Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
KENZADESIGN
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 april 2017

Eenmanszaak op naam vrouw

30 april 2017

Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraag: sinds 3 april mijn eenmanszaak (webshop) ingeschreven bij de KVK. Ik werk 40 uur in vast dienstverband. Toen ik de webshop begon was het idee wat anders. Naarmate ik me meer ging verdiepen na het inschrijven (kon toen pas bij veel groothandels kijken) kwam ik erachter dat er veel meer werk inzit en mijn vrouw heel veel moet gaan doen en ik dus eigenlijk alleen de website bij ga houden en meehelpen met verzendklaar maken enz. Mijn vrouw zal dus 80% van het werk moeten gaan doen.
Momenteel zit zij tot juni in de WW maar wij dachten er zelf aan dat het dus misschien beter is dat zij de eenmanszaak op haar naam zet.
Heeft dit ook fiscale voordelen sowieso omdat ik fulltime werk, en zij dus straks geen werk buiten de webshop heeft?
En is dit makkelijk te realiseren of komen er veel kosten bij enz?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Kenza Design
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Eenmanszaak op naam vrouw

01 mei 2017

Als jouw vrouw inderdaad het meeste werk verricht voor het bedrijf, dan is het beter dat het bedrijf op haar naam staat. Dat is veel goedkoper dan haar in dienst nemen, wat de andere keuze zou zijn.
Als jij ook nog werk gaat verzetten voor het bedrijf, dan is een VOF handiger. Jullie zijn dan beide eigenaar van het bedrijf. Dan hoef je niet voor onaangename verrassingen komen te staan als bij een controle blijkt dat jij ook werk verricht voor het bedrijf, maar dat je niet op de loonlijst staat. Je werkt dan zwart en dat mag niet

Met jouw vaste werk heeft het verder niet zo veel te maken, fiscaal gezien. Voor jouw vrouw kan het wel uitmaken. Ze zal haar WW en/of bijstand mogelijk kwijtraken als ze een bedrijf begint. UWV kan je daar meer over vertellen. 

Kosten zijn niet anders dan de kosten voor (het oprichten van) een eenmanszaak.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Eenmanszaak op naam vrouw

01 mei 2017

als bij een controle blijkt dat jij ook werk verricht voor het bedrijf, maar dat je niet op de loonlijst staat. Je werkt dan zwart en dat mag niet
Volgens mij mag je als partner meewerken in de zaak zonder op de loonlijst te staan. Dat wordt bij de belastingaangifte ook gevraagd en boven een aantal uren krijg je dan zelfs meewerkaftrek.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Eenmanszaak op naam vrouw

01 mei 2017

Ik kan het zo snel niet terug vinden, dus wellicht heb ik het mis, maar ik ben er vrij zeker van dat de firma op naam zou moeten staan van diegene die het meest werkt voor het bedrijf.

Daarnaast is er sprake van een uitkering, wat het iets lastiger maakt.

Vaak is de vraagstelling in vergelijkbare situaties iets anders, namelijk; "Mijn partner heeft een uitkering en ik ben in loondienst. Mijn partner wilt voor zichzelf beginnen maar we willen de uitkering niet kwijt. Kan het bedrijf op mijn naam staan als partner het (merendeel van) het werk doet en we dat niet aangeven?". In dat geval ga je snel naar fraude toe, met alle gevolgen van dien.
Daarom zou ik bij UWV navraag doen hoe het zit met de uitkering.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Eenmanszaak op naam vrouw

01 mei 2017

Wouter helemaal met je eens!
Ik bedoelde alleen het stukje dat je schreef "Als jij ook nog werk gaat verzetten voor het bedrijf, dan is een VOF handiger....." dat mag dus zonder problemen ook zonder VOF.
Meewerken als je in de WW zit is nooit slim (zelfs vrijwilligerswerk zonder inkomsten is al lastig) of moet je op zijn minst opgeven bij het UWV
 
KENZADESIGN
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 april 2017

Re: Eenmanszaak op naam vrouw

07 mei 2017

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn vrouw heeft vanaf komende juni geen WW meer en inmiddels hebben we beslotem het op haar naam te gaan doen (na navraag bij accountant) vanaf die datum.
Ik zal niet veel meer doen dan verzendklaar maken soms en/of de website misschien bijwerken. Dus fraude is het zeker niet.