Mijn vraag aan jullie is hebben jullie ervaring met het uitbesteden van het debiteurenbeheer? Welke firma is een aanrader etc etc.
Nee, debiteurenbeheer wordt hier niet uitbesteed. Wij investeren graag in een goed contact met onze klanten, waar ons debiteurenbeheer (gewoon) deel van uitmaakt. Ook vind ik het wenselijk om zélf in de hand te houden hoe individuele zaken opgepakt worden.
We hebben er hier voor gekozen om standaard af te rekenen bij (af)levering. De meeste klanten vinden het prettig om niet vooraf af te hoeven rekenen, maar hebben er verder geen bezwaar tegen om bij ontvangst te betalen. Incidenteel leveren we op rekening, wat vrijwel altijd betaald wordt.
Nu ben ik niet bekend met jullie bedrijf, maar persoonlijk zou ik in eerste instantie kijken of er een mogelijkheid is om het aantal openstaande debiteuren terug te dringen. Je schrijft dat jullie webwinkel groeiende is, waarbij ongetwijfeld ook het aantal particuliere klanten groeiende is. Is het geen optie om een betaalwijze aan te bieden voor particulieren waar ze meer vertrouwd mee zijn, zoals Afterpay of verzending onder rembours? Het is altijd jammer om goede klanten kwijt te raken, door slordig betaalgedrag te faciliteren. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor bedrijven. Heeft het gros van jullie klanten als inkoopvoorwaarde dat er op rekening geleverd wordt? Kan de drempel voor levering op rekening misschien omhoog, door een directe(re) betaalmethode te verkiezen boven leveren op rekening?