Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
willemijnb
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 februari 2011
Contacteer:

Melding van je webwinkel bij gemeente

03 februari 2011

Hoi allemaal!

Ik ben bezig met het starten van een webwinkel, en ik vroeg mij af hoe jullie het hebben gedaan mbt een melding van het hebben van een bedrijf aan huis bij je gemeente. Hebben jullie dit gemeld?
Aan de ene kant begrijp ik wel waarom het misschien moet, maar mijn bedrijf kost geen ruimte in huis (alleen de plek waar de computer staat, maar die is ook voor privé gebruik) en er komen geen klanten aan huis. Volgens mij gaat het aanvragen van zo'n vergunning in mijn situatie zijn doel een beetje voorbij en het kost toch €50,-...
Weet iemand of de KVK doorgeeft aan de gemeente dat je een bedrijf op jouw naam en jouw woonadres hebt staan?
Waarschijnlijk ga ik de vergunning toch aanvragen, maar ik vroeg me dus af hoe jullie dat hebben gedaan en hoe jullie er tegenaan kijken.

Groetjes,
Willemijn
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Melding van je webwinkel bij gemeente

03 februari 2011

Elke gemeente kan hier anders over oordelen, ze staan daar vrij in en is ook afhankelijk van de verordeningen en bestemmingsplannen.

Hier is het zo dat ik bij de gemeente ben geweest en ik zonder papiertje weer naar huis ben gegaan. Zolang het niet meer dan 25% van de woonruimte in beslag neem en er geen klachten komen van klanten aan de deur is er niks aan het handje. Komen er helemaal nooit klanten dan horen we er hier ook nooit wat van.

Hoogstwaarschijnlijk krijg je dus geeneens een vergunning omdat dat niet nodig is. Je kan daar alleen achter komen door in jouw eigen gemeente contact op te nemen met betreffende afdeling.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Melding van je webwinkel bij gemeente

03 februari 2011

Doordat de nieuwe, overkoepelende Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo) pas op 1 oktober 2010 inging, is dit een vaag gebied geworden.

In algemene zin kun je zeggen: als je vanuit huis een pc gebruikt voor zakelijke doeleinden, heb je geen vergunning nodig. Zou ook idioot zijn, want dan heeft elke werknemer die wel eens thuis werkt een vergunning nodig. Het enkele feit dat een eenmanszaak of een rechtspersoon (bijvoorbeeld BV of stichting) is gevestigd op een privé-adres, maakt je ook niet vergunningsplichtig.

Ingewikkelder wordt het vooral als de directe omgeving mogelijk hinder ondervindt van je bedrijfsactiviteiten. Voor het aanbrengen van reclame aan een pand of zelfs een naambord in de voortuin heb je bij veel gemeenten een vergunning nodig. Hetzelfde geldt voor de opslag van producten die het milieu zouden kunnen schaden of brandgevaarlijk zijn. Daarnaast zijn gemeenten niet zo dol op het gebruik van gemeentegrond, waarvan je concreet last kunt hebben als er vaak bezoekers voor de deur moeten kunnen parkeren aan de openbare weg.

Zoals Meesleepbeest terecht besluit: de enige sluitende oplossing is de gemeente bellen en uitleggen wat je wilt gaan doen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht