Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dylan-
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 januari 2018

Dropshippen hoe zit het fiscaal gedeelte?

03 januari 2018

Beste ondernemers,

Ik ben mij al enige tijd aan het inlezen over het dropship business model.
Sommige zeggen dat het een waardeloos model is anderen zeggen dat dit niet zo is.

Ik heb besloten het uit te proberen maar ik zit met wat vragen betreft belasting.
Ik koop mijn producten in uit China (A) waarna ik vervolgens eigenaar ben (B) maar de producten worden gelijk verstuurd naar de klant (C)
Hoe moet ik de belasting betalen, in Duitsland of Nederland?
Is verkoop in Amerika ook mogelijk, zoja waar moet ik dan rekening mee houden?

Ook heb ik gelezen dat tot €22 je geen invoerrechten en BTW hoeft te betalen maar ook dat dit alleen voor particulieren is.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite! :)
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Dropshippen hoe zit het fiscaal gedeelte?

03 januari 2018

Dropshipping is geen businessmodel. Het is een manier om je logistiek te regelen.

Fiscaal gezien is het daarom op zich niet anders dan wanneer jij het eerst vanuit China naar jouw eigen magazijn in Nederland zou laten brengen en vervolgens vanuit Nederland zou verkopen in bijvoorbeeld Duitsland of Amerika.

Bij de import moet jij als importeur zorgen dat alle invoerheffingen en dergelijk voldaan zijn. Omdat je gebruik maakt van dropshipping moet je er voor zorgen dat het bedrijf die de pakketjes bij jouw klant bezorgt, dit aan jou factureert. Tenminste, ik neem niet aan dat je de klant wilt verrassen met een extra rekening met BTW en invoerheffing.

Naast het fiscale gedeelte is er nog veel meer wetgeving waar je mee te maken krijgt als importeur. Jij bent als importeur voor de wet gezien de fabrikant. Daarmee komt ook aansprakelijkheid als jouw producten schade veroorzaken. Zorg dat jouw producten voldoen aan de richtlijnen van het land waarin je ze verkoopt en zorg dat je een knappe verzekering hebt.
 
Dylan-
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 januari 2018

Re: Dropshippen hoe zit het fiscaal gedeelte?

04 januari 2018

Hee Wouter, 

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik gekeken in de EU regels maar ik kan niks vinden over waar mijn artikel aan moet voldoen.
Het is ook echt een super klein product gemaakt van leer wat eigenlijk geen schade aan de consument aan kan richten.

Dus stel ik verkoop een product wat direct vanaf de dropship supplier uit China naar een klant in Duitsland word verstuurd.
Dan betaal ik omzet belasting hier in Nederland?

Scenario B: Stel ik verkoop een product wat verzonden word naar een klant in Amerika vanuit Amerika.
Moet ik dan BTW betalen aan de Amerikaanse Tax authority?

Betreft de import kosten: De producten zijn vaak super goedkoop dus onder de €22 moet ik hiervoor import kosten +  inklaringskosten betalen?
En is bedrag van €22 in de gehele EU hetzelfde?

Ik wil graag voorkomen dat mijn klant een extra rekening aan de deur moet betalen.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Dropshippen hoe zit het fiscaal gedeelte?

04 januari 2018

Lees het handboek ondernemen door, daar staat veel info in.

Met omzet belasting zijn er heel veel uitzonderingen en scenario's denkbaar. Het hangt er bijvoorbeeld van af of jouw klant een consument of bedrijf is en het hangt er vanaf hoeveel jij op jaarbasis verkoopt in een bepaald EU land. Zorg dus dat je ook goed weet hoe de belastingregels in de EU werken als je in de hele EU gaat leveren, zodat je niet achteraf een aanslag van de belastingdienst gepresenteerd krijgt.

In Amerika gelden per staat andere belastingregels, dus ook daar zul je je goed op in moeten lezen. 

Voor wat betreft importkosten, daar kan de Douane je meer over vertellen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.