Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Undertaker91
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 november 2018

Transportverzekering afsluiten of zendingen apart verzekeren?

06 november 2018

Hallo allemaal, 

Ik ga binnenkort producten importeren van buiten de eu. Nu ben ik alle voorbereidingen aan het treffen om met zekerheid van start te kunnen gaan. 
De vraag waar ik mee zit: is het verstandig om direct een verzekering af te sluiten voor transport? Of is het verstandig om zendingen apart te verzekeren? 
Nu zullen de zendingen vanuit de webwinkel naar klanten standaard verzekerd zijn, maar mijn importzendingen niet. Ik weet ook nog niet met welke regelmaat ik ga importeren, dat moet nog blijken. 
Je zou denken dat het dan verstandiger is om importzendingen apart te verzekeren, maar de prijs die ik betaal per maand is €19,39 en de dekking is dan heel erg ruim. 
Doordat ik gevoelige producten zal importeren zal er gegarandeerd met enige regelmaat iets kapot aankomen. Om dit te regelen met de leverancier is teveel gedoe, daarom is het makkelijk om deze schade te claimen via een verzekering. 

Een andere vraag waar ik mee zit: vanaf wanneer is het verstandig om een expediteur in te schakelen? Vanaf een bepaald bedrag of bepaald gewicht? Moet ik dan ook aangeven dat ik al een transportverzekering heb (indien ik die afsluit) en dat ik dus geen dubbele kosten ga betalen voor het verzekeren van de zending? 

Iemand hier die ervaring heeft en me wellicht wat tips en ervaringen kan geven?

alvast bedankt.
https://www.ikfixem.nl - iPhone onderdelen, schermen, batterijen en accessoires
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Transportverzekering afsluiten of zendingen apart verzekeren?

12 november 2018

Qua verzekering is het erg afhankelijk van welke transportwijze je gebruikt. Zijn het pakketten, dan zou ik die zeker verzekerd laten versturen. Gaat het in een zeecontainer (FCL of LCL) en het zijn niet perse diefstalgevoelige producten, dan is het m.i. minder noodzakelijk. Ik heb eens begrepen dat veruit de meeste containerzendingen vanuit China onverzekerd zijn.

Je kunt zelf uitrekenen wat de goedkoopste optie is. Pakketpost kun je simpel zelf regelen, container transport is al lastiger. Ook daarbij heb je variaties (ex-works, FOB, etc). En wil je zelf alles regelen in de haven van Rotterdam? Je moet dan echt weten wat je doet. Vaak is de handigste optie voor grotere transporten FOB, dus de leverancier zorgt dat het op het schip komt en met de (Nederlandse) expediteur regel je het schip, inklaring en transport naar jouw adres.