmaals, zonder rekening te houden met andere kosten) 34,71 EUR geef je aan als verschuldigde BTW.
 
jdoom
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 februari 2017

Re: Startende webshop MET of ZONDER BTW aangifte

01 maart 2017

Beste,

Het gaat hier over vrijstelling van BTW maar ik weet niet of ik geen BTW nummer zal hebben? Uiteindelijk moet ik toch ieder jaar een listing doorgeven. In ieder geval moet ik het inderdaad bij de leverancier navragen en nadenken over de indruk die mensen krijgen bij de vermelding op de factuur. Bedankt voor de tip!

Groeten,

Jurgen
 
grasshopper
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Startende webshop MET of ZONDER BTW aangifte

02 april 2017

Hoi,

ik heb soortgelijke plannen om in België een webshop te beginnen met dropshipping uit buitenland.

Ik zie niet in waarom een onderneming met vrijstelling van BTW 'onprofessioneel' zou overkomen hoor. Uiteindelijk ben je bijlange de enige niet.

Ik dacht wel dat in het voorbeeld van Stekske je winst op hetzelfde uitkomt in beide gevallen. Met vrijstelling had je dus 79 EUR winst en indien je BTW afdraagt dan moet de BTW die je klant heeft betaald (34,71 EUR) nog afgetrokken worden met de BTW die jij hebt betaald, nl. die 21 EUR = 13,71 + je winst van 65,29 EUR = 79,00 EUR

Het verschil zit hem voornamelijk in het gemak, moet je minder BTW-aangiftes doen = ook minder werk voor je boekhouder, dus op dat vlak minder kosten.  Dat je nog geld kan inbrengen als kost bij de vrijstelling wist ik niet, maar indien wel is het ook nog een extra voordeel.

Voor vraag nr 2. doe je me nu ook twijfelen. Ik dacht dat het de Belgische BTW is die je dan aan je klant moet doorrekenen. Er zouden wel eens wat duidelijker regels mogen vermeld worden ivm dropshipping..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht