Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Juniper
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 april 2017

Wel of niet starten met een bedrijf

11 april 2017

Hallo allemaal,
Ik ben hier om wat meer te leren over het 'mogelijk' starten van een bedrijfje.

Het zit zo:

Omdat ik chronisch ziek ben heb ik geen werk, ik woon bij mijn partner. 
Als hobby ben ik anderhalf jaar geleden gestart met een webwinkel, op Etsy.com. Ik verkoop daar handgemaakte zilveren sieraden met edelsteen/mineraal. In principe was het oorspronkelijk puur een tijdverdrijf, die zichzelf moest terugverdienen. 
Maar.. door de tijd heen heb ik ontdekt dat het veel meer potentieel heeft dan ik vermoed had.
Het loopt zo goed, dat ik een groot deel van m'n producten uit de winkel heb gehaald, omdat ik anders bang ben dat ik 'teveel' verdien en een bedrijf moet worden. Ik weet niet precies waar die grens ligt, en hoe het allemaal zou moeten.

Om een (al te lang verhaal) kort te maken:
Afgelopen jaar heb ik voor ongeveer (iets minder dan) 6000 euro aan sieraden verkocht, via de webshop. Ongeveer een derde gaat eraf door materiaalkosten, en een 10de voor de kosten van Etsy.
Ik heb halverwege het jaar (2016) de helft van de producten van de site gehaald om te zorgen dat het niet verder groeide. Ik heb geen inventaris meer gekocht, en geen nieuwe producten ontworpen. Ik blokkeer de groei dus. Het zorgt er op dit moment voor dat ik dit jaar 2017, dat bedrag expres niet zal halen. 

Ik wil overwegen toch een bedrijf te starten, zodat het verder kan groeien. Ik zou, met gemak, het aantal producten kunnen vergroten. Ik heb er nu 25 in staan, maar ik denk dat ik, als ik serieus verder zou willen, het zou kunnen laten groeien tot 100 producten. 

Ik heb geen enkel verstand van ondernemen. Ik weet dat sieraden een erg verzadigde markt is, en daarom geloofde ik voorheen ook niet zo dat het succes kon hebben. Maar nu blijkt dat er misschien toch potentieel voor mij is. Maar bij het ondernemen zou ik zonder twijfel hulp nodig hebben van.. tja.. van wie?
Ik vroeg me af wat het advies zou zijn van anderen hier. Is het een belachelijk idee om er toch een bedrijfje van te willen maken?

-----------
Kleine extra puntjes zijn:
1. ik verkoop vooral aan mensen in het buitenland en buiten de EU, Etsy is een internationaal platform voor mensen die handgemaakte producten verkopen
2. ik koop mijn materiaal ook vooral uit het buitenland, wel binnen de EU
3. ik hoef qua materiaal en gereedschap ed eigenlijk niet veel meer te investeren de komende jaren. Ik heb al wat ik nodig heb, door mijn hobby van de afgelopen (jaren en jaren). En het kan thuis uitgevoerd worden dus een atelier of iets dergelijks is niet echt nodig.
 
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Wel of niet starten met een bedrijf

11 april 2017

Dus zo'n 3500 winst in een jaar. Dat kan best nog als hobby zo even door gaan. 
Wel bij de inkomstenbelasting bij overige werkzaamheden opgeven om geen problemen bij de belasting te krijgen. 
En dit is mijn persoonlijke mening er zijn er hier die er heel anders over denken.  
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Wel of niet starten met een bedrijf

11 april 2017

Ik weet niet wat de regels van ETSY zijn, maar daar blijven verkopen als bedrijf met een echte webwinkel ernaast zou toch geen probleem moeten zijn?
 
KajC
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 juni 2018
Contacteer:

Re: Wel of niet starten met een bedrijf

08 juni 2018

Dat is inderdaad lastig inschatten. Wellicht heb je hier iets aan? https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting
Alles over Bitcoin - https://currentcrypto.nl/
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.