Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
vop123
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 oktober 2017

Vraag Belasting Boekhouding

25 november 2017

Goededag Iedereen,

Ik heb een vraag Ik ga beginnen aan een eigen webshop en veel spullen koop ik in via Ebay/marktplaats ik heb dus geen Facturen/kassabonnen alleen mijn Paypal Afschrijving.

Nu is mijn Vraag is het ook toegestaan dat ik alleen belasting afdraag als ik iets verkoop dus de 21% en dat ik geen belasting teruggave doe. Omdat ik alles 2de hands inkoop. Ik hoop dat iemand dit weet alvast bedankt.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Vraag Belasting Boekhouding

25 november 2017

Dan geldt de margeregeling. Kun je vinden op de site van de belastingdienst. Boekhouders weten ook wat je dan moet doen (en laten)
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Vraag Belasting Boekhouding

26 november 2017

Je inkoop valt dan inderdaad onder de 0% btw inkoop. 
Je kunt geen inkoop BTW van de aankoop terugvragen maar je moet wel de verkoop btw afdragen.
Verdiep je eens goed in de informatie op de website van de belastingdienst
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... egoederen/
Afhankelijk van uw kennis op dit gebied is het misschien inderdaad handig om het voor dat u aangifte doet er in ieder geval even er naar te laten kijken.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Vraag Belasting Boekhouding

26 november 2017

Je inkoop valt dan inderdaad onder de 0% btw inkoop
Nee, het valt onder GEEN btw.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Vraag Belasting Boekhouding

26 november 2017

En over de verkoop moet je 21% btw afdragen (en uiteraard ook aan de klant berekenen) over het verschil van de inkoop en de verkoop. Inkoop en verkoop van margegoederen moeten precies worden bijgehouden in een register. Bij inkoop van particulieren moet ook de herkomst (naw. gegevens van de verkoper) worden geregistreerd. Deze verplichting heeft denk ik tot doel de herkomst van evt. gestolen goederen te kunnen achterhalen.
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Vraag Belasting Boekhouding

29 november 2017

- Nee, het valt onder GEEN btw.
Klopt, foutieve beschrijving van mij.

- Bij inkoop van particulieren moet ook de herkomst (naw. gegevens van de verkoper) worden geregistreerd. Deze verplichting heeft denk ik tot doel de herkomst van evt. gestolen goederen te kunnen achterhalen.
Alleen bij inkopen boven de 500 euro.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ichtingen/