Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Regels 'geoblocking'

29 maart 2018

Zoals meer mensen ben ik dankzij de AVG (GDPR) wat extra aan het duiken in wetgeving.

Nu vroeg ik me iets af over de nieuwe anti 'geoblocking' regels in Europa.

Zie 
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... -commerce/
http://www.consilium.europa.eu/en/polic ... -blocking/

Dat je bezoekers niet mag geoblocken op ip spreekt voor zich, je mag ook geen andere kosten rekenen, moet dezelfde betaalwijzen aanbieden, etc. 

Ik snap ook uit de wetgeving dat ik niet (wat ik wel deed) mensen uit andere Europese landen mag beperken in hun betaalwijze.

Heb er  echter 2 vragen bij: 
- Er staat (bij KVK) dat je ook dezelfde verzendopties moet bieden. Snap dit niet helemaal. Prijs zal sowieso afwijken, ophalen lijkt me ook niet echt relevant.. Zou dat aangeboden moeten blijven?
- Kan ik wel gewoon een selectie maken aan welke landen ik lever en vanuit welke landen men dus bestellen kan? dit kreeg ik niet gelijk duidelijk. (ik beperk me nu tot duitsland, nl, belgië)
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Regels 'geoblocking'

30 maart 2018

Zoals meer mensen ben ik dankzij de AVG (GDPR) wat extra aan het duiken in wetgeving.

Nu vroeg ik me iets af over de nieuwe anti 'geoblocking' regels in Europa.

Zie 
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... -commerce/
http://www.consilium.europa.eu/en/polic ... -blocking/

Dat je bezoekers niet mag geoblocken op ip spreekt voor zich, je mag ook geen andere kosten rekenen, moet dezelfde betaalwijzen aanbieden, etc. 

Ik snap ook uit de wetgeving dat ik niet (wat ik wel deed) mensen uit andere Europese landen mag beperken in hun betaalwijze.

Heb er  echter 2 vragen bij: 
- Er staat (bij KVK) dat je ook dezelfde verzendopties moet bieden. Snap dit niet helemaal. Prijs zal sowieso afwijken, ophalen lijkt me ook niet echt relevant.. Zou dat aangeboden moeten blijven?
- Kan ik wel gewoon een selectie maken aan welke landen ik lever en vanuit welke landen men dus bestellen kan? dit kreeg ik niet gelijk duidelijk. (ik beperk me nu tot duitsland, nl, belgië)
Om op je 2e vraag te antwoorden. Ja dit mag. Als je geen leveringsoptie aanbiedt voor Frankrijk dan ben je ook niet verplicht om in Frankrijk te leveren. Ja mag ze niet blokkeren, maar je bent ook niet verplicht om er te leveren.
Handelaren mogen de toegang voor klanten tot hun online-interface niet blokkeren of beperken op basis van nationaliteit of verblijfplaats.

Voorts zullen handelaars niet worden verplicht goederen te leveren aan klanten buiten de lidstaat waar zij levering aanbieden.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Regels 'geoblocking'

30 maart 2018

Dank! Dat had ik nog niet helemaal goed gelezen, maar inderdaad!

Blijft alleen vraag 1 nog over :) 
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Regels 'geoblocking'

30 maart 2018

- Er staat (bij KVK) dat je ook dezelfde verzendopties moet bieden. Snap dit niet helemaal. Prijs zal sowieso afwijken, ophalen lijkt me ook niet echt relevant.. Zou dat aangeboden moeten blijven?
Zoals ik bij de kvk lees:
"Ook moeten dezelfde prijzen, verzend- en betaalopties gehanteerd worden."

De PRODUCT prijzen moeten voor iedere bezoeker gelijk zijn, ongeacht vanaf welk adres ze jouw site bezoeken.
Voor bezorging en betaling hoef je slechts dezelfde OPTIES aan te bieden, hier mag je dus wel andere prijzen aan koppelen.

Overigens ben ik het met je eens dat het weinig meerwaarde heeft om in elk land de diverse betaal en verzendopties aan te bieden, zeker omdat niet elke optie in elk land beschikbaar is.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Regels 'geoblocking'

07 mei 2018

Mag je niet geoblocken? Wie zegt dat? Wat een onzin. 
Ik heb op een site wegens aanhoudende hack pogingen en spam Rusland en Oekraïne geblokkeerd. Opgeruimd staat netjes.