Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
M&M Media
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 september 2018
Contacteer:

Omzetbelasting publisherwebsites

17 oktober 2018

Hi allemaal, 

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn affiliate websites. We hebben twee websites, die onderdeel zijn van onze VOF (M&M Media). Een korte schets van waar ik tegenaan loop.

Omzetbelasting / BTW afdracht
Wij bieden een overzicht van verschillende kortingen en deals tijdens onder andere Black Friday. Wanneer iemand op onze website komt, en de deal heeft gevonden die ze zoeken, worden ze doorgestuurd naar de website van de adverteerder (waar de daadwerkelijke aankoop, schoenen bv, worden gedaan). Wij als publisher, de website die het verkeer heeft doorgestuurd naar de  adverteerder, ontvangt een commissie op basis van het verkoopbedragexclusief btw. Stel, de schoenen zijn ex btw 100,- en wij krijgen 10%, dan ontvangen wij dus een tientje commissie. De klant betaalt in dit geval 121,-, waar dus de 21% BTW in is verwerkt.

Echter is het mij niet duidelijk hoe we dit moeten verwerken in onze administratie. We verkopen zelf dus geen fysieke producten, dat doen de webshops die wij op onze website hebben staan. Zij berekenen dus de BTW door aan de klant op de schoenen die ze verkopen, en zij kunnen dit dan ook verwerken in hun belastingaangifte. Wij niet, ondanks dat wij wel ingeschreven staan als VOF bij de KvK. 

Maar hoe doen wij dat? Moeten wij een interne factuur maken van alle betalingen die wij uit de netwerken ontvangen? Of hoe kunnen wij het beste inkomensbelasting / omzetbelasting betalen?

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt!

Groetjes, 
Mattie
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Omzetbelasting publisherwebsites

17 oktober 2018

Hoi Mattie,

In jouw voorbeeld heb je niets te maken met de verkoop van de schoenen. Het enige waar jij mee te maken hebt is de commissie die je ontvangt.

In jouw voorbeeld ontvang je 10 euro commissie. Die 10 euro is dus jouw omzet. Daar moet je ook belasting over betalen. Dat zou in dit voorbeeld 10/121*21 = 1.74 euro zijn. Dat is de BTW die je moet afdragen. Voor zover dat niet op een credit factuur de partij die jou uitbetaald staat, zou je daar inderdaad zelf een factuur voor moeten maken om dat te administreren.
 
M&M Media
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 september 2018
Contacteer:

Re: Omzetbelasting publisherwebsites

17 oktober 2018

Hi Wouter, 

Dank voor je snelle reactie. Klopt, wij hebben inderdaad niets te maken met de verkoop van schoenen, maar ik wilde even het verschil kenbaar maken. 
Verder helemaal helder, de commissie die wij ontvangen kunnen we dus beschouwen als onze omzet (logisch). Nog twee vragen om het helemaal duidelijk te hebben.

1. De omzetten varieren nu nog, omdat we niet elke maand evenveel of uberhaupt iets verdienen. Soms krijg je dus aan het eind van de maand iets uitgekeerd, en soms niet. Daarbij kan het zijn dat het uitgekeerde bedrag een som is van een commissie verdiend in augustus, een commissie verdiend in september etc. Een betaling is dus niet perse van alle commissie in de voorafgaande maand. Kunnen we dan gewoon per betaling vanuit het netwerk een eigen factuur opmaken, en volgens de gestelde regels aangeven bij de belastingdienst? Of moet je de kosten dan ook nog weer uitsplitsen per maand?

2. Hoe maak je het makkelijkste zo`n interne factuur, aan welke eisen moet deze voldoen (voorbeelden?)? De belangrijkste vraag is eigenlijk, wat zet je naast het bedrag en de btw op die factuur? We versturen hem namelijk niet daadwerkelijk, maar zetten we hier dan bijvoorbeeld de gegevens van het netwerk op, waar we de betaling van hebben ontvangen?

Nogmaals bedankt, hoor het graag.

Groetjes, 
Mattie
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Omzetbelasting publisherwebsites

17 oktober 2018

Als je met een affiliate bureau werkt krijg je van hun een credit factuur die je kan gebruiken.
Heb je 100 euro commissie verdient dan zal er op de factuur 121 euro staan die je zult ontvangen waarvan dus 21 euro btw is welke je moet afdragen. 
Zelf een factuur maken is dus niet nodig.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
M&M Media
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 september 2018
Contacteer:

Re: Omzetbelasting publisherwebsites

17 oktober 2018

Hi Paul,

Dank voor je reactie. Klopt inderdaad, de factuur zal dan 121,- euro bedragen. Echter, dit is een zogeheten Self Billing factuur. In mijn eigen administratie zal ik deze moeten onderbrengen als een 'verkoopfactuur'. Dat is eigenlijk waar ik tegenaan loop, hoe zorg ik ervoor dat ik een creditfactuur inboek als een soort verkoopfactuur. Mijn overzicht is zo ingestoken dat ik precies alle 'verkoopfacturen' inboek, en alle inkoopfacturen (investeringen oid). Onderaan de streep staat dan exact of je iets moet betalen, of ontvangt.

Maar hoe verwerk ik zo`n creditfactuur / self billing factuur?

Groetjes,
Mattie
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Omzetbelasting publisherwebsites

17 oktober 2018

Ik zie het probleem niet.
Inkoopfacturen boek je ook in en zijn verschillend. Een creditfactuur is ook anders dan die van jezelf en waarom zou je die dan niet inboeken als verkoopfactuur? (Alleen moet je de getallen die hun eventueel negatief neerzetten gewoon positief inboeken.)