Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
koenka
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 januari 2018

BTW vraag: Prestaties vanuit het buitenland

29 januari 2018

Hallo mede-ondernemers,

Ik heb als startende ondernemer een vraag over de OZB aangifte.

Ik importeer veelal vanuit China. Nu begrijp ik dat je de voorbelasting (in mijn geval enkel BTW bij invoer) mag aftrekken van hetgeen wat je bij je klanten in rekening brengt aan BTW. (Te betalen aan fiscus = belasting gefactureerd - voorbelasting betaald)

Nu stuit ik op vraag 4a. "Levering/diensten uit landen buiten de EU". Dit is van toepassing, omdat ik importeer. Ik kan het bedrag waarover omzet belasting wordt berekend invoeren, maar als ik dan vervolgens het veld ernaast 'omzetbelasting' invul gaat er bij mij een groot vraagteken op. Ik heb geen verleggingsregeling (artikel 23) en heb de BTW reeds betaald aan vervoerders DHL/UPS etc. Als ik het zoals onderstaand invoer, dan betaal ik onderaan de streep de volle mep aan BTW en lijkt het alsof ik mijn voorbelasting nergens vanaf trek.

1a. (Levering/diensten belast met hoog tarief) 

Hier voer ik het BTW bedrag in dat ik heb gefactureerd aan mijn klanten
Bijvoorbeeld E1000,00.- BTW

4a. (Leveringen/diensten uit landen buiten de EU) 

Hier voer ik het bedrag in wat ik heb geïmporteerd, daarnaast het bedrag wat ik heb betaald aan BTW bij invoer

Bijvoorbeeld
E2000,00.- geimporteerd
E300,00.- BTW betaald (normaliter zou dit ~21% van E2000,00.- (afhankelijk van de optelsom customs duties), maar ik heb ook veel kleingoed wat zonder inklaring/BTW vrij wordt geleverd)


5b. (Voorbelasting)

E300,00.- Voorbelasting (BTW betaald aan DHL/UPS bij invoer)


Onder de streep volgens belastingdienst:

E1000BTW gevorderd klantorders + 300BTW betaald bij invoer - 300BTW voorbelasting. = E1000BTW te betalen. 

Dit hoort toch E700,00.- te zijn? (Belasting gevorderd - voorbelasting betaald) Dien ik bij vraag 4a. in het bovenstaande voorbeeld E2000 / E0 in te voeren, omdat ik geen verleggingsregeling heb?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: BTW vraag: Prestaties vanuit het buitenland

11 maart 2018

Misschien een beetje late reactie. Maar er komen een aantal boekingen.
In inkoop bedrag boek je met 0%
Het factuur van de vervoerder bestaat uit 2 of meerdere delen. BTW en Inklaringskosten en evt nog een extra heffing aan de hand van het HS-code en/of dump heffing.

Om de afgedragen BTW te boeken maak je kosten die op het aangegeven BTW bedrag. Daarna boek je het ex BTW bedrag credit waardoor de dus de BTW boekt. De overige kosten boek je apart. Inklaringskosten zijn dacht ik zonder BTW en de heffingen zijn altijd zonder BTW

VB. Je koop voor 100 euro in. Je betaald aan de deur 21% BTW en 10 euro inklaring kosten Dus totaal 21 + 10 = 31 euro.
1e boeking 100 euro 0% BTW
2e boeking 100 euro + 21% BTW = 121 incl
3e boeking -100 euro 0% BTW (de BTW is nu geboekt)
4e boeking 10 euro inklaringskosten met/zonder BTW afhankelijk van de vervoerder.

Er worden nu dus 110 euro aan kosten geboekt. en bij de voorbelasting 5b zal er 21 euro staan.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl