Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Alexdelarge
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 augustus 2018

Startende ondernemer met uitkering van het UWV

17 augustus 2018

Hallo,

Momenteel ontvang ik een ZW-uitkering van het UWV en heb daarnaast geen andere inkomsten. Mijn doel is uiteindelijk om vanuit deze positie eigen (Internet)ondernemer te worden. Het UWV is hiervan (nog) niet op de hoogte omdat ik mijn uitkering niet in gevaar wil brengen.

Ik heb concrete plannen voor een webshop maar heb uiteindelijk een KvK nummer nodig om oa. Ideal als 'payment gateway'  aan te kunnen bieden. Onlangs heb ik een gesprek gehad bij de KvK en zij hebben mij het advies gegeven om mij voorlopig niet in te laten schrijven. Dit kan volgens hen namelijk gevolgen hebben voor mijn ZW-uitkering.

Heeft iemand ook ervaring met het opstarten van een onderneming vanuit een WW- of ZW-uitkering van het UWV? Ik ben in de ZW gekomen door een zware depressie maar ben inmiddels in staat om een paar uurtjes per week aan mijn webshop te besteden. Mijn angst is dat het het UWV hier minder genuanceerd over denkt en mij sancties oid. op gaat leggen zodra zij vernemen dat ik mij heb laten inschrijven van de KvK.

is er iemand die in een vergelijkbare situatie heeft gezeten?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

17 augustus 2018

Is dit niet wat je zoekt?
https://www.uwv.nl/particulieren/eigen- ... index.aspx

Het UWV wil maar al te graag dat iedereen weer aan de slag gaat, dat is goedkoper ;)
 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

18 augustus 2018

Eigen bedrijf starten vanuit een Ziektewet-uitkering
link: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -uitkering

En dan ergens halverwege bij de vragen:
"
Als u weer aan het werk kunt, denk dan ook aan het starten van een eigen bedrijf. Soms is dit een betere oplossing dan een baan in loondienst. Binnen uw eigen bedrijf kunt u het werk zelf inrichten en afstemmen op uw mogelijkheden. Ook heeft u meer ruimte en vrijheid om uw eigen ideeën uit te werken. Het kan een groot voordeel zijn dat u met een eigen bedrijf uw eigen tijd indeelt. Wij kunnen u ondersteunen bij de start van een eigen bedrijf.
"

Invloed op de hoogte van mijn Ziektewet-uitkering
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... ingInvloed op de hoogte van mijn Ziektewet-uitkering
Ze verrekenen je winst die je uiteindelijk maakt. Geloof mij: als starter maak je veel onkosten, die zijn af te trekken en je zal (zeker het eerste jaar) niet veel winst maken.

Ook handig om te weten, je uren:
https://www.uwv.nl/particulieren/eigen- ... suitkering

Het kan helemaal geen kwaad om al je vragen gewoon bij het uwv neer te leggen. Noteer de antwoorden, wanneer/hoe laat en met wie je gesproken hebt.(mocht er nog eens een discussie over ontstaan)

Bedrijf starten vanuit een uitkering
https://www.ondernemeneninternet.nl/sta ... uitkering/
"
Inkomsten en uren doorgeven

Als je eenmaal bent gestart als ondernemer, dan moet je aan het UWV en aan de Belastingdienst je inkomsten en uren doorgeven. Heb je in overleg met je werkcoach ervoor gekozen om je uitkering te houden in je startperiode, dan hoef je je uren alleen aan de Belastingdienst op te geven. Kies je voor mindering op je uitkering, dan hoef je je inkomsten niet aan het UWV te melden, maar enkel de uren op te geven dat je aan je eigen bedrijf besteedt. Je inkomsten moet je dan nog wel steeds bij de Belastingdienst melden.
"  

Succes! Er is online echt heel veel terug te vinden, dus je kan je eerst inlezen voor je het uwv vragen gaat stellen.
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud
 
Alexdelarge
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 augustus 2018

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

18 augustus 2018

Bedankt voor de link frafra maar dit is niet helemaal wat ik zoek. Dit is een artikel over het starten van een onderneming vanuit de WW. Dat is nu niet het geval; ik zit nl. (nog) in de ZW. Ik kan eigenlijjk niks vinden over het starten van een ondernemening vanuit de ZW. Ook wel logisch natuurlijk: Het UWV gaat er vanuit dat mensen met een ZW-uitkering niet in staat zijn om te werken, iig niet voltijd. Hoewel dit voor mij ook opgaat geloof ik wel dat ik iets in staat ben om iets klein op te starten, onder mijn eigen voorwaarden. Ik ben bang dat het UWV mijn geval zwart-wit gaat bekijken en mij direct in de WW knikkert zodra ik mij laat inschrijven bij de KvK.

Maar misschien moet ik het UWV gewoon hierover even bellen. Ik was gewoon benieuwd of iemand van jullie in een soortgelijke situatie heeft gezeten. De rechten en plichten van WW ken ik maar hoe gaan ze om iemand die vanuit de ZW iets op wil zetten?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Alexdelarge
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 augustus 2018

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

18 augustus 2018

Bedankt Schaap. Ik zag je reactie pas na het plaatsen van mijn reactie. Super bedankt voor de linkjes, ik zal mij even gaan inlezen.
 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

18 augustus 2018

Graag gedaan Alex, ik spreek uit ervaring (van jaren geleden).  De grootste "tegenwerker" die ik toen had was de gemeente i.v.m. huursubsidie. Die werd niet toegekend omdat ik met cijfers op de proppen moest komen mbt inkomsten uit eigen onderneming. En dat kon ik pas na 1 jaar opgeven. Lang verhaal kort te maken (kan mij ook niet alles meer herinneren) na een paar maanden is dat alsnog op gang gekomen.
En naar het uwv toe: leg gewoon je (mogelijke) plannen voor en vraag wat de consequenties zijn en de regels waar je je dan aan moet houden. Ik weet niet of het uwv (in 2018 ) gaat verrekenen met je winst of met de uren die je gaat maken.

Ik denk dat het wel logisch is als het uwv je nog volledig in de ziektewet heeft (gek voorbeeld: wegens straatvrees), maar je wil als zzp-er nieuwe bestratingen aan gaan leggen ;-)
Ander verhaal is het dat je in de ziektewet zit wegens overspannen/stress whatever in de ICT en je gaat als zzp-er bloemen in de natuur plukken...
(dit zijn natuurlijk geen echte voorbeelden, maar om duidelijk te maken dat het uwv echt niet alles zal afkeuren of jou meteen als volledig arbeidsgeschikt zal zien.)

Ga zeer zeker doen waar jij je goed bij voelt! succes!!!
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud
 
Alexdelarge
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 augustus 2018

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

20 augustus 2018

Ik heb mij vanmorgen in laten schrijven bij de KvK. Het UWV heb ik hiervan nog niet op de hoogte gebracht. Weet je, ik heb mij bedacht dat ik een eigen ondernemer wil worden met of zonder de zegen van het UWV. Maar er komt een moment dat het UWV hier vragen over gaat stellen. Ik heb een goed verhaal dus ik maak mij daar weinig zorgen over.

Het voelt echt heel goed nu ik een KvK en BTW nummer heb :-) Tis nu voor het echie!
 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

20 augustus 2018

Hou er wel rekening mee dat de belastingdienst alles doorgeeft (in ieder geval v.w.b. inkomsten) doorgeeft aan het UWV.  En je hebt nu al uren gemaakt uiteraard :-D
Maar tzt een website zonder kvknr en btw is niet volgens de regels. Succes!
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud
 
Evo18
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 november 2018

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

21 november 2018

Hoi Alexdelarge Ik heb je vorige berichten gelezen. Ik vraag me af hoe is het tot nu toe gelopen met de UWV met het starten van jou onderneming en als je ook wat van hun nog had vernomen. Want er staat heel weinig informatie over hoe iemand vanuit ZW kan beginnen. En de informatie die wel staat zijn niet duidelijk en hebben allemaal betrekking op starten vanuit WW. 
Mvg, Evo18

Alexdelarge:
Ik heb mij vanmorgen in laten schrijven bij de KvK. Het UWV heb ik hiervan nog niet op de hoogte gebracht. Weet je, ik heb mij bedacht dat ik een eigen ondernemer wil worden met of zonder de zegen van het UWV. Maar er komt een moment dat het UWV hier vragen over gaat stellen. Ik heb een goed verhaal dus ik maak mij daar weinig zorgen over.

Het voelt echt heel goed nu ik een KvK en BTW nummer heb :-) Tis nu voor het echie!
 
nataschavanwort
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 september 2019

Re: Startende ondernemer met uitkering van het UWV

18 september 2019

Hoi Alex,

Ik ben even heel nieuwsgierig hoe het allemaal bij jouw is verlopen met je zw uitkering van het uwv en het beginnen van je eigen bedrijf zonder dat het uwv het wist. is het allemaal goed gekomen.

mvg natascha