Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Citalop
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 maart 2017

eCommerce op minderjarige leeftijd vragen

28 maart 2017

Hallo,

Ik ben van plan binnenkort een dropshipping webshop te gaan beginnen. Ik heb al een niche, een leverancier (in de US en EU) en manieren waarop ik kan advertisen (instagram o.a) dus dat is al allemaal achter de rug.
Ik heb nu alleen nog een aantal vragen;

- Hoe zit het met KvK en belasting etc (ik ben zelf 15 jaar dus minderjarig)? (Ik ben van plan voor nu alleen in de USA te ''shippen'' maar later ook in de EU). Ik raak het product zelf nooit aan en ik verzend het dus ook niet. Moet ik dan nogsteeds een KvK hebben omdat ik zelf in Nederland woon? En hoe zou ik dit kunnen doen? (Mijn ouders zouden evt wel mee willen werken als ik alles maar zelf betaal)

- Ik ben nog aan het twijfelen tussen Shopify en WooCommerce. Ik ben nu met WAMP bezig met Wordpress om WooCommerce uit te proberen maar daar ben je langer mee bezig. Ik heb het ook nog druk met school dus is het de 30 dollar per maand waard of zal ik een VPS kopen bij DigitalOcean voor 5 dollar per maand, een domein voor 12 per jaar en een gratis SSL certificaat bij Let's Encrypt?

Welk platform gebruiken jullie en ben je toen misschien overgestapt van ... naar ... ?
Andere tips oid zijn welkom! ;)

Mvg
 
Michaelos
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: eCommerce op minderjarige leeftijd vragen

29 maart 2017

Hallo,

Ik ben van plan binnenkort een dropshipping webshop te gaan beginnen. Ik heb al een niche, een leverancier (in de US en EU) en manieren waarop ik kan advertisen (instagram o.a) dus dat is al allemaal achter de rug.
Ik heb nu alleen nog een aantal vragen;

- Hoe zit het met KvK en belasting etc (ik ben zelf 15 jaar dus minderjarig)? (Ik ben van plan voor nu alleen in de USA te ''shippen'' maar later ook in de EU). Ik raak het product zelf nooit aan en ik verzend het dus ook niet. Moet ik dan nogsteeds een KvK hebben omdat ik zelf in Nederland woon? En hoe zou ik dit kunnen doen? (Mijn ouders zouden evt wel mee willen werken als ik alles maar zelf betaal)

- Ik ben nog aan het twijfelen tussen Shopify en WooCommerce. Ik ben nu met WAMP bezig met Wordpress om WooCommerce uit te proberen maar daar ben je langer mee bezig. Ik heb het ook nog druk met school dus is het de 30 dollar per maand waard of zal ik een VPS kopen bij DigitalOcean voor 5 dollar per maand, een domein voor 12 per jaar en een gratis SSL certificaat bij Let's Encrypt?

Welk platform gebruiken jullie en ben je toen misschien overgestapt van ... naar ... ?
Andere tips oid zijn welkom! ;)

Mvg
Hoi Citalop,

Ik las ergens dat het zeker niet onmogelijk is om een bedrijf te starten onder de 18, maar moet je wel toestemming van je ouders hebben voor het inschrijven bij de KvK. Daarnaast komt er wel iets meer bij kijken en gelden er weer andere regels voor minderjarigen. Toch is het een beetje een grijs gebied, en lijkt het mij het beste eventjes naar de KvK te bellen (of met je ouders). Wat betreft het inkopen, daar hoef je geen KvK voor te hebben. Maar voor doorverkoop en winstgevende diensten wordt er natuurlijk wel verwacht dat men zich inschrijft. (in dit geval dus nog niet)

Een eigen webshop neemt wel tijd in beslag inderdaad, WooCommerce biedt over het algemeen wel het meeste van alle webshop plugins en heeft brede support. Kijk vooral naar de reviews als je een webhosting of vps afsluit. Zelf erg goede ervaringen met transip; maar je betaalt daar ook wel voor. En al probeer je inderdaad eerst even een klein webhostingpakket, dan kom je ook al een aardig eind en kun je later verder kijken.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb kunnen helpen, groetjes!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: eCommerce op minderjarige leeftijd vragen

