Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Jasper1
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 maart 2017

Dropshipping, meerdere leveranciers leveren het zelfde product

01 maart 2017

Dag allemaal,
Ik ben bezig met het opzetten van een ondernemingsplan voor een webwinkel. Echter zit ik met een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Ik zal gaan werken met dropshipping en zelf geen voorraad aanleggen.
Mijn aanbod bevat artikelen welke bij meerdere leveranciers te verkrijgen zijn, echter voeren deze leveranciers niet helemaal het zelfde assortiment. Is er een manier om bijvoorbeeld met back-end software te berekenen wat de goedkoopste manier van leveren is? Zie ook het voorbeeld:
De klant wilt graag producten A,B,C en D bij mij bestellen.
Leverancier 1 heeft producten A,B en C op voorraad maar heeft product D tijdelijk niet op voorraad.
Leverancier 2 heeft al de producten op voorraad maar is met de producten A en B een stuk duurder qua inkoop.
Er zou gekozen kunnen worden om producten A,B en C bij leverancier 1 te bestellen en product D bij leverancier 2. Echter betaal ik dan wel twee keer verzendkosten en dropshipping fee. Het zou dus goedkoper kunnen zijn om alles bij leverancier 2 te bestellen. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn en zijn er veel situaties te bedenken waar er andere oplossingen te verzinnen zijn.
Nu is dit handmatig allemaal goed te berekenen maar ik zou dit graag willen automatiseren. Heeft iemand van jullie hier reeds ervaring mee of weet een goede oplossing? Ik zou hier heel erg mee geholpen zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Gebruikersavatar
OnlineKeys
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 februari 2017
Contacteer:

Re: Dropshipping, meerdere leveranciers leveren het zelfde product

01 maart 2017

Interessante vraag, deze volg ik even mee :)
Je gebruikt toch geen illegale software?
Windows 10 Pro - €24,68 | Office 2016 Pro - €41,14
 
jdoom
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 februari 2017

Re: Dropshipping, meerdere leveranciers leveren het zelfde product

01 maart 2017

Beste,

Ik heb hier ook over zitten nadenken, maar mijn mening is om zo veel mogelijk met 1 leverancier te werken (alleen voor uitzonderingen misschien een 2e contacteren). Anders maak je het veel te complex. Stel je voor dat iemand 3 producten bestelt, die elk van een andere leverancier komen. Dit vraagt opvolging en als 1 leverancier het niet meer op voorraad heeft, moet je klant wachten op de hele bestelling. Bovendien moet je meerdere malen de verzendingen betalen en dan houd je weinig of niks meer over. Qua update van stock en producten, denk ik dat er vooral programmeerwerk zal bij komen kijken. Sommige groothandels bieden een api of csv file aan, waarmee je hun producten kan synchroniseren met jouw shop. Dit kan gaan om nieuwe producten, prijzen, stock, enz. Vergeet zeker niet om te checken welke producten uit het gamma verwijderd zijn. Ik heb dit eens geprogrammeerd voor een csv file en haalde product afbeeldingen van een FTP server, maar dit kan vrij complex worden (afhankelijk van het aantal producten, categorieën, enz). Mijn indruk is wel dat veel groothandels hier nog niet klaar voor zijn. Er bestaan ook platformen die tussen jouw webshop en verschillende groothandels functioneren, maar of deze reeds bestaan voor jouw producten kan ik niet inschatten. Indien je toch met meerdere leveranciers zou werken, raad ik aan om de structuur van je categorieën en producten eerst goed in kaart te brengen, alvorens aan het programmeerwerk te beginnen.

Groeten,

Jurgen
 
Jasper1
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 maart 2017

Re: Dropshipping, meerdere leveranciers leveren het zelfde product

02 maart 2017

Beste Jurgen,
Bedankt voor je reactie. Echter moet ik helaas wel met meerdere leveranciers gaan werken om zo een totaal assortiment te kunnen bieden. Elke leverancier heeft namelijk een deel van de gangbare merken op voorraad. En klanten hebben vaak voorkeur voor bepaalde producten en helaas worden deze door verschillende leveranciers aangeboden, niet bij maar 1. Dit maakt dat ik wel voor meerdere leveranciers moet gaan. Bijkomend punt is dat deze leveranciers ook een deel overlappend assortiment hebben. Vandaar dat de mogelijkheid bestaat dat er situaties ontstaan zoals ik in mijn originele bericht heb beschreven. Het zou inderdaad beter zijn om er maar 1 te hebben om zo moeilijkheden en dubbele kosten uit te sparen, helaas kan dat in mijn geval niet.
Ik hoor het graag als iemand al tegen dit probleem is aangelopen en wat zij als oplossing hebben gevonden. Anders ben ik bang dat het ouderwets ellebogenwerk zal gaan worden waardoor de mogelijkheid om er eens een keer tussenuit te gaan zonder te hoeven werken erg klein zal zijn.
Voor wat betreft integratie van voorraad middels API, mijn leveranciers zijn helaas nog niet zo ver gevorderd dat zij dit kunnen leveren. Dit kan gelukkig wel met een CSV file.
Echter moet ik deze handmatig van hun portal downloaden en invoeren in mijn database. Wellicht bestaat er een mogelijkheid om dit te automatiseren middels een script? Of bijvoorbeeld met AutoIT om zo muisbewegingen en (vooraf bepaalde) getypte tekst in te kunnen voeren welke op gezette tijden de voorraadhoogtes bijwerken. Moet volgens mij wel te doen zijn als dit programma op de hosting meedraait.
Voor de duidelijkheid, ik ga mijn webshop met Woocommerce maken en ben nog aan het oriënteren naar de juiste back-end software om mij zo veel mogelijk te ontzorgen.
Alle hulp, opmerkingen en overige zaken zijn meer dan welkom!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
grasshopper
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Dropshipping, meerdere leveranciers leveren het zelfde product

02 april 2017

oplossing voor je vraag met verschillende leveranciers zou ik zo doen:

je verkoopprijs berekenen op basis van de leverancier met de duurste producten.

Indien het geval dat de goedkopere leverancier niet alles op voorraad heeft, maak je geen verlies door bij de duurdere leverancier in te kopen. Indien de goedkopere leverancier alles op voorraad heeft, maak jij meer winst door bij hem te bestellen, maar indien je denkt dat je verkoopprijs hierbij toch te hoog zal staan, kun jij wel af en toe korting geven voor die bepaalde producten indien de goedkope leverancier ze op voorraad heeft. 

Tzou me niet verbazen moest er al een soort van software bestaan die je shop koppelt met meerdere leveranciers en die dan zelf checkt of leverancier A of B desbetreffende producten op voorhand heeft en dat je dan een voorkeur kan instellen, indien "goedkope leverancier" beschikbaar is, je dan automatisch van hem besteld en eventueel je een berichtje ontvangt indien je wel of niet een kortingscode wilt inlassen in die periode.

Misschien kan deze site je helpen: https://www.channelape.com/
Set up a connection to access your eCommerce services, Automate your time-consuming tasks between any 2.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht