Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ivodc
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 juni 2018

btw bij inkoop buitenland

27 juni 2018

Ik ben een beginnende ondernemer met een webshop. Ik koop producten in via China en betaal dus daar belasting. Die kan ik volgens mij dus niet hier in NL terugvragen via voorbelasting. Ik verkoop de producten in NL en moet er dus wel 21% btw over afdragen. Hierdoor krijg ik (met beginnende ondernemersregeling) geen belasting terug en verlies ik de winstmarges op mijn producten. Is er een manier waardoor ik de belasting die ik in China betaal wel zou kunnen terugvragen in NL, of de BTW die ik hier moet betalen kan verlagen?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: btw bij inkoop buitenland

27 juni 2018

De BTW wordt niet in/of aan China betaald maar aan de Nederlandse staat ten behoeve voor de Nederlands schatkist.

Ben geen expert op dit gebied maar als je buiten de regeling valt (neem aan dat je hier ook bericht van gekregen met voorwaarden?) dan mag je geen BTW terug vragen maar volgens mij mag je ook geen BTW berekenen. Kijk anders even op de site van de belastingdienst. Daar zal het zeker staan.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: btw bij inkoop buitenland

27 juni 2018

Ik koop producten in via China en betaal dus daar belasting.
Je betaalt geen belasting in China.

Ben geen expert op dit gebied maar als je buiten de regeling valt (neem aan dat je hier ook bericht van gekregen met voorwaarden?) dan mag je geen BTW terug vragen maar volgens mij mag je ook geen BTW berekenen. Kijk anders even op de site van de belastingdienst. Daar zal het zeker staan.
Dat klopt niet, BTW moet je altijd in rekening brengen bij je klanten. Als je onder de KOR valt dan hoef je de BTW niet af te dragen. Is 21% extra winst zo lang je een kleine omzet draait.