Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
SPMF
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 juli 2017

Winst volledig onbelast

26 juli 2017

Is het gebruikelijk (dan wel mogelijk) dat de winst van een eenmanszaak volledig onbelast is door een overschot aan zakelijke kosten, die afgetrokken kunnen worden van de winst? Hiermee bedoel ik uitsluitend de zakelijke kosten en niet de aftrekposten voor de inkomstenbelasting.

Ik heb me door de Belastingdienst laten vertellen dat (op een aantal uitzonderingen na) alle zakelijke kosten aftrekbaar zijn van de winst. Waaronder dus ook kosten voor adverteren, verzending en verpakkingsmateriaal. Per bestelling zouden deze kosten mijn verwachte winst ruimschoots overschrijden, waardoor er naar mijn inzicht geen belastbare winst kan ontstaan.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Winst volledig onbelast

27 juli 2017

Dat is zeker mogelijk, maar let er wel op dat er dan geen winst is, zoals je dat in de 2e alinea omschrijft. Dat is iets anders als dat er wel winst is maar dat er geen belasting over betaald hoeft te worden, waar je over spreekt in de eerste alinea. 
En als je nog meer kosten maakt, dan maak je zelfs geen winst, maar verlies!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Winst volledig onbelast

27 juli 2017

De "winst" die jij omschrijft is volgens mij je omzet min de inkoop en dus de bruto winst. Als je al je kosten eraf trekt kom je uit op je netto winst. Dit is  (zonder de uitzonderingen) het bedrag waar belasting over betaald moet worden. Als je meer kosten hebt gemaakt als je bruto winst is het dus verlies. In principe zijn all kosten die noodzakelijk zijn om je bedrijf te runnen zijn aftrekbaar.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Winst volledig onbelast

28 juli 2017

"Per bestelling zouden deze kosten mijn verwachte winst ruimschoots overschrijden, waardoor er naar mijn inzicht geen belastbare winst kan ontstaan."

Dat kan, maar nu klinkt het bijna alsof je er dan bent. En dat is natuurlijk niet zo want je wil toch - al is het misschien op de langere termijn - toch geld gaan overhouden als je de som winstmarge - kosten maakt. Immers, dan pas heb je netto winst, oftewel echt geld dat je overhoudt...

Maar het is goed mogelijk om tenminste bij de start of zelfs wat langere tijd geen winst te maken. Sterker nog, ik denk dat het voor veel starters goed is als ze een ruime tijd incalculeren waarin ze geen cent winst uit hun bedrijf halen, er eerder geld in stoppen  - maar het moet niet te lang duren, er moet progressie zijn / een plan - en dat is volgens mij weer de andere valkuil voor veel beginnende internetondernemers - blijven hangen in een situatie zonder winst, lage prijzen, lage marges, en oplopende kosten, waardoor er veel werk gedaan wordt zonder winst, en zonder een plan te volgen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Winst volledig onbelast

02 augustus 2017

Je betaalt belasting over winst, niet over omzet. Je omzet is dus inderdaad onbelast (in sommige gevallen kun je zelfs de BTW in eigen zak steken). Echter is dat nog geen winst. Op langere termijn wil je namelijk toch wat gaan verdienen of je moet het zelf zien als hobby (waar ook niks mis mee is).
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Winst volledig onbelast

02 augustus 2017

Je betaalt belasting over winst, niet over omzet. Je omzet is dus inderdaad onbelast (in sommige gevallen kun je zelfs de BTW in eigen zak steken). Echter is dat nog geen winst. Op langere termijn wil je namelijk toch wat gaan verdienen of je moet het zelf zien als hobby (waar ook niks mis mee is).
Als geldt dat als het echt hobbymatig is of wordt je dus niet (meer) als ondernemer voor de btw gezien zou moeten worden, maar ach...