Beste Nu weet ik dat dit niet specifiek met een webwinkel te maken heeft, maar gezien de hoeveelheid professionele
kennis die hier aanwezig is stel ik graag de vraag hier.
Mijn situatie is als volgt:
Ik doe bijna al mijn ingenieur werk via het platform Upwork. Dit platform zegt slechts een payment processor te zijn.
Maar klopt dit wel helemaal volgens de criteria van de belastingdienst / Nederlandse wet ?
- Dit platform stuurt de klant onder mijn bedrijfsgegevens een factuur; er is geen mogelijkheid om deze factuur zelf aan te passen
of hier gegevens aan toe te voegen (zoals btw).
- Dit platform rekent een service fee van 10 t/m 5% over het gefactureerde bedrag aan de klant. Ik krijg hier een factuur van; Gezien ik mijn btw nummer heb ingevoerd
rekent Upwork mij daar geen BTW voor aan.
- Dit platform brengt opdrachtgevers in contact met opdrachtnemers. Alle "contracten" lopen via het platform.
- In de terms of services staat dat men zelf verantwoordelijk is voor belastingen e.d.
- Dit platform betaald mij direct
- De klant betaald direct aan het platform
- De klant betaald het platform een fee van 2-3% o.i.d.
- Het betreft digitale diensten (ontwerpen)
- Volgens TOS van Upwork verlies ik het IP (autheursrecht) op mijn ontwerp na betaling
- De locatie van het creëren van het ontwerp is China op dit moment.
Nu heb ik het volgende probleem:
Via het platform heb ik een ontwerp gemaakt voor iemand in Duitsland. Dit is een particulier.
Indien je die persoon direct als klant vanuit mijn bedrijf zou zien dan zou ik hier 21% aan belasting over moeten betalen.
Er is geen mogelijkheid om dit handmatig of automatisch aan de factuur te laten toevoegen die het platform stuurt naar de klant.
Maar is die persoon wel direct mijn klant volgens de belastingdienst / Nederlandse wet ? want upwork doet wel wat meer dan
puur een payment processor. Ik zie het eerder als een intermediary / uitzendbureau. Als ik eens kijk naar freelancer punt nl o.i.d. dan werken die puur als contact website.
Die doen zichzelf niet bemoeien met contracten, betalingen, hoge fee's e.d.
Is dit niet gewoon een Consumer -> business -> business constructie ? waarin upwork (gevestigd in USA) dus mijn klant / opdrachtgever is ?
Dat zou in mijn geval nogal wat geld schelen.
Op het forum van upwork is te zien dat meerdere mensen deze vraag zijn tegengekomen. Het platform zelf heeft hier geen antwoord op.
De oplossing die in die forum posts zie is dat mensen upwork zelf als klant zien. De vraag is in hoeverre is dat correct en of legaal.
Indien het B2C zou zijn dan komt het er gewoon op neer dat ik dat soort opdrachten gewoonweg niet meer kan aannemen.
Gezien het platform geen provisie heeft voor btw (dus daar betaal je dan nog eens 20-5% over) en dat al die duizenden'
andere freelancers in de EU op het platfrom ook geen btw er over reken / betalen. Dan wordt je zo duur t.o.v. concurrentie
dat je gewoon geen werk krijgt.
Ik ben van plan om dit voor te leggen aan de belastingdienst zelf maar ik zag dat ze geen openbaar mail adres hebben.
Ik zit in China dus bellen e.d. is niet het makkelijkste.
Indien iemand hier ervaring mee heeft of tips heeft dan hoor ik het graag.
mvg