Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
washand
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 maart 2017

Startende webshop: vraag of factuur

23 maart 2017

Hallo allemaal,

sinds oktober heb ik een kleine webshop. Omzet/winst was lange tijd niet meer dan een paar tientjes per maand. Nu groeit de webshop aardig door en ik heb de afgelopen week 3 grotere orders mogen ontvangen. Voor zowel de omzet als mijn merk/naamsbekendheid erg goed. Alleen willen zij allemaal een factuur krijgen voor de bestelling. Heel begrijpelijk, maar ik sta niet ingeschreven bij de KvK. Eerst had ik dit al uitgezocht en kwam erachter dat met een zeer kleine webshop inschrijving bij de KvK niet nodig is omdat het een hobby is. Zo heb ik dit ook altijd gezien. Ik ben student en heb een bijbaan. Mijn kleine internetwinkel is een hobby/leuk zakcentje. Advies wat ik nu moet doen? Ik zag dat je via PayPal wel gemakkelijk een factuur kan maken bijvoorbeeld, maar is inschrijving dan nodig? 

Graag hoor ik jullie mening en tips.

Washand
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Startende webshop: vraag of factuur

23 maart 2017

Als het hobby is en je geen bedrijf hebt dan kun je geen factuur sturen. 
Je kunt wel na betaling een kwitantie geven (betalingsbewijs) met het geleverde en de prijs zodat ze dat in de administratie kunnen opnemen.
 
Gebruikersavatar
Wallgrind
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 januari 2017
Contacteer:

Re: Startende webshop: vraag of factuur

24 maart 2017

Je moet je sowieso gaan inschrijven bij de KVK, want een paar grote orders is omzet en hier moet je gewoon omzet belasting over gaan betalen mits je onder de kleine ondernemers regeling valt
Tevens zeg je dat je al flink aan het groeien bent, tijd voor actie dus,
Prestashop - Hosting, Support, Managed Cloud VPS - https://www.wallgrind.nl
Wallgrind Solutions - Webshop op maat https://www.wallgrind.nl
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Startende webshop: vraag of factuur

24 maart 2017

Zodra je spreekt van "omzet" is er sprake van een bedrijf, dien je omzetbelasting (btw) af te dragen en je in te schrijven bij de KvK. Overigens moet je webwinkel ook aan alle eisen van de wet voldoen voor wat betreft informatieplicht, retouren etc. (zie elders op dit forum) Webwinkels (ingeschreven bij de KvK of niet) kunnen anders tegen een heel forse boete aanlopen. Als je dat allemaal niet wilt, zou ik geen webwinkel beginnen en gezellig af en toe wat spulletjes op Marktplaats verkopen en daar een leuk zakcentje mee verdienen als het je daar om te doen is. De verdiensten kun je dan gewoon aangeven bij je inkomstenbelasting. Zeg nou zelf: wie wil er nu iets kopen bij een amateuristische "webwinkel" die zijn zaakjes niet op orde heeft.,
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Startende webshop: vraag of factuur

24 maart 2017

 Zeg nou zelf: wie wil er nu iets kopen bij een amateuristische "webwinkel" die zijn zaakjes niet op orde heeft.,
Er zijn er genoeg die er iets kopen! Zeker als ze mooie spullen hebben (zelf gemaakt) maar dus niet als het de zoveelste hoesjeswebwinkel is.
En laten we wel wezen. Er zijn veel amateuristische webwinkels die alles beter op orde hebben en eerlijker handelen dan sommige "professionele" webwinkels. Ofwel de zin kan net zo goed zijn: wie wil er nu iets kopen bij een professionele "webwinkel" die zijn zaakjes niet op orde heeft
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Startende webshop: vraag of factuur

24 maart 2017

@Paul G. Tja, we zijn het over dit onderwerp al vaker niet eens geweest geloof ik.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht