Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Zoefff
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 juni 2016

Vragen mbt. dropshipping China

24 maart 2018

Hallo allemaal,

Sinds enkele tijd ben ik op zoek naar informatie over het starten van een dropshipping webshop. De spullen die ik ga verkopen zullen afkomstig zijn uit China en zullen qua inkoopprijs rond de €2 zitten, verkoopprijs dacht ik aan €7,50. Ik wil zowel in Nederland als in andere EU landen verkopen.

Even ter opheldering en om opmerkingen die ik in vele topics (misschien wel terecht) voorbij heb zien komen te voorkomen:
- Ja, ik weet zeker dat deze dropshipper betrouwbaar is en goede producten levert; ik heb privé al 50+ producten bij deze verkoper besteld en alles was in perfecte staat.
- Iets zeggen over lange verzendtijden en dergelijke is niet nodig; hier heb ik reeds onderzoek naar gedaan en deze vallen voor de meeste EU landen te reduceren tot max. 2 weken. Track&trace is voor de klanten uiteraard gewoon mogelijk.
- Ja, ik ben me ervan bewust dat veel webshops dropshippen vanuit China. Echter zit er (in Europa) nog geen enkele webshop in de artikelen die ik in mijn hoofd heb.

Echter zit ik nu met enkele vragen waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.
1. Als je ook aan andere landen in Europa verkoopt, hoe zit dit dan met het afstaan van BTW? Klopt het dat je geen BTW hoeft af te staan zolang je onder de drempelbedragen voor afstandsverkopen blijft? Moet je deze BTW dan wel gewoon in rekening brengen bij de klant, of is dat dan ook niet nodig?
2. Als de bestellingen onder de magische grens van €22 blijven, ben ik dan als bedrijf nog steeds verplicht invoer / BTW af te staan? Ook als een ander de verzending regelt?
3. Is de dropshipper verplicht BTW in rekening te brengen bij mij? Als hij mij een factuurtje stuurt, wat moet daar dan allemaal opstaan? Geen zin in gedonder met de belastingdienst.

In mijn hoofd leek dit me gewoon het meest logisch:
1. Nederlandse klant koopt product voor €7,50 (dus €6,30 en €1,30 BTW 21%)
2. Ik bestel bij mijn dropshipper dat product voor €2 en laat het verzenden naar mijn klant.
3. Dropshipper stuurt het pakketje op naar Nederlandse klant en schrijft netjes op de verpakking dat de waarde van de inhoud in dit geval €6,30 is (of €7,50? Geen idee of BTW onder de waarde valt)
4. Klant ontvangt het pakketje zonder verder te maken te krijgen met invoer, BTW of douane.
5. Ik sta aan het eind van het jaar / half jaar die €1,30 BTW gewoon netjes af aan de Nederlandse belastingdienst.

Zou iemand me kunnen laten weten of dit bovenstaande klopt? Antwoord op mijn vragen wordt ook zeker gewaardeerd! Indien jullie nog verdere informatie nodig hebben, kan ik deze uiteraard geven.

Alvast heel erg bedankt!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Vragen mbt. dropshipping China

26 maart 2018

1. Als je ook aan andere landen in Europa verkoopt, hoe zit dit dan met het afstaan van BTW? Klopt het dat je geen BTW hoeft af te staan zolang je onder de drempelbedragen voor afstandsverkopen blijft? Moet je deze BTW dan wel gewoon in rekening brengen bij de klant, of is dat dan ook niet nodig?
Je moet de BTW wel af staan. Blijf je onder het drempelbedrag voor afstandsverkopen (niet te verwarren met het drempelbedrag van 22 euro voor invoer, dat is heel iets anders) dan draag je de BTW af in NL in plaats van in het land van levering.
2. Als de bestellingen onder de magische grens van €22 blijven, ben ik dan als bedrijf nog steeds verplicht invoer / BTW af te staan? Ook als een ander de verzending regelt?
Ja en ja.
3. Is de dropshipper verplicht BTW in rekening te brengen bij mij? Als hij mij een factuurtje stuurt, wat moet daar dan allemaal opstaan? Geen zin in gedonder met de belastingdienst.
Gezien jouw leverancier in China zit zal daar geen BTW op staan. De BTW wordt in rekening gebracht door de douane of het bedrijf dat voor jouw de inklaring regelt. Aangezien jij de importeur bent, moet jij er voor zorgen dat de gegevens juist bij de douane en belastingdienst aangegeven worden. Jouw leverancier heeft daar op zich weinig tot niets mee te maken.

4. Klant ontvangt het pakketje zonder verder te maken te krijgen met invoer, BTW of douane.
Dat gebeurt alleen als jij zorgt dat je de BTW en inklaring al geregeld hebt voordat het pakketje bij de klant terecht komt. Anders kan de klant misschien alsnog de inklaringskosten en eventueel BTW en invoerrechten betalen. Zorg dus dat je dat voor elkaar hebt.
5. Ik sta aan het eind van het jaar / half jaar die €1,30 BTW gewoon netjes af aan de Nederlandse belastingdienst.
Waarschijnlijk per kwartaal of maand, maar dat zal de Belastingdienst jou vertellen.
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Vragen mbt. dropshipping China

26 maart 2018


In mijn hoofd leek dit me gewoon het meest logisch:
1. Nederlandse klant koopt product voor €7,50 (dus €6,30 en €1,30 BTW 21%)
2. Ik bestel bij mijn dropshipper dat product voor €2 en laat het verzenden naar mijn klant.
3. Dropshipper stuurt het pakketje op naar Nederlandse klant en schrijft netjes op de verpakking dat de waarde van de inhoud in dit geval €6,30 is (of €7,50? Geen idee of BTW onder de waarde valt)
4. Klant ontvangt het pakketje zonder verder te maken te krijgen met invoer, BTW of douane.
5. Ik sta aan het eind van het jaar / half jaar die €1,30 BTW gewoon netjes af aan de Nederlandse belastingdienst.
Zonder je te ontmoedigen, maar als je zelf had uitgezocht dat het zo werkt ga je van een hele koude kermis thuiskomen, en krijg je heel veel boze klanten. 

De enige logische methode is door het zelf groot in te kopen en vanuit je eigen magazijn (plank, kast) door te sturen.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Vragen mbt. dropshipping China

27 maart 2018

De 2 grote nadelen hiervan is dat het product vaak geen verpakking heeft. Het product wordt uitgepakt om verzendkosten te sparen. Ten tweede is er een lange levertijd want mensen op zich niet erg vinden als het de juiste prijs is. Waarom zullen zij dit product niet rechtstreeks bestellen?
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Vragen mbt. dropshipping China

27 maart 2018

Waarom zullen zij dit product niet rechtstreeks bestellen?
Ik zou kopen bij de Nederlandse winkel als ik twijfel of het het juiste product is en wat duurder is. Terugzenden naar china is niet handig maar met een winkel in Nederland kan ik het zo retourneren voor een paar euro. (Ook iets om als winkel met dropshipping rekening mee te houden)
 
Zoefff
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 juni 2016

Re: Vragen mbt. dropshipping China

31 maart 2018

Zonder je te ontmoedigen, maar als je zelf had uitgezocht dat het zo werkt ga je van een hele koude kermis thuiskomen, en krijg je heel veel boze klanten. 
Juist daarom vraag ik het hier toch? Hahaha. Gewoon omdat ik zelf geen professional ben en de antwoorden van mensen die er wél al helemaal in thuis zijn dus heel handig kunnen zijn.
 
