Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

Weet iemand van jullie of er een wettelijke minimum leeftijd is dat je aankopen mag doen in een webwinkel?

Ik ben van plan een nieuw project te starten en verwacht daar veel pubers als klant. Om geen problemen te krijgen bij het niet betalen van een bestelling, of juist wel betalen, maar dat ik dan boze ouders aan de telefoon krijg dat hun kind zonder hun toestemming iets besteld heeft, wil ik een minimum leeftijd hanteren.

Hier en daar wel wat gevonden in google (resp. 16 of 18 jaar), maar volgens mij hanteert iedereen zijn eigen regels.

Wie weet hier meer over?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

Alleen voor verkoop van alcohol en tabak gelden wettelijke minimum leeftijden.

In theorie zou een peuter van 4 kunnen bestellen. Als hij vooraf betaalt dan maakt dat verder niet zo veel uit. De rekening is dan immers betaald. Bestelt hij maar betaalt hij niet, bijvoorbeeld met een achteraf betaalmethode, dan is dat de verantwoordelijkheid van de ouders. Zij dienen de rekening dan te betalen of tot een oplossing te komen met de webwinkel.

In de praktijk is een leeftijdscontrole ook niet te doen. Het is niet te controleren hoe oud iemand is via internet.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

Wouter, dank voor je reactie! Ik dacht wie weet is er een procedure voor.... niet dus..

Als iets besteld is maar niet betaald met vooruitbetaling als telebankieren of iDEAL, dan is dat natuurlijk geen ramp. Immers volwassen klanten kan ik ook niet verplichten alsnog te betalen als ze nog niets ontvangen hebben.

Het ging me er vooral om als een kind iets besteld en bijv. kiest voor rembours, vervolgens wordt dit geweigerd en zit ik met dure rembours kosten. Dan zou ik dat op de ouders willen verhalen.

Ze zijn tot je 18e verantwoordelijk, dus het zal wel tot die leeftijd kunnen.

Ik denk dat ik er sowieso wel bij zal zetten "Ben je onder de 16, vraag dan eerst je ouders toestemming om te mogen kopen".

Ben wel benieuwd of hier collega webwinkeliers zitten die ervaring hebben met verkoop aan kinderen ipv volwassenen.
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

Afgezien van de duidelijke grenzen bij alcohol en tabak (en vuurwerk), is er volgens mij wel zo vaag grijs gebied dat zegt dat als kinderen van een bepaalde leeftijd bepaalde artikelen kopen en de ouders zijn het daar niet mee eens, dat ze dat dan wel terug zouden kunnen brengen onder het mom van "hij mocht het niet kopen van ons."

Als een kind van 10 een stukje speelgoed koopt van 15 euro dan is dat "normaal". Koopt datzelfde kind een Playstation van zijn spaargeld terwijl zijn ouders anti spelcomputers zijn, dan zouden ze dat mss best wel terug kunnen brengen.

Het fijne weet ik er niet van, zoals ik zei het is nogal een vaag iets. Maar zo heel af en toe lees je wel eens zoiets. Overigens zijn dit ook dingen waarvan ik denk, daar moet je je niet teveel mee bezig houden. De kans dat zoiets gebeurt is zo klein. Bijna nihil denk ik zelfs, zeker bij online aankopen. Daarentegen, als je doelgroep pubers zijn, vergoot je zo'n kans misschien wel natuurlijk.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

En even terzijde, als een rembourse zending wordt geweigerd, heb je toch altijd dat probleem. Want je zit met je zichttermijn.
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

En even terzijde, als een rembourse zending wordt geweigerd, heb je toch altijd dat probleem. Want je zit met je zichttermijn.
Wat is het probleem dan? Als de zending geweigerd wordt dan komen je goederen retour. En de zichttermijn gaat pas in als het product afgeleverd is.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

Alleen voor verkoop van alcohol en tabak gelden wettelijke minimum leeftijden. [...] In de praktijk is een leeftijdscontrole ook niet te doen. Het is niet te controleren hoe oud iemand is via internet.
Wouter, dat is door een juridische omweg helaas niet helemaal juist. Zonder toestemming van een ouder of voogd mag je namelijk geen persoonsgegevens van minderjarigen opslaan. En zonder naam en adres kun je geen bestelling verwerken, dus dan "hang" je wettelijk gezien al.

Je zou ervan uit kunnen gaan dat een ouder of voogd stilzwijgend toestemming heeft gegeven aan een kind om zelf een computer te gebruiken en te internetten. Dan kun je in tweede aanleg nog "hangen" als de ouder/voogd achteraf bezwaar maakt tegen de koop. Zoon of dochter mocht wel internetten, maar niet online winkelen.

Een leeftijdscontrole is wel uit te voeren. Je kunt vragen naar de leeftijd of de geboortedatum van de koper. Daarmee voldoe je in elk geval aan je onderzoeksplicht. Als de koper opzettelijk een onjuiste geboortedatum opgeeft om een verkoopverbod voor bijvoorbeeld alcohol of tabak te ontduiken, dan pleegt de koper valsheid in geschrifte. Valsheid in geschrifte is een strafbaar feit en boze opzet is de verkoper vervolgens redelijkerwijs niet aan te rekenen. Ergens precies zoals een stenen winkel niet zal worden afgerekend op een puber die drank komt kopen met het identiteitsbewijs van een oudere broer.
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

En even terzijde, als een rembourse zending wordt geweigerd, heb je toch altijd dat probleem. Want je zit met je zichttermijn.
Wat is het probleem dan? Als de zending geweigerd wordt dan komen je goederen retour. En de zichttermijn gaat pas in als het product afgeleverd is.
Wat ik bedoel is dat het bestelde altijd terug kan komen omdat de consument daar recht op heeft. Het maakt dus verder niet uit of dat nou besteld is door een minderjarige of niet, lijkt mij. Volgens mij wordt het dan moeilijk "verhalen op de ouders".
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Minimum leeftijd aankopen doen webwinkel

11 februari 2011

Wat ik bedoel is dat het bestelde altijd terug kan komen omdat de consument daar recht op heeft. Het maakt dus verder niet uit of dat nou besteld is door een minderjarige of niet, lijkt mij. Volgens mij wordt het dan moeilijk "verhalen op de ouders".
Er zit wel een gigantisch verschil in de ontbindingstermijn. Bij een rechtsgeldige koop-op-afstand is dat nu 7 werkdagen en straks 14 kalenderdagen. Bij een niet-rechtsgeldige koopovereenkomst zit je vast aan de termijnen uit het Burgerlijk Wetboek en die worden in jaren geteld!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht