Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

2e Hands Auto met Grijs Kenteken (Bijtelling)

22 maart 2017

Hallo,

Ik heb reeds een 2e hands auto via Marktplaats gekocht.
Het betreft een bestelauto van DEC 2007. (Marge auto)
De auto staat als privé geregistreerd, bij een Eenmanszaak.

Heb ik bij deze auto te maken met een bijtelling ?
Ik voldoe verder wel aan de eisen van de belastingdienst
10% zakelijk gebruik, 19 ct aftrek per zakelijke KM.

Ook werk ik met een km registratie.
 
w.r.dejong
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: 2e Hands Auto met Grijs Kenteken (Bijtelling)

23 maart 2017

Volgens mij gaat het hier heel erg om het feit. Rijd je de auto prive? of rijd je prive met je auto en staat die op de zaak? 

Zolang je auto prive staat hoef je geen bijtelling te betalen, maar mag je ook geen kosten van de auto op de zaak zetten. Wel kan je de gereden km's voor de zaak op dat moment belasten. 

Is je auto van de zaak en rijd je er meer dan 500 km prive mee dan moet je bijtelling betalen. 

Misschien heb je hier wat aan?
https://www.thinq.nl/blog/auto-zakelijk-of-prive
 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Re: 2e Hands Auto met Grijs Kenteken (Bijtelling)

23 maart 2017

Volgens mij gaat het hier heel erg om het feit. Rijd je de auto prive? of rijd je prive met je auto en staat die op de zaak? 

Zolang je auto prive staat hoef je geen bijtelling te betalen, maar mag je ook geen kosten van de auto op de zaak zetten. Wel kan je de gereden km's voor de zaak op dat moment belasten. 

Is je auto van de zaak en rijd je er meer dan 500 km prive mee dan moet je bijtelling betalen. 

Misschien heb je hier wat aan?
https://www.thinq.nl/blog/auto-zakelijk-of-prive
Ik gebruik de auto voornamelijk voor Privé, hiervoor voer ik € 0,19 per zakelijke KM op, overige kosten niet.

Het is dan voor mij duidelijk dat hierover geen bijtelling betaald hoeft te worden.

Dank voor deze info.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: 2e Hands Auto met Grijs Kenteken (Bijtelling)

23 maart 2017

Ik betwijfel of je dan wel het grijskenteken tarief voor ondernemers mag betalen, waarschijnlijk niet. En de auto moet natuurlijk vanuit prive geld betaald zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Re: 2e Hands Auto met Grijs Kenteken (Bijtelling)

23 maart 2017

Ik betwijfel of je dan wel het grijskenteken tarief voor ondernemers mag betalen, waarschijnlijk niet. En de auto moet natuurlijk vanuit prive geld betaald zijn.

De auto is vanuit Privé geld betaald.
Ik heb de brief van de belastingdienst er bijgenomen hierin staat het volgende vermeld:
Voorwaarden bestelautotarief voor ondernemers
U betaalt een lager tarief voor uw bestelauto, als u voldoet aan alle volgende voorwaarden:
  • U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer.
  • De bestelauto staat op uw naam, en u bent de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.
  • U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.
Wij passen het lage tarief voor ondernemers automatisch toe, als u bij ons als ondernemer voor de omzetbelasting geregistreerd bent.
Bent u ondernemer en is het lagere bestelautotarief niet automatisch toegepast? Stuur dan een brief naar de Belastingdienst/Centrale administratieve processen, Postbus 10013, 7301 GA Apeldoorn.
Ik voldoe aan al deze voorwaarden.
Op dit moment rij ik 75%  zakelijk, en 25% Privé.

Het is voor mij duidelijk zo.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 2e Hands Auto met Grijs Kenteken (Bijtelling)

24 maart 2017

Ik voldoe aan al deze voorwaarden.
Op dit moment rij ik 75%  zakelijk, en 25% Privé.
Het is voor mij duidelijk zo.
En eerder schrijf je:
Ik gebruik de auto voornamelijk voor Privé, hiervoor voer ik € 0,19 per zakelijke KM op, overige kosten niet.
Dus je weet nog niet zeker of je nu meer prive of zakelijk rijdt?
En als je 0,19 per zakelijke km rekent dan is het een prive auto want anders voer je alle kosten op.
 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Re: 2e Hands Auto met Grijs Kenteken (Bijtelling)

25 maart 2017

Ik voldoe aan al deze voorwaarden.
Op dit moment rij ik 75%  zakelijk, en 25% Privé.
Het is voor mij duidelijk zo.
En eerder schrijf je:
Ik gebruik de auto voornamelijk voor Privé, hiervoor voer ik € 0,19 per zakelijke KM op, overige kosten niet.
Dus je weet nog niet zeker of je nu meer prive of zakelijk rijdt?
En als je 0,19 per zakelijke km rekent dan is het een prive auto want anders voer je alle kosten op.
Sorry, dat is mijn fout. Het is precies andersom.
Ik bedoel dat ik meer zakelijk rijd dan privé - 75% zakelijk, en 25% privé. 

Voor mij is het zo helemaal helder.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht