Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Yolomeister
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 januari 2017

Wanneer omzet / voorraad registreren

19 oktober 2018

Hoi,

Ik verkoop sinds kort op Bol.com en ik vraag me af wanneer ik de omzet en de voorraad moet inboeken. Voor de OB maak ik gebruik van het kasstelsel, maar dit schijnt niet te bestaan in IB land.

Bol.com betaalt namelijk de eerste werkdag van de maand uit. Dus de omzet van december 2018 wordt in januari 2019 ontvangen. Mijn vraag is dan ook
- Moet ik de omzet van december (wat dan dus nog niet ontvangen is) meenemen in de IB aangifte 2018?

Dan verschilt de omzet in de IB aangifte van de OB aangifte. Tot op heden telde ik - geheel terecht overigens - de omzet van alle OB aangiftes op en dan was dit ook mijn omzet voor de IB.

Alvast bedankt!
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Wanneer omzet / voorraad registreren

19 oktober 2018

Waarom zou de omzet die je bij de IB opgeeft (die dus op de jaarrekening staat) anders zijn dan wanneer je de omzetten van de OB aangiften optelt?

Als je voor het kasstelsel kiest dan neem je de betaaldata. Wat op je jaarrekening staat heeft betrekking op bijv. 2018, dan moet je geen omzet van 2019 (dwz betaald in 2019) erop zetten.

Dus Bol.com overzicht december 2018 heeft factuurdatum 1-1-2019 en krijg je betaald op 3-1-2019. Of je kiest voor het kasstelsel of factuurstelsel maakt hier niet uit. Het is altijd in 2019.

Wel kun je je iets anders afvragen (doe ikzelf eigenlijk ook): Een factuur van 1-1-2019 heeft betrekking op de periode 1-12 t/m 31-12 2018. Zowel de opbrengsten (verkochte artikelen) als de uitgaven (verzendkosten en commissie) vinden plaats in december en zijn misschien ook wel betaald in december (kasstelsel = betaaldatum, geen factuurdatum). Echter dat kun je niet individueel controleren. En al zijn het jouw verkopen, Bol.com ontvangt de betalingen. Dus lijkt me ook om deze reden de enige optie de factuurdatum/betaaldatum van Bol.com te hanteren met inboeken en niet de individuele betalingen (verkopen). 
 
Yolomeister
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 januari 2017

Re: Wanneer omzet / voorraad registreren

19 oktober 2018

Nu ik er over nadenk heb je helemaal gelijk voor wat betreft het boeken van de omzet. Dit zal in 2019 moeten.

De vraag in mijn hoofd echter toen ik aan de voorraad begon te denken. Ik weet van elk product precies hoeveel ik op voorraad heb, hoeveel ik heb ingekocht in totaal en hoeveel ik heb verkocht in totaal. Dit staat allemaal in een excel en ik tel ook op 1 januari handmatig de voorraad steekproefsgewijs.

Dus: zou ik de verkochte c.q. verzonden voorraad (kosten dus) in december 2018 meenemen of in januari 2019.

Ik meen me te herinneren dat kosten moeten worden geboekt zodra ze te voorzien zijn. Met andere woorden zodra ze zijn verstuurd, dus in december. Maar ik hoor graag alsnog jullie mening hierover :)
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Wanneer omzet / voorraad registreren

24 oktober 2018

Dus: zou ik de verkochte c.q. verzonden voorraad (kosten dus) in december 2018 meenemen of in januari 2019.

Ik meen me te herinneren dat kosten moeten worden geboekt zodra ze te voorzien zijn. Met andere woorden zodra ze zijn verstuurd, dus in december. Maar ik hoor graag alsnog jullie mening hierover :)
Wanneer je iets inkoopt, boek je dat gewoon in als inkoop voorraad met de datum van je inkoopfactuur. Dus niet gaan wachten totdat je het verkocht hebt.

Als je het hebt over specifieke Bol.com kosten (dus bijv. de commissie), dan boek je die als verkoopkosten (of wat voor naam je er aan wilt geven) op de datum van de factuur van Bol.com. Dus de Bol.com factuur is van 1-10, dan boek je de verkoopkosten ook op 1-10 en niet op 30-9, ook al betreft het commissie over de periode 1-9 t/m 30-9. Bol.com heeft jou een dienst verleend en factureert dat op 1-10 dus dan moet je dat aanhouden.

Ik neem aan dat je geen grote BV hebt, maar gewoon een klein bedrijfje. Daarom zou ik het allemaal niet te ingewikkeld maken voor jezelf en een manier kiezen die voor jou het handigst is (mijn manier is iig de bovenstaande), en niet perse druk maken om wat wel/niet mag. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht