Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Stealth
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 januari 2017

Hoe beste indekken tegen juridische problemen

09 mei 2017

Hallo,

Ik ben een ZZP'er en heb een webwinkel in onder andere stickers. Ik importeer een deel van mijn producten uit China.
Een van de producten die ik aanbood op mijn site was de sticker van een bekend merk, hierover ben ik aangesproken door de eigenaar van dit merk en gesommeerd dit te verwijderen omdat ik inbreuk maakte op het merkenrecht met dit product (anders werd er gedreigt met een rechtzaak). Uiteraard had de eigenaar gelijk en heb ik dit product meteen verwijderd.

Omdat ik nu onzeker ben over wat wel en wat niet toegestaan is heb ik de website tijdelijk offline gezet en ga ik mij eerst verdiepen in de regels. Graag zou ik hiervoor jullie hulp willen inschakelen.

Mijn vragen zijn concreet:

- Hoe kan ik mij in de toekomst beter indekken tegen dit soort problemen? Hoe kan ik zeker weten dat een product geen inbreuk maakt op de in Nederland geldende regels? Het meest simpele is natuurlijk niet producten met een merk/logo te gebruiken (wat ik ook niet meer doe). Maar hoe weet ik of een afbeelding van een anker of hartje niet door iemand vastgelegd is?

- In China vind je natuurlijk ik veel producten die sprekend lijken op de producten die in de Nederlandse winkels ook te krijgen zijn, ik heb het dan niet over iPhone's of zonnebrillen hiervan is het duidelijk dat het imitaties zijn. Maar een product zoals een schaar, vijl, paperclipbakje, etc. etc. vind ik vaak genoeg in de Nederlandse winkels voor €5, en voor €0,50 in China. Dit soort producten wil ik dus importeren en voor bijvoorbeeld €2 in Nederland verkopen. Hoe weet ik nu of ik geen inbreuk maak op iemand zijn rechten door deze producten te verkopen?