30 maart 2017

Gezien jouw leeftijd zijn en blijven jouw ouders verantwoordelijk voor jouw handelen. Dat betekent dat als jij iets doet waar jouw ouders het niet mee eens zijn, dat jouw ouders dat ongedaan kunnen maken. Voorbeeldje; jij bestelt producten op rekening bij een bedrijf en krijgt die producten netjes geleverd. Jouw ouders zijn het daar niet mee eens, dan kunnen zij die transactie ongedaan maken; de leverancier kan dan fluiten naar zijn geld en misschien zelfs zijn producten, als jij geen zin hebt om die terug te sturen.

Dit gaat in jouw geval natuurlijk niet gebeuren, maar de bedrijven waar jij zaken mee doet die hebben nooit die zekerheid, tenzij jouw ouders vooraf steeds tekenen voor alles wat je doet.

Voor 16 tot 18 jarigen kan handlichting aangevraagd worden bij een rechter. Als dat toegewezen wordt, dan betekent dat dat je zelfstandig en op eigen verantwoording mag handelen. 
 
Citalop
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 maart 2017

Re: eCommerce op minderjarige leeftijd vragen

30 maart 2017

Gezien jouw leeftijd zijn en blijven jouw ouders verantwoordelijk voor jouw handelen. Dat betekent dat als jij iets doet waar jouw ouders het niet mee eens zijn, dat jouw ouders dat ongedaan kunnen maken. Voorbeeldje; jij bestelt producten op rekening bij een bedrijf en krijgt die producten netjes geleverd. Jouw ouders zijn het daar niet mee eens, dan kunnen zij die transactie ongedaan maken; de leverancier kan dan fluiten naar zijn geld en misschien zelfs zijn producten, als jij geen zin hebt om die terug te sturen.

Dit gaat in jouw geval natuurlijk niet gebeuren, maar de bedrijven waar jij zaken mee doet die hebben nooit die zekerheid, tenzij jouw ouders vooraf steeds tekenen voor alles wat je doet.

Voor 16 tot 18 jarigen kan handlichting aangevraagd worden bij een rechter. Als dat toegewezen wordt, dan betekent dat dat je zelfstandig en op eigen verantwoording mag handelen. 
Dat klopt, maar ik heb geen contract oid met de leverancier.
De desbetreffende webwinkel biedt het aan om te dropshippen. Je kan gewoon orders plaatsen zonder dat je daarmee in overleg moet gaan. Ze gebruiken een bepaald systeem waarbij je korting krijgt als je veel besteld.
In principe zou elke particulier het kunnen doen, een vriend van mij zou het bijvoorbeeld ook gewoon kunnen bestellen.
Hij is op de site wel duurder dan aliexpress maar je hebt wel betere garantie en verzendtijden. Op aliexpress is het product bijvoorbeeld 9 dollar en op de site rond de 13+5 dollar shipping.
Ik kan het verkopen voor zon 30-60 dollar, terwijl andere sites er misschien 80-100 voor vragen.

En is digitalocean + woocommerce goed?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: eCommerce op minderjarige leeftijd vragen

31 maart 2017

Omdat jij zelf niet handelingsbevoegd bent, zouden jouw ouders alle overeenkomsten, aankopen, afspraken enz. die jij maakt, ongedaan kunnen maken. Dat brengt een risico met zich mee voor de bedrijven waar jij zaken mee doet.
maar ik heb geen contract oid met de leverancier.
In het geval dat je alles vooraf betaald is dat misschien ook niet nodig, maar anders zou je eigenlijk juist wél een contract moeten hebben, welke ook door jouw ouders getekend is. Het bedrijf heeft dan namelijk de zekerheid dat de aankopen die jij doet niet ongedaan gemaakt kunnen worden.

En naast de leverancier van de producten zijn er nog veel meer bedrijven waar jij mee te maken zult krijgen. Bijvoorbeeld een hostingbedrijf, misschien een bedrijf die jouw site maakt, marketing bedrijven enz. enz.