Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Spikee
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 maart 2013

ZZP ingenieur freelance wie is mijn klant

24 juli 2017

Beste Nu weet ik dat dit niet specifiek met een webwinkel te maken heeft, maar gezien de hoeveelheid professionele
kennis die hier aanwezig is stel ik graag de vraag hier.

Mijn situatie is als volgt:
Ik doe bijna al mijn ingenieur werk via het platform Upwork. Dit platform zegt slechts een payment processor te zijn.
Maar klopt dit wel helemaal volgens de criteria van de belastingdienst / Nederlandse wet ?

- Dit platform stuurt de klant onder mijn bedrijfsgegevens een factuur; er is geen mogelijkheid om deze factuur zelf aan te passen
of hier gegevens aan toe te voegen (zoals btw).
- Dit platform rekent een service fee van 10 t/m 5% over het gefactureerde bedrag aan de klant. Ik krijg hier een factuur van; Gezien ik mijn btw nummer heb ingevoerd
rekent Upwork mij daar geen BTW voor aan.
- Dit platform brengt opdrachtgevers in contact met opdrachtnemers. Alle "contracten" lopen via het platform.
- In de terms of services staat dat men zelf verantwoordelijk is voor belastingen e.d. 
- Dit platform betaald mij direct 
- De klant betaald direct aan het platform
- De klant betaald het platform een fee van 2-3% o.i.d.
- Het betreft digitale diensten (ontwerpen)
- Volgens TOS van Upwork verlies ik het IP (autheursrecht) op mijn ontwerp na betaling
- De locatie van het creëren van het ontwerp is China op dit moment.

Nu heb ik het volgende probleem: 
Via het platform heb ik een ontwerp gemaakt voor iemand in Duitsland. Dit is een particulier.
Indien je die persoon direct als klant vanuit mijn bedrijf zou zien dan zou ik hier 21% aan belasting over moeten betalen. 
Er is geen mogelijkheid om dit handmatig of automatisch aan de factuur te laten toevoegen die het platform stuurt naar de klant.

Maar is die persoon wel direct mijn klant volgens de belastingdienst  / Nederlandse wet ? want upwork doet wel wat meer dan
puur een payment processor. Ik zie het eerder als een intermediary / uitzendbureau. Als ik eens kijk naar freelancer punt nl o.i.d. dan werken die puur als contact website.
Die doen zichzelf niet bemoeien met contracten, betalingen, hoge fee's e.d.

Is dit niet gewoon een Consumer -> business -> business constructie ? waarin upwork (gevestigd in USA) dus mijn klant / opdrachtgever is ?
Dat zou in mijn geval nogal wat geld schelen.

Op het forum van upwork is te zien dat meerdere mensen deze vraag zijn tegengekomen. Het platform zelf heeft hier geen antwoord op. 
De oplossing die in die forum posts zie is dat mensen upwork zelf als klant zien. De vraag is in hoeverre is dat correct en of legaal.

Indien het B2C zou zijn dan komt het er gewoon op neer dat ik dat soort opdrachten gewoonweg niet meer kan aannemen.
Gezien het platform geen provisie heeft voor btw (dus daar betaal je dan nog eens 20-5% over) en dat al die duizenden'
andere freelancers in de EU op het platfrom ook geen btw er over reken / betalen. Dan wordt je zo duur t.o.v. concurrentie
dat je gewoon geen werk krijgt.

Ik ben van plan om dit voor te leggen aan de belastingdienst zelf maar ik zag dat ze geen openbaar mail adres hebben.
Ik zit in China dus bellen e.d. is niet het makkelijkste.

Indien iemand hier ervaring mee heeft of tips heeft dan hoor ik het graag.
mvg
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: ZZP ingenieur freelance wie is mijn klant

24 juli 2017

Volgens mij is upwork jouw klant. Die laat andere klant betalen en zij betalen jou.
Maar waarom ze onder jouw bedrijfsgegevens dan een factuur sturen? Vreemd.
Jij krijgt factuur van hun zonder BTW? Waarom? Omdat ze in de USA zitten? Lijkt me niet kloppen. (jij bent Nederlands bedrijf(?))
En waarom heb je met particulieren een probleem en niet met bedrijven? Bij beide moet gewoon 21% BTW berekend worden. (Alleen voor bijv Duitsland kun je het dan weer verleggen, maar voor Nederland kan dat niet!)
Ik denk dat upwork iets niet goed doet.
 
Spikee
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 maart 2013

Re: ZZP ingenieur freelance wie is mijn klant

24 juli 2017

Buitenlandse bedrijven zouden dan hun btw nummer aanleveren. Dan is het probleem weg. Dan staat op de door upwork gegenereerde factuur VAT REVERSE CHARGED.

Upwork rekent mij geen btw gezien ik mijn btw nummer het opgegeven. Zijn werken volgens de MOSS regeling:
https://support.upwork.com/hc/en-us/sec ... 0728-Taxes

Factuur die upwork genereerd en naar de klant stuurt ziet er als volgt uit:
Factuur
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: ZZP ingenieur freelance wie is mijn klant

27 juli 2017

Volgens mij is het al niet toegestaan dat een ander bedrijf voor jou facturen uitschrijft. En je hier geen bezwaar tegen kan maken voor veranderingen aan het factuur.
Upwork is niet jou klant. Zij bemiddelen slechts. Net zoals bol.com eigenlijk doen. Echter zitten er nog wat grijzen vlakken in op dit gebied.

De zakelijke klanten in Nederland zullen geen bezwaar hebben om de btw te krijgen aangezien zij het kunnen terug vragen. Misschien kan je voor particuliere klanten er gewoon 21% berekenen. Na betaling schrijf je het oude factuur credit en maak je voor je eigen administratie een juist factuur met 21% BTW

Een situatie die ik ken wat er redelijk op lijkt en wat is toegestaan.
Ik ben chauffeur maar beschik niet over een transportvergunning. Ik schijf mij in bij een bedrijf die wel een transportvergunning heeft. In dit geval mag ik wel als ZZPer aan de slag omdat ik mag rijden op de vergunning van dat bedrijf. Dit bedrijf zoekt de klanten waar ik kan werken. Zelf bepaal ik de prijs en of ik de opdracht voor 1 dag of langere periode aanneemt. Indien akkoord schijf ik na de dienst het factuur uit en geeft deze aan de klant waar ik gewerkt hebt. Deze betaald het factuur aan het bedrijf met de transportvergunning. Deze haalt zijn percentage eraf en betaald mijn deel uit. Dit bedrijf ziet zichzelf als een bemiddelingsbureau en niet als werkgever/opdrachtgever.

De klant is dus degene waar je het werkt voor het verricht. En dus niet de persoon die slecht bemiddeld. Bol.com werkt ook deze wijze.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.