Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Stealth
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 januari 2017

Hoe beste indekken tegen juridische problemen

09 mei 2017

Hallo,

Ik ben een ZZP'er en heb een webwinkel in onder andere stickers. Ik importeer een deel van mijn producten uit China.
Een van de producten die ik aanbood op mijn site was de sticker van een bekend merk, hierover ben ik aangesproken door de eigenaar van dit merk en gesommeerd dit te verwijderen omdat ik inbreuk maakte op het merkenrecht met dit product (anders werd er gedreigt met een rechtzaak). Uiteraard had de eigenaar gelijk en heb ik dit product meteen verwijderd.

Omdat ik nu onzeker ben over wat wel en wat niet toegestaan is heb ik de website tijdelijk offline gezet en ga ik mij eerst verdiepen in de regels. Graag zou ik hiervoor jullie hulp willen inschakelen.

Mijn vragen zijn concreet:

- Hoe kan ik mij in de toekomst beter indekken tegen dit soort problemen? Hoe kan ik zeker weten dat een product geen inbreuk maakt op de in Nederland geldende regels? Het meest simpele is natuurlijk niet producten met een merk/logo te gebruiken (wat ik ook niet meer doe). Maar hoe weet ik of een afbeelding van een anker of hartje niet door iemand vastgelegd is?

- In China vind je natuurlijk ik veel producten die sprekend lijken op de producten die in de Nederlandse winkels ook te krijgen zijn, ik heb het dan niet over iPhone's of zonnebrillen hiervan is het duidelijk dat het imitaties zijn. Maar een product zoals een schaar, vijl, paperclipbakje, etc. etc. vind ik vaak genoeg in de Nederlandse winkels voor €5, en voor €0,50 in China. Dit soort producten wil ik dus importeren en voor bijvoorbeeld €2 in Nederland verkopen. Hoe weet ik nu of ik geen inbreuk maak op iemand zijn rechten door deze producten te verkopen?

- Hoe kan ik mij het beste afdekken tegen aansprakelijkheid (stel iemand ondervind schade doordat het product iets doet wat niet verwacht is), in hoeverre ben ik aansprakelijk voor schade? Als ik bijvoorbeeld in China een papierversnipperaar koop, en dit blijkt een ondeugdelijk product te zijn die de klant eletrocuteert ben ik natuurlijk aansprakelijk, maar hoe extreem moet ik denken? 

- Het maakt mij (nu) niet veel uit of mijn ik mijn webwinkel moet sluiten omdat ik het financieel niet red omdat er geen interesse is voor mijn producten, maar ik wil echter zoveel mogelijk voorkomen dat ik prive risico loop, ik wil immers niet dat ik door mijn hobby grote financiele problemen krijg. Schulden bij leveranciers heb ik zelf in de hand (als ik spullen koop zonder het geld ervoor te hebben weet ik zelf hoeveel ik prive moet bijspringen om de leverancier te kunnen betalen, maar als ik ineens een rechtzaak aan mijn broek krijg omdat ik een domme fout gemaakt heb wil ik dus voorkomen dat dit mijn prive situatie meesleurt).

Alvast bedankt!
 
Jaap
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 februari 2010

Re: Hoe beste indekken tegen juridische problemen

11 mei 2017

Ben je een eenmanszaak of een rechtspersoon?
Als eenmanszaak zou ik je sterk afraden producten te importeren uit China. Jij als importeur bent overal aansprakelijk voor als er hier in NL/EU iets met/door jouw producten gebeurt. Vervolgens moet jij het maar zien te verhalen op je China leverancier (vrijwel onmogelijk). Wat je nu doet is spelen met vuur. Wees blij dat er geen claim kwam. Om dit te voorkomen kun je het beste je eigen afbeelding ontwikkelen

Dingen als een schaar, paperclip etc. lijken mij vrij generiek. Er moeten natuurlijk geen disney figuren oid opstaan


Met een BV ben je beter beschermd tegen persoonlijke aansprakelijkheid,