Zoefff
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 juni 2016

Re: Vragen mbt. dropshipping China

31 maart 2018

De 2 grote nadelen hiervan is dat het product vaak geen verpakking heeft. Het product wordt uitgepakt om verzendkosten te sparen. Ten tweede is er een lange levertijd want mensen op zich niet erg vinden als het de juiste prijs is. Waarom zullen zij dit product niet rechtstreeks bestellen?
Het zijn kleine producten en daarom kunnen ze dus gewoon netjes verpakt opgestuurd worden. Mensen bij jou laten bestellen in plaats van rechtstreeks draait na mijn gevoel grotendeels ook om klantenbinding en marketing. Goede SEO gericht op het land waarin je wilt verkopen en relevante advertenties op Facebook kunnen ook een hoop doen. Ik werk als grafisch designer voor een bedrijf dat websites bouwt en heb daar genoeg webshops gezien die succesvol zijn geworden. Ook wanneer de producten voor iedereen rechtstreeks te bestellen zijn. Andere belangrijke factoren zijn, zoals hieronder al genoemd, retourneren en klantenservice.
 
Zoefff
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 juni 2016

Re: Vragen mbt. dropshipping China

31 maart 2018

1. Als je ook aan andere landen in Europa verkoopt, hoe zit dit dan met het afstaan van BTW? Klopt het dat je geen BTW hoeft af te staan zolang je onder de drempelbedragen voor afstandsverkopen blijft? Moet je deze BTW dan wel gewoon in rekening brengen bij de klant, of is dat dan ook niet nodig?
Je moet de BTW wel af staan. Blijf je onder het drempelbedrag voor afstandsverkopen (niet te verwarren met het drempelbedrag van 22 euro voor invoer, dat is heel iets anders) dan draag je de BTW af in NL in plaats van in het land van levering.
2. Als de bestellingen onder de magische grens van €22 blijven, ben ik dan als bedrijf nog steeds verplicht invoer / BTW af te staan? Ook als een ander de verzending regelt?
Ja en ja.
3. Is de dropshipper verplicht BTW in rekening te brengen bij mij? Als hij mij een factuurtje stuurt, wat moet daar dan allemaal opstaan? Geen zin in gedonder met de belastingdienst.
Gezien jouw leverancier in China zit zal daar geen BTW op staan. De BTW wordt in rekening gebracht door de douane of het bedrijf dat voor jouw de inklaring regelt. Aangezien jij de importeur bent, moet jij er voor zorgen dat de gegevens juist bij de douane en belastingdienst aangegeven worden. Jouw leverancier heeft daar op zich weinig tot niets mee te maken.

4. Klant ontvangt het pakketje zonder verder te maken te krijgen met invoer, BTW of douane.
Dat gebeurt alleen als jij zorgt dat je de BTW en inklaring al geregeld hebt voordat het pakketje bij de klant terecht komt. Anders kan de klant misschien alsnog de inklaringskosten en eventueel BTW en invoerrechten betalen. Zorg dus dat je dat voor elkaar hebt.
5. Ik sta aan het eind van het jaar / half jaar die €1,30 BTW gewoon netjes af aan de Nederlandse belastingdienst.
Waarschijnlijk per kwartaal of maand, maar dat zal de Belastingdienst jou vertellen.
Heel erg bedankt! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga aan de hand van deze antwoorden weer rustig verder op onderzoek uit. Wil geen overhaaste beslissingen maken hahaha.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Vragen mbt. dropshipping China

07 mei 2018

Niet doen.
2 euro inkoop, 7,50 verkoop. Lijkt pijnloze handel. Maar: achter elke order zit een klant. Mogelijk een zeikerd. Mogelijk een ongeduldige persoon. En geduld ga je nodig hebben met dropship vanuit China. 
Beter spaar je wat geld, koop je klein in en leg je het bij jezelf op voorraad. Dan heb je het levertijden-probleem opgelost.
Dropshipment is natuurlijk bedoeld om geen voorraad investering te hoeven doen. Maar als die investering heel laag is, waarom dan nog dropshippen?

Beter zoek je een markt met duurdere artikelen, meer netto marge, minder orders maar ook minder klanten met potentiële problemen. En op de lange termijn meer winst.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht