Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Belgische firma bestelt via shop, betaalt particulier, wil btw terug. En nu?

18 april 2018

Zie titel.
Het gebeurt me regelmatig dat een Belgische (medewerker van een) firma bestelt, via de webshop betaalt en dan een tijd later (op aandringen van de boekhouder) van de order een intracommunautaire levering wil maken.
Echter heb ik dan op basis van de webshop bestelling de btw al afgedragen aan de Nederlandse belastingdienst. Als ik het teruggeef aan de klant, betaal ik dus 2x.

De meeste buitenlandse (EU) firma's melden zich buiten de shop om, krijgen via mijn facturatie-programma een btw-vrije factuur.
Ik kan dat programma gebruiken om een correctie-factuur te maken, maar wat moet daar nou op staan, zodat ikzelf er niet bij in schiet en de klant ook blij is?
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Belgische firma bestelt via shop, betaalt particulier, wil btw terug. En nu?

19 april 2018

Wat je zou kunnen doen is een credit-factuur maken via jouw facturatie-programma en vervolgens een nieuwe btw-vrije factuur. Dan wordt dat met je volgende BTW aangifte rechtgetrokken.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Belgische firma bestelt via shop, betaalt particulier, wil btw terug. En nu?

19 april 2018

Dat is denk ik het beste.
Eerder probeerde ik dat op 1 factuur te doen (de webshop order crediteren en dan meteen voor het juiste bedrag debiteren) maar dat klopt volgens mij eigenlijk niet.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Belgische firma bestelt via shop, betaalt particulier, wil btw terug. En nu?

19 april 2018

Dat klopt inderdaad niet.

Eerst een credit maken inclusief BTW zodat het gelijk is aan de 1e factuur.
Dan een factuur maken met BTW verlegging.

Het gebeurt hier ook regelmatig ;)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.