Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
smasnu
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 januari 2018

Oriënterende fase - KVK

14 januari 2018

Beste mensen,

Ik zit momenteel in de oriënterende fase om een webwinkel te beginnen. Veel dingen heb ik al geregeld, maar om te kijken hoe het een en ander financieel uitpakt, zal ik mezelf in moeten schrijven bij de KVK. Dat is (denk ik) de enige manier waarop ik achter mijn inkoopprijzen kan komen, en dus kan zien of ik er wat aan over houd.

Op fora lees ik tegenstrijdige berichten (in oude topics), en op de site van de KVK staat iets over 'maximaal één week van tevoren inschrijven'. 

Weet iemand of ik mezelf bij wijze van spreken aankomende week in zou kunnen schrijven, terwijl ik 2 maanden later pas echt start?

Alvast bedankt!
 
TristanP
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 december 2017

Re: Oriënterende fase - KVK

15 januari 2018

Om als ondernemer aangemerkt te worden dien je aan een drietal criteria te voldoen. Je dient goederen of diensten te leveren, daar meer dan een symbolische vergoeding voor te vragen en deelnemen aan het economische verkeer. Daarnaast zijn er nog een aantal indicatoren. Zo moeten werkzaamheden regelmatig plaatsvinden (1 keer per jaar op een markt staan kwalificeert je niet als ondernemer), moet je in grote mate zelfstandig kunnen bepalen hoe en wanneer je je werk doet en zal het er bij 1 opdrachtgever snel de schijn van ophebben dat je eigenlijk in loondienst werkt.

Als je niet aan alle criteria voldoet kan je je tóch inschrijven, als je wel aan de criteria gaat voldoen. Het kan zijn dat de KvK je vraagt dit ook aan te tonen.

Wat betreft de inkoopprijzen inzien. Sommige bedrijven leveren inderdaad uitsluitend aan ondernemers en kiezen er ook voor om de prijzen niet aan particulieren te geven. Dit zijn echter keuzes van deze leveranciers en puur het inzien van deze prijzen, maakt jou geen ondernemer. Je louter daarvoor inschrijven bij de KvK is dan ook niet mogelijk. Het oriënteren op een onderneming is geen grond om als ondernemer aangemerkt te worden.

De dingen die je al hebt geregeld daarintegen kunnen dat héél goed wél zijn. Heb je je verkoopplatform al (deels) ingericht of heb je andere investeringen gedaan, of ga je deze op korte termijn doen, dan kan je goed aannemelijk maken ondernemer te zijn. 
De soep wordt ook niet altijd zo heet gegeten als 'ie wordt opgediend. Als jij nu al druk in de weer bent met het zoeken van leveranciers en werkelijk de commitment hebt om over 2 maand te beginnen met verkopen, zal waarschijnlijk niemand je een strobreed in de weg leggen.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Oriënterende fase - KVK

20 januari 2018

In de praktijk kun je je gewoon inschrijven. Je niet inschrijven terwijl je wel onderneemt is een probleem. Je inschrijven terwijl je (nog) niet onderneemt is geen probleem. Wil je echt starten, dan is de enige manier ook echt beginnen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Oriënterende fase - KVK

21 januari 2018

Het inschrijven kost je ook maar €50,-. Als je dat teveel zou vinden,  moet je eigenlijk niet eens beginnen met ondernemen :)